Ναι στην
απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης αλλά έπειτα από ένα μεταβατικό στάδιο, λένε οι
εισαγωγείς αυτοκινήτων στη χώρα μας. Τονίζουν πάντως ότι η αγορά δεν πρόκειται
να ανακάμψει, αφού το όφελος από την ντιζελοκίνηση είναι σημαντικό...
μόνον στις μεγαλομεσαίες κατηγορίες, όπου έχουν νεκρώσει οι
πωλήσεις. Αυτήν τη στιγμή πωλούνται στην ελληνική αγορά σχεδόν αποκλειστικά
μοντέλα έως 1.200 κ.εκ., ενώ στα μεγάλα αυτοκίνητα καταγράφεται μία πτώση της
τάξης του 70% έως 80%. Είναι χαρακτηριστικό, ότι πριν από λίγα μόλις χρόνια η
Ελλάδα κατείχε το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις τζιποειδών (SUV) μεταξύ των
ευρωπαϊκών χωρών με 16%, ενώ σήμερα έχει μειωθεί το μερίδιο αυτής της δημοφιλούς
κατηγορίας σε περίπου 6%. Οσο για το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ.,
κυμαινόταν παραδοσιακά γύρω στο 3%, αν και το πρώτο πεντάμηνο του 2011 σχεδόν
υπερδιπλασιάστηκε και φτάνει το 6,4%. Σύμφωνα με τον Γιώργο Βασιλάκη, πρόεδρο
του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), δεν πρόκειται να
υπάρξει κάποια αλλαγή συμπεριφοράς από τους αγοραστές, οι οποίοι θα
εξακολουθήσουν να προτιμούν τα πολύ φτηνά μοντέλα. Σε αυτήν την περίπτωση χάνουν
τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα το συγκριτικό πλεονέκτημα της οικονομικότερης
κατανάλωσης και του χαμηλότερου κόστους χρήσης εξαιτίας της ακριβότερης τιμής
τους. Διαφορές της τάξης των 2.000 ευρώ και άνω μπορούν να αποσβεστούν σχετικά
γρήγορα μόνον σε αυτοκίνητα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού, όμως η οικονομική
κρίση έχει παγώσει εδώ τις πωλήσεις. Ο ΣΕΑΑ θεωρεί παρ' όλα αυτά θετικό το μέτρο
της απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, για το
οποίο πίεζε την τελευταία δεκαετία. Ο πρόεδρός του ζητά να υπάρξει όμως μία
μεταβατική φάση περίπου έξι μηνών μέχρι την ενεργοποίηση του νόμου, ώστε να
γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές. Προς το παρόν δεν είναι σε θέση να
υποστηριχθούν τεχνικά τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα από τα περισσότερα
εξουσιοδοτημένα συνεργεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς απαιτείται
εκπαίδευση του προσωπικού τους και σε πολλές περιπτώσεις αναβάθμιση του
εξοπλισμού τους. Επίσης υπάρχει ένα στοκ βενζινοκίνητων αυτοκινήτων που θα
πρέπει να εξαντληθεί για να ανανεώσουν οι εισαγωγείς τις παραγγελίες τους προς
τα εργοστάσια λαμβάνοντας υπόψη και τις νέες ανάγκες της αγοράς. Το μέγεθος των
παραγγελιών καθορίζει σε σημαντικό βαθμό και την εργοστασιακή τιμή ενός
αυτοκινήτου. «Σήμερα», δηλώνει ο κ. Βασιλάκης, «παραγγέλνουμε ελάχιστα
πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., οπότε εισάγονται με ακριβές τιμές. Οταν επιτραπεί η χρήση
τους παντού, θα δώσουμε περισσότερες παραγγελίες και θα πετύχουμε χαμηλότερες
τιμές από το εργοστάσιο, από τις οποίες θα βγουν ωφελημένοι οι πελάτες μας».
Αγκάθι η νοθεία. Η δυνατότητα νοθείας του πετρελαίου προσθέτει έναν ακόμη
πονοκέφαλο στους κατόχους πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. Πριν τεθεί λοιπόν σε ισχύ η
πλήρης απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ένας
αποτελεσματικός μηχανισμός ελέγχου των καυσίμων, γιατί αυτήν τη στιγμή οι βλάβες
εξαιτίας νοθευμένου ντίζελ κίνησης βρίσκονται πολύ υψηλότερα από τον μέσο
ευρωπαϊκό όρο. Μάλιστα, τα εργοστάσια αρνούνται ορισμένες φορές να τις
αποκαταστήσουν δωρεάν ακόμη και στο πλαίσιο της εγγύησης, καθώς δεν τις
αξιολογούν ως κατασκευαστικά σφάλματα, αλλά ως προϊόν νοθείας του καυσίμου!
Πλαστά πιστοποιητικά. Μεγάλο θέμα υπάρχει σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη και με τον
εκτελωνισμό των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Το φαινόμενο πλαστών πιστοποιητικών
είναι συχνό σε πολυτελή μεταχειρισμένα, που έχουν εισαχθεί από το εξωτερικό και
«βαφτίζονται» μερικά χρόνια νεώτερα για να πληρούν τις σύγχρονες αντιρρυπαντικές
προδιαγραφές και να πληρώνουν λιγότερους δασμούς. Ολα τα καινούργια εισαγόμενα
Ι.Χ. καλύπτουν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 5 οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα, όμως
στα μεταχειρισμένα από το εξωτερικό βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη η
πλαστογράφηση των στοιχείων, καθώς οι τελωνειακοί έλεγχοι είναι ανεπαρκείς.
Ρεπορτάζ : Πέτρος
Πιτσίνης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Home »
» ΚΑΛΩΣ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΠΕΤΡΑΛΑΙΟ...