ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου
Την... άνευ όρων απελευθέρωση του κλάδου των ταξί σε όλη την Ελλάδα ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ι. Ραγκούσης, απορρίπτοντας στην πράξη το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που είχε παρουσιάσει στις αρχές Ιουνίου ο προκάτοχός του κ. Δ. Ρέππας και το οποίο έθετε ορισμένες προϋποθέσεις για την έκδοση νέων αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.Ο κ. Ραγκούσης ξεκαθάρισε ότι το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα δεν πρόκειται να το υπογράψει, λέγοντας ότι ο αλγόριθμος, βάσει του οποίου προβλέπονταν πληθυσμιακά κριτήρια για τη χορήγηση νέων αδειών, δεν συνέβαλε στην ουσιαστική απελευθέρωση του κλάδου.
Ο ΝΟΜΟΣ 3919 ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ
Πλέον, όπως ανέφερε, για το άνοιγμα του επαγγέλματος των ταξί, που ισχύει τύποις από τις 2 Ιουλίου, αρκεί η εφαρμογή του Νόμου 3919, η οποία αφορά στο άνοιγμα όλων των κλειστών επαγγελμάτων. Ο κάθε ενδιαφερόμενος, λοιπόν, μπορεί να καταθέσει αιτήσεις στους Καλλικρατικούς δήμους και στις περιπτώσεις της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, στην περιφέρεια. Ωστόσο, σε εκκρεμότητα παραμένει ο καθορισμός των όρων και των διαδικασιών για τη χορήγηση άδειας, κάτι που αναμένεται να γίνει, σύμφωνα με τον κ. Ραγκούση, με την έκδοση υπουργικής απόφασης, η οποία θα τεθεί σε ισχύ το επόμενο τρίμηνο. Αναφορικά με το κόστος της άδειας, ο υπουργός περιορίστηκε να τονίσει ότι θα ανταποκρίνεται σε μία «ανταποδοτική λογική», χωρίς όμως να δώσει περαιτέρω διευκρινήσεις.
«Η αγορά με αυτορρύθμιση θα κρίνει πόσα ταξί αντέχει η κάθε περιοχή», δήλωσε ο κ. Ραγκούσης, λέγοντας ότι είναι έξω από τις προθέσεις του υπουργείου να ορίζει τον αριθμό των ταξί που θα κυκλοφορούν σε μία περιοχή. Εσπευσε όμως να προσθέσει ότι ειδική μέριμνα θα ληφθεί μόνο για ορισμένες απομονωμένες ή με έντονη εποχικότητα περιοχές. Ερωτηθείς για το τι θα γίνει με όσους αγόρασαν πρόσφατα άδεια ταξί και μάλιστα σε υψηλές τιμές που αγγίζουν έως και τις 200.000 ευρώ, ο υπουργός Μεταφορών αναγνώρισε μεν ότι «το ζήτημα της αξίας των αδειών είναι ένα αντικειμενικό, υπαρκτό και ανθρώπινο πρόβλημα, που δημιουργήθηκε από τις πολύχρονες στρεβλώσεις της λειτουργίας της αγοράς», εξήγησε όμως ότι το επάγγελμα δεν μπορεί να παραμείνει κλειστό γι' αυτό τον λόγο.
Σημειώνεται ότι σήμερα κυκλοφορούν περίπου 29.500 ταξί, εκ των οποίων τα 13.500 στην Αθήνα, αριθμός πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΕΣ
Εντονη, πάντως, είναι η δυσαρέσκεια του κλάδου των αυτοκινητιστών από αυτή την εξέλιξη, με τους εκπροσώπους τους να κάνουν λόγο για αιφνιδιασμό από την πλευρά του υπουργείου. Οπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των αυτοκινητιστών ταξί κ. Θ. Λυμπερόπουλος, «οι κυβερνήσεις πρέπει να έχουν και συνέχεια και συνέπεια, αν κάποιος θέλει να δημιουργήσει ιδιωτικά μονοπώλια στα ταξί, τότε πρέπει να ξέρει ότι μαζί με τον κλάδο θα χορέψουν τον χορό του Ζαλόγγου και οι κυβερνήσεις». Πάντως έχουν ζητήσει συνάντηση με τον κ. Ραγκούση, η οποία έχει οριστεί για αύριο το πρωί.