Εκρηκτικό είναι το κλίμα σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις ιδιωτικού δικαίου
Πλήρης παράλυση επικρατεί στις τάξεις των ΔΕΚΟ, καθώς οι διοικήσεις τους καλούνται την Δευτέρα να αποστείλουν στο υπουργείο Οικονομικών κατάλογο με το 10% των εργαζομένων που θα τεθεί σε εργασιακή εφεδρεία. Φυσικό επακόλουθο είναι οι εργαζόμενοι των εταιριών να βρίσκονται σε αναβρασμό, καθώς δεν ξέρουν τι τύχη θα τους ξημερώσει!
Όμως, τα προβλήματα δεν εντοπίζονται μόνο στις μεγάλες εταιρίες του δημοσίου, αλλά και στις μικρές. Για παράδειγμα, η ΔΕΠΑΝΟΜ απασχολεί 43 υπαλλήλους αορίστου χρόνου και 18 συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, οι συμβάσεις των οποίων έχουν λήξει, όμως εξακολουθούν να εργάζονται με δικαστική απόφαση. Η εταιρία, παρά τα μεγέθη της, χειρίζεται ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 600 εκατ. ευρώ κι εκτιμάται από αρμόδιους κύκλους ότι η διαδικασία της εφεδρείας θα δημιουργήσει πρόβλημα στη λειτουργία της.
Στις μεγάλες Ανώνυμες Εταιρίες του δημοσίου, όπως οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι εργαζόμενοι θεωρούν την εφεδρεία ως «αιτία πολέμου», καθώς οι επιχειρήσεις ήδη έχουν υποστεί αφαίμαξη προσωπικού, λόγω των μετατάξεων που προβλέπονταν από τους σχετικούς πρόσφατούς νόμους για τον σιδηρόδρομο και τον ΟΑΣΑ, αντίστοιχα. Αυτό τους οδηγεί στην μεγάλη 24ωρη απεργία που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, όταν και δεν θα κυκλοφορήσει κανένα μέσο μαζικής μεταφοράς, ενώ εκτιμάται ότι οι κινητοποιήσεις θα έχουν και συνέχεια.
Απαλλαγή ζητούν ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν διευκρινίσει στο υπουργείο Υποδομών ότι τυχόν απώλεια εργαζομένων συγκεκριμένων ειδικοτήτων, όπως οι σταθμάρχες, οι κλειδούχοι, οι μηχανοδηγοί και οι συνοδοί αμαξοστοιχιών, απλώς θα θέσουν τον σιδηρόδρομο εκτός λειτουργίας, θα εκτροχιάσουν την αποδεδειγμένη οικονομική τους ανάκαμψη και θα σαμποτάρουν κάθε απόπειρα αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Από τον σιδηρόδρομο μεταδίδεται ότι, παρά την αφαίμαξη εκατοντάδων εργαζομένων, έχει γίνει μία τεράστια προσπάθεια για την ανάταξη του όλου συστήματος, το οποίο χαρακτηριζόταν από λάθη σε σχέδια και επενδύσεις. Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι των σιδηροδρόμων έχουν επισημάνει στην πολιτική ηγεσία ότι ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν περάσει από τα δικά τους «μνημόνια».
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι ο νόμος για τον ΟΣΕ δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί πλήρως, όπως φάνηκε και από την πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείο Οικονομικών, στην οποία εμφανιζόταν ως πρώτος μεγαλοοφειλέτης με χρέη 1,2 δισ., ενώ επρόκειτο για δανεισμό με εγγύηση του δημοσίου. Μάλιστα, οι οφειλές από επιστροφή ΦΠΑ προς στον ΟΣΕ ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ. Κατά πληροφορίες, ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης δείχνει κατανόηση της κατάστασης, όμως με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και Τρόικας να είναι ακόμη σε εξέλιξη, δεν μπορεί ακόμη να κάνει πολλά πράγματα.
Αναστάτωση στις τεχνικές εταιρίες του δημοσίου
Στο μεταξύ, αναστάτωση επικρατεί και στην Αττικό Μετρό. Η εταιρία έχει χάσει την άλλοτε θυγατρική της ΑΜΕΛ, η οποία συνεισέφερε στα τοκοχρεωλύσια των δανείων που είχε λάβει η μητρική για να κατασκευάσει τον μητροπολιτικό σιδηρόδρομο, καθώς εντάχθηκε στη ΣΤΑΣΥ. Αυτή τη στιγμή η εταιρία απασχολεί 460 άτομα - πολλά εκ των οποίων προσελήφθησαν επί ΝΔ- κι έχει ολοκληρώσει την επέκταση των γραμμών 2 και 3 του μετρό.
Επίσης, αναμένει την δημοπράτηση της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά, αξίας 550 εκατ. ευρώ, η οποία χρηματοδοτείται κατά 50% από την Ε.Ε και κατά 45% από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της Αττικό Μετρό, κ. Μ. Λαγωνίκας, εκκρεμεί από το υπουργείο Υποδομών η εκχώρηση της αρμοδιότητας κατασκευής της επέκτασης του Τραμ προς Πειραιά, αξίας 150 εκατ. ευρώ. «Εάν δεν προχωρήσουν αυτά τα έργα, προφανώς και θα μας εμφανίζουν ότι διαθέτουμε πλεονάζον προσωπικό» λέει.
Σε αναταραχή βρίσκονται και οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ). Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, κ. Μ. Δανδουλάκης σε σύνολο 300 υπάλλήλων, οι μισοι είναι συμβασιούχοι αορίστου χρόνου και οι άλλοι μισοί ορισμένου χρόνου, οι συμβάσεις των οποίων έχουν λήξει και δουλεύουν με προσωρινές διαταγές δικαστηρίων. «Σχεδόν 30 άτομα έκαναν αίτηση συνταξιοδότησης μόλις κυκλοφόρησε η είδηση της εφεδρείας» λέει και εξηγεί ότι η εταιρία έχει προγραμματίσει επενδυτικά σχέδια, αξίας 430 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 230 εκατ. προέρχονται από την Ε.Ε. και τα 200 από την ΕΤΕπ.
Όμως, τα προβλήματα δεν εντοπίζονται μόνο στις μεγάλες εταιρίες του δημοσίου, αλλά και στις μικρές. Για παράδειγμα, η ΔΕΠΑΝΟΜ απασχολεί 43 υπαλλήλους αορίστου χρόνου και 18 συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, οι συμβάσεις των οποίων έχουν λήξει, όμως εξακολουθούν να εργάζονται με δικαστική απόφαση. Η εταιρία, παρά τα μεγέθη της, χειρίζεται ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 600 εκατ. ευρώ κι εκτιμάται από αρμόδιους κύκλους ότι η διαδικασία της εφεδρείας θα δημιουργήσει πρόβλημα στη λειτουργία της.
Παρόμοια είναι και η κατάσταση στην ΘΕΜΙΣ ΑΕ, που απασχολεί 158 εργαζομένους, οι περισσότεροι αορίστου χρόνου, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στην «Εγνατία Οδό» των 500, περίπου, υπαλλήλων.
Την Τετάρτη η Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΟΣΕΤΕΕ) θα πραγματοποιήσει 3ωρη στάση εργασίας, ενώ οι υπάλληλοι του Κτηματολογίου θα προχωρήσουν σε 24ωρη απεργία. «Η εργασιακή εφεδρεία για εμάς είναι προκαταβολή του επιδόματος ανεργίας» αναφέρεται σε ανακοίνωσή της ΟΣΕΤΕΕ, με την οποία καταδικάζεται το συγκεκριμένο μέτρο.
Έρχεται η «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ»
Στο μεταξύ, «Κτιριακές Υποδομές» ΑΕ θα ονομάζεται κατά πάσα πιθανότητα η εταιρική μετεξέλιξη του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ), που θα απορροφήσει τις ΔΕΠΑΝΟΜ και την ΘΕΜΙΣ. Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», το σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης είναι έτοιμο, ενώ η διαδικασία μετασχηματισμού και συγχώνευσης των εταιριών αναμένεται να έχει προχωρήσει μέσα σε 30 ημέρες. Η νέα εταιρία θα στηθεί πάνω στον ΟΣΚ και θα αποτελέσει τoν ενιαίο, επιτελικό και κατασκευαστικό πυλώνα για την ανέγερση δημοσίων κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία, δικαστήρια) στην Ελλάδα. Ωστόσο, η εφεδρεία θα προλάβει τη συγχώνευσή τους, όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, οι οποίοι εκτιμούν ότι τα κενά θα καλυφθούν από εσωτερικές μετατάξεις κατά την διάρκεια της αξιολόγησης του προσωπικού.