Αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ για να μπορέσουν να πουληθούν, συστήνει η τρόικα στην κυβέρνηση. Οι ξένοι θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο το γεγονός να βρεθούν αγοραστές για μακροχρόνια ζημιογόνες εταιρείες όπως η ΛΑΡΚΟ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΛΒΟ, η ΕΑΣ, ο ΟΔΙΕ ακόμη και τα ΕΛΤΑ, που το 2010 πέρασαν σε οριακή κερδοφορία. Για τον όμιλο των Ελληνικών Ταχυδρομείων προηγήθηκε ένα «καταστροφικό» 2009, που, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, λειτουργεί αποθαρρυντικά για τους επενδυτές.
Η κυβέρνηση έχει ήδη γνωστοποιήσει στις αγορές την πώληση ενός πακέτου μετοχών των ΕΛΤΑ, που θα φτάνει μέχρι το 40%, από 90% που αποτελεί το συνολικό ποσοστό που διατηρεί το Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχουν κάνει στο Υπουργείο Οικονομικών, η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ θα τρέξει το πρώτο τρίμηνο του 2012. Ωστόσο, κατά τους εκπροσώπους της τρόικας θα πρέπει πρώτα να γίνει μία κεφαλαιακή «ένεση» από το ελληνικό δημόσιο.
Την ίδια συνταγή προτείνουν οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 2008 και το 2009, η σιδηροδρομική εταιρεία είχε ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 100 εκατ. ευρώ και ζημιές 232 εκατ. Το 2010, στο εννεάμηνο, τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 75 εκατ. και οι ζημιές στα 140 εκατ.
Παρά τη διαγραφή των χρεών της σε ΝΠΔΔ και σε δημόσιες επιχειρήσεις (στο εννεάμηνο του 2010 οι συσσωρευμένες ζημιές έφταναν τα 795 εκατ. ευρώ), με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ, η εταιρεία χρειάζεται νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Στο οικονομικό επιτελείο επιθυμούν την πλήρη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι αρχικής εκτίμησης για διάθεση του 49%. Επίσης, το 100% των μετοχών του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) θα διαθέσει το Δημόσιο. Ο ΟΔΙΕ, κατά πληροφορίες, θα ανοίξει πρώτος το χορό των αυξήσεων κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
Για τον ΟΔΙΕ, που στόχος είναι να πουληθεί μέσα στο 2011, έχει ενδιαφερθεί η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών Paris Mutuel Urbain, που συμμετέχει ήδη στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα. Να σημειωθεί ότι ο ΟΔΙΕ, μαζί με την ΛΑΡΚΟ, την ΕΑΣ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΛΒΟ περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ.
Από τα οικονομικά τους αποτελέσματα, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η δαπάνη μισθοδοσίας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο μέσος μισθός για το 2009 διαμορφώθηκε σε 40.316 ευρώ στον ΟΣΕ, σε 49.732 ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε 47.608 ευρώ στον ΟΔΙΕ, σε 35.476 ευρώ στον ΗΛΠΑΠ, σε 56.554 ευρώ στον ΗΣΑΠ και σε 37.021 ευρώ στην ΕΘΕΛ.
Το θέμα των αυξήσεων κεφαλαίων στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχε η κυβέρνηση με την τρόικα για τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου (2012 -2015). Συμπληρώνοντας ένα μήνα διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση συμφώνησε τελικά με τους δανειστές για τις αποκρατικοποιήσεις της περιόδου 2011-2013 και το νέο πακέτο λιτότητας των 28,4 δισ. ευρώ.
Ο ένας από τους τρεις επικεφαλής της τρόικας, ο Πολ Τόμσεν του ΔΝΤ, αναχώρησε το βράδυ της Πέμπτης από την Αθήνα (σ.σ: για Λισαβόνα), αφήνοντας τους Ματίας Μορς (Ε.Ε.) και Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ) να κλείσουν τις συζητήσεις.
Κατά τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ τα μέτρα ύψους 6,4 δισ. ευρώ για το 2011 έχουν οριστεί. Απομένει πλέον να συμφωνηθούν θέματα πολιτικής που θα αφορούν στην εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου.
Του ΜΑΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Η κυβέρνηση έχει ήδη γνωστοποιήσει στις αγορές την πώληση ενός πακέτου μετοχών των ΕΛΤΑ, που θα φτάνει μέχρι το 40%, από 90% που αποτελεί το συνολικό ποσοστό που διατηρεί το Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχουν κάνει στο Υπουργείο Οικονομικών, η διαδικασία αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ θα τρέξει το πρώτο τρίμηνο του 2012. Ωστόσο, κατά τους εκπροσώπους της τρόικας θα πρέπει πρώτα να γίνει μία κεφαλαιακή «ένεση» από το ελληνικό δημόσιο.
Την ίδια συνταγή προτείνουν οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το 2008 και το 2009, η σιδηροδρομική εταιρεία είχε ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 100 εκατ. ευρώ και ζημιές 232 εκατ. Το 2010, στο εννεάμηνο, τα έσοδα διαμορφώθηκαν στα 75 εκατ. και οι ζημιές στα 140 εκατ.
Παρά τη διαγραφή των χρεών της σε ΝΠΔΔ και σε δημόσιες επιχειρήσεις (στο εννεάμηνο του 2010 οι συσσωρευμένες ζημιές έφταναν τα 795 εκατ. ευρώ), με το νέο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ, η εταιρεία χρειάζεται νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Στο οικονομικό επιτελείο επιθυμούν την πλήρη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι αρχικής εκτίμησης για διάθεση του 49%. Επίσης, το 100% των μετοχών του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) θα διαθέσει το Δημόσιο. Ο ΟΔΙΕ, κατά πληροφορίες, θα ανοίξει πρώτος το χορό των αυξήσεων κεφαλαίου στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ.
Για τον ΟΔΙΕ, που στόχος είναι να πουληθεί μέσα στο 2011, έχει ενδιαφερθεί η γαλλική εταιρεία ιπποδρομιών Paris Mutuel Urbain, που συμμετέχει ήδη στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα. Να σημειωθεί ότι ο ΟΔΙΕ, μαζί με την ΛΑΡΚΟ, την ΕΑΣ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΛΒΟ περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ.
Από τα οικονομικά τους αποτελέσματα, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει η δαπάνη μισθοδοσίας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ο μέσος μισθός για το 2009 διαμορφώθηκε σε 40.316 ευρώ στον ΟΣΕ, σε 49.732 ευρώ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε 47.608 ευρώ στον ΟΔΙΕ, σε 35.476 ευρώ στον ΗΛΠΑΠ, σε 56.554 ευρώ στον ΗΣΑΠ και σε 37.021 ευρώ στην ΕΘΕΛ.
Το θέμα των αυξήσεων κεφαλαίων στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχε η κυβέρνηση με την τρόικα για τα μέτρα του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου (2012 -2015). Συμπληρώνοντας ένα μήνα διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση συμφώνησε τελικά με τους δανειστές για τις αποκρατικοποιήσεις της περιόδου 2011-2013 και το νέο πακέτο λιτότητας των 28,4 δισ. ευρώ.
Ο ένας από τους τρεις επικεφαλής της τρόικας, ο Πολ Τόμσεν του ΔΝΤ, αναχώρησε το βράδυ της Πέμπτης από την Αθήνα (σ.σ: για Λισαβόνα), αφήνοντας τους Ματίας Μορς (Ε.Ε.) και Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ) να κλείσουν τις συζητήσεις.
Κατά τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ τα μέτρα ύψους 6,4 δισ. ευρώ για το 2011 έχουν οριστεί. Απομένει πλέον να συμφωνηθούν θέματα πολιτικής που θα αφορούν στην εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου.