Στην άμεση άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης αναμένεται να προβεί, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, η κυβέρνηση καθώς η απαγόρευση των οχημάτων diesel σε Αττική και Θεσσαλονίκη ισχύει από το 1991 και είναι γεγονός πως μετά από 20 χρόνια έχουν αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Στη χώρα μας η κύρια πηγή ρύπανσης σωματιδίων στις μεγαλουπόλεις από πετρελαιοκίνητα οχήματα προέρχονται από τα Ταξί αλλά και τα παλαιά φορτηγά όπου διαθέτουμε τον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ!Μάλιστα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro4 εκπέμπουν περισσότερα μικροσωματίδια από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα. Ωστόσο τα εν λόγο μοντέλα θεωρούνται ήδη παλιά καθώς σήμερα ισχύουν οι εκπομπές ρύπων Euro5 ενώ από το 2014 περνάμε στην οδηγία Euro6! Και στις δύο τελευταίες κατηγορίες οι εκπομπές μικροσωματιδίων κυμαίνονται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες.
Πάντως τα δύο μεγάλα ?αγκάθια? που πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα η κυβέρνηση αφορούν στο λαθρεμπόριο καυσίμων (χρήση πετρελαίου θέρμανσης στα ΙΧ) και στην ανεπαρκή συντήρηση και απουσία τεχνικού ελέγχου των αυτοκινήτων που αυτή τη στιγμή αγγίζει το 60% του στόλου των οχημάτων!
Μάλιστα σύμφωνα με μελέτες αν σε κινητήρες diesel τεχνολογίας Euro5 χρησιμοποιηθεί πετρέλαιο θέρμανσης που έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θείο τότε υπάρχει κίνδυνος για δυσμενή αποτελέσματα στις εκπομπές.
Πράσινος Δακτύλιος
Τα κυβερνητικά στελέχη πέραν της άρσης απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης αναζητούν και άλλες συνδυαστικές λύσεις που επιφέρουν μείωση των εκπομπών ρύπων.
Ενα μέτρο το οποίο φαίνεται να αποδίδει μέγιστα οφέλη στο περιβάλλον είναι η απαγόρευση της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών. Ωστόσο για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα εφαρμογής και αστυνόμευσης ενώ θα πρέπει να δοθούν και κίνητρα σε όσους επιθυμούν να τα αντικαταστήσουν με καινούρια ώστε να κυκλοφορούν ελεύθερα στον ?Πράσινο Δακτύλιο?.
Αλλωστε η απόσυρση είναι σε ισχύ και το μόνο που πρέπει να γίνει είναι να συμπεριληφθεί και η κατηγορία των βαρέων φορτηγών άνω των 3,5 τόνων στο μέτρο.
Απόσυρση και στα βαρέα φορτηγά
Η απόσυρση στα ΙΧ και στα ελαφρά φορτηγά κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα είναι πως οι ιδιοκτήτες των ΙΧ που οδηγούνται στα κέντρα ανακύκλωσης δεν προβαίνουν στην αντικατάστασή τους. Ο λόγος σύμφωνα με στελέχη της αγοράς έχει να κάνει με την άσχημη ψυχολογική αλλά και οικονομική κατάσταση των καταναλωτών οι οποίοι επιπροσθέτως τρέμουν στην ιδέα επιπλέον φόρων στη χρήση των οχημάτων τους. Μάλιστα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) από τα μέσα Φεβρουαρίου που ξεκίνησε το μέτρο της απόσυρσης έως και τις 22 Αυγούστου έχουν οδηγηθεί στα κέντρα ανακύκλωσης 44.346 ΙΧ και 1.902 φορτηγά. Αν επεκταθεί άμεσα το μέτρο της απόσυρσης και στα βαρέα φορτηγά και λεωφορεία τότε το μέτρο θα τονωθεί ιδιαίτερα όπως επίσης και οι πωλήσεις καινούριων βαρέων φορτηγών που καταγράφουν πτώση 60,8% στο πρώτο 7μηνο του 2011 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
Το βασικό θέμα στην απόσυρση βαρέων οχημάτων ωστόσο έχει να κάνει με το όφελος που θα αποκομίσουν οι ιδιοκτήτες των παλαιών οχημάτων και σύμφωνα με πληροφορίες τα κυβερνητικά στελέχη προσανατολίζονται σε έκπτωση των φόρων κατά την αντικατάσταση κάποιου παλαιού φορτηγού με καινούριου ή μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για 3 έως 5 χρόνια.
Η προϊστορία
Το θέμα της άρσης απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη απασχολεί όλες τις κυβερνήσεις από τη δεκαετία του '90 χωρίς ωστόσο να έχει λάβει κανείς τη σωστή απόφαση...
Το θέμα ωστόσο απασχολεί και την Ευρωπαϊκή Ενωση εδώ και πολλά χρόνια και ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου φαίνεται πως εξ αρχής κινήθηκε στην σωστή κατεύθυνση καθώς μόλις ανέλαβε το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είχε αναφέρει χαρακτηριστικά πως: "Θα επανεξετάσουμε την απαγόρευση πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Για την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη μείωση του μεταφορικού κόστους επιχειρήσεων και καταναλωτών. Οι σύγχρονες τεχνολογίες πετρελαιοκίνησης έχουν οδηγήσει όλες τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες σε αυτή την κατεύθυνση".
Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Παπανωσταντίνου φαίνεται να έχει ρίξει ιδιαίτερο βάρος στην αντικατάσταση των παλαιών και ρυπογόνων φορτηγών τα οποία αποτελούν και τη ?ρίζα? του κακού στις δύο μεγαλουπόλεις εξαιτίας των υπερβολικών εκπομπών ρύπων που παράγουν. Αλλωστε είναι γνωστό πως η χώρα μας κατέχει τον γηραιότερο στόλο φορτηγών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση και σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων η μέση ηλικία του στόλου βαρέων φορτηγών επιδεινώθηκε κατά τη δεκαετία 1980-1990 με αποτέλεσμα από 11,5 έτη να βρεθεί στα 16,5 έτη στο τέλος της συγκεκριμένης περιόδου. Αυτή η αρνητική εξέλιξη συνεχίστηκε και στη δεκαετία του '90 φτάνοντας τα 17,1 έτη το 2000. Στο τέλος του 2005, η μέση ηλικία του στόλου ήταν 17,9 έτη. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το 40,4% του στόλου αποτελείται από οχήματα ηλικίας άνω των 20 ετών! Σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών στη χώρα κυμαίνεται στα 18 χρόνια τη στιγμή που στην υπόλοιπη ΕΕ δεν ξεπερνά τα 8 έτη!
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το γεγονός πως τα φορτηγά και λεωφορεία με ηλικία άνω των 15 ετών είναι 4,6 φορές πιο επικίνδυνα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα οχήματα ηλικίας έως 5 ετών σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ.
Πάντως σύμφωνα με τα νέα δεδομένα στην αγορά αυτοκινήτου η απόσυρση μάλλον θα παραταθεί και για την επόμενη χρονιά ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις καινούριων οχημάτων και να ενισχυθούν τα δημοσιονομικά έσοδα που προέρχονται από τον κλάδο.