Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, σε συνεργασία με το ΕΜΠ, το 85% των οδικών
μεταφορών το 2050 πρέπει να εκτελείται από ηλεκτρικά μέσα.
Η προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής εκτιμάται ότι θα απαιτήσει τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ελλάδα κατά 70-75% το 2050 έναντι του 1990. Για την επίτευξη του στόχου αυτού απαιτείται:
- Εξοικονόμηση ενέργειας, σε ποσοστό 20% μέχρι το 2030 και 50% μέχρι το 2050.
- Διείσδυση των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας τουλάχιστον 35% το 2050.
- Βέλτιστο μερίδιο ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή το 2050 από 48% έως 83%.
- Το 85% των οδικών μεταφορών το 2050 να εκτελείται από ηλεκτρικά μέσα.
- Μεγάλης έκτασης εξοικονόμηση ενέργειας και βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας σε όλους τους τομείς. Ο κτιριακός τομέας θα πρέπει να τείνει προς ενεργειακές καταναλώσεις που αντιστοιχούν σε παθητικά ενεργειακά κτίρια. Μηχανισμοί βασισμένοι στην αγορά, όπως οι εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών και η εφαρμογή υποχρεώσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ΑΠΕ στους προμηθευτές ενέργειας πρέπει να αποτελέσουν το "όχημα" για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας.
- Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να απεξαρτηθεί από τις εκπομπές CO2 ώστε με σχεδόν μηδενικές εκπομπές στην παραγωγή της να αποτελέσει τον φορέα υποκατάστασης ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές και σε πολλές θερμικές χρήσεις μέσω αντλιών θερμότητας.
- Η συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή πρέπει να αυξηθεί σε επίπεδα μεγαλύτερα από αυτά που προβλέπονται για το 2020, σε συνδυασμό με αποθηκευτικά συστήματα.
- Θα πρέπει να διασυνδεθούν τα περισσότερα νησιά με το ηπειρωτικό σύστημα ώστε να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες ανάπτυξης ΑΠΕ και να συντελεσθεί πλήρης απεξάρτηση της ηλεκτροπαραγωγής από το πετρέλαιο.
- Εξυπνα δίκτυα θα πρέπει να αναπτυχθούν ώστε να συμμετέχουν οι ΑΠΕ σε μεγάλη έκταση στη χαμηλή και μέση τάση.
- Το ηλεκτρικό σύστημα και η αγορά πρέπει να διευκολύνουν την ανάπτυξη ευέλικτων μονάδων φυσικού αερίου.
- Οι οδικές μεταφορές πρέπει να εξηλεκτρισθούν παράλληλα με τον μηδενισμό των εκπομπών από την ηλεκτροπαραγωγή. Θα πρέπει να αναπτυχθεί το κατάλληλο δίκτυο επαναφόρτισης με έξυπνους μετρητές και κίνητρα ώστε η επαναφόρτιση να γίνεται σε ώρες χαμηλού φορτίου συστήματος.
- Τα βιοκαύσιμα θα πρέπει να αυξήσουν το μερίδιό τους σε όλους τους τομείς των μεταφορών.
- Τα MMM θα πρέπει να αναλαμβάνουν το μεταφορικό έργο σε μεγάλες αποστάσεις και να ενισχυθεί ο ρόλος τους στις πόλεις.
ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
mpostolou@pegasus.gr