Ανακούφιση προκάλεσε στις διοικήσεις των μεταφορικών ΔΕΚΟ
η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για εξαίρεση ορισμένων, κομβικής σημασίας,
ειδικοτήτων της ΣΤΑΣΥ, της ΟΣΥ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ από το καθεστώς της
εργασιακής εφεδρείας. Οι διοικήσεις των οργανισμών είχαν επισημάνει ήδη από τον
Σεπτέμβριο ότι οι εταιρίες εκτελούν τα δικά τους εσωτερικά προγράμματα
αναδιάρθρωσης και ήδη έχουν χάσει προσωπικό, το οποίο διοχετεύθηκε δια των
μετατάξεων σε άλλους φορείς του δημοσίου.
Οι επικεφαλής των μεταφορικών ΔΕΚΟ ζητούσαν να εξαιρεθούν ζωτικής σημασίας - για την λειτουργία των συγκοινωνιακών μέσων – ειδικοτήτων, καθώς ήδη είχαν προηγηθεί τόσο «τσεκούρεμα» του μεταφορικού έργου όσο και μαζικές μετατάξεις υπαλλήλων σε άλλους δημόσιους φορείς, υποστηρίζοντας ότι η οριζόντια εφαρμογή της εφεδρείας θα σήμαινε ακόμη λιγότερες παροχές υπηρεσιών στους πολίτες.
Μάλιστα, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», στις εκτιμήσεις κινδύνου που είχαν αποστείλει στο υπουργείο Υποδομών, προέκυπτε ότι εάν εφαρμοζόταν η εφεδρεία οριζοντίως, το αποτέλεσμα θα ήταν:
- Πλήρης αναστολή λειτουργίας του Σιδηροδρόμου πλην του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, στον οποίο θα περικόπτονταν δρομολόγια
- Αραίωση των συχνοτήτων στον Προαστιακό
- Κλείσιμο σταθμών του ΟΣΕ, αδυναμία προστασίας υποδομών και κίνδυνος για την ασφάλεια συρμών και επιβατών
- Νέες περικοπές στα δρομολόγια των λεωφορείων και των τρόλεϊ, τα οποία ήδη έχουν μειωθεί έως και κατά 50%
- Περαιτέρω αραίωση των δρομολογίων στα μέσα σταθερής τροχιάς, με ό,τι αυτό θα σήμαινε για τις λειτουργίες των Αθηνών
Έτσι, έπειτα από εισήγηση του υπουργού Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη, το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την εξαίρεση από την εφεδρεία των εξής ειδικοτήτων:
- Οδηγοί της ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ)
- Ηλεκτροδηγοί της ΣΤΑΣΥ (Μετρο, Τραμ, ΗΣΑΠ)
- Μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
- Σταθμάρχες, κλειδούχοι και προσωπικό ασφαλείας του ΟΣΕ
Αντίθετα, δεν αποφασίστηκε κάτι αντίστοιχο για τους εργαζομένους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), παρότι ο κ. Βορίδης έχει αναφέρει αρκετές φορές ότι η οριζόντια εφαρμογή της εφεδρείας στην ΥΠΑ, θα δημιουργούσε πρόβλημα στην αεροπορικές μεταφορές και στα έσοδα του κράτους από τα τέλη υπερπτήσης.
Τα προβλήματα συνεχίζονται
Βέβαια, η εξαίρεση των συγκεκριμένων ειδικοτήτων στα μέσα μεταφοράς δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι ρόδινα. Αντίθετα, κινδυνεύουν να τεθούν εκτός υπηρεσίας στελέχη με μακρά προσφορά και εμπειρία στις μεταφορές, τα οποία, όπως μεταδίδουν κύκλοι των εταιριών, στην κυριολεξία «κρατούν το ‘μαγαζί’».
Αυτή η ανησυχία πηγάζει από το γεγονός ότι ο νόμος για τις αστικές συγκοινωνίες παραμένει πρακτικά ανεφάρμοστος, οι μεταφορικές εταιρίες εξακολουθούν να λειτουργούν ως ξεχωριστές μονάδες και η ενοποίησή τους καθυστερεί. Έτσι, είναι ορατό το ενδεχόμενο δημιουργίας επιχειρησιακών κενών, που δεν θα μπορούν να καλυφθούν εύκολα.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις μετεκπαιδεύσεις προσωπικού, οι οποίες, εάν προχωρούσαν, θα έδιναν την δυνατότητα στις εταιρίες να καλύψουν τα επιχειρησιακά τους κενά, καθώς είχαν προηγηθεί μαζικές μετατάξεις από τα μέσα μεταφοράς σε άλλους φορείς του δημοσίου, πολλές εκ των οποίων απεδείχθησαν άστοχες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταφέρθηκε προσωπικό από τις πρώην ΕΘΕΛ ΑΕ και ΗΣΑΠ ΑΕ, το οποίο μπορούσε να καλύψει «τρύπες» στους συγκοινωνιακούς οργανισμούς, σε θέσεις κλητήρων (!) στο πρώην υπουργείο Μεταφορών.
Αντίστοιχα κενά παρουσιάζει και ο ΟΣΕ, καθώς δεκάδες εργαζόμενοι μετατάχθηκαν σε μουσεία και νοσοκομεία, αφήνοντας «γυμνές» ζωτικές υπηρεσίες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, όπως η Διεύθυνση Γραμμής και οι Βάσεις Συντήρησης, με τρανταχτά αρνητικά αποτελέσματα στην λειτουργία των σιδηροδρόμων. Και όλα αυτά την ώρα που το δημόσιο επιχειρεί – ανεπιτυχώς, όπως φαίνεται - την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης του ΟΣΕ.
Η εφεδρεία προχωράει στις υπόλοιπες ΔΕΚΟ
Πάντως, η εφαρμογή της εφεδρείας στις υπόλοιπες δημόσιες εταιρίες του υπουργείου Υποδομών εξελίσσεται κανονικά. Την Πέμπτη, το διοικητικό συμβούλιο του πρώην Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (νυν Κτιριακές Υποδομές ΑΕ), ο οποίος έχει απορροφήσει την ΔΕΠΑΝΟΜ και την ΘΕΜΙΣ, αποφάσισε την θέση σε εφεδρεία 71 εργαζομένων Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης της ενοποιημένης εταιρίας.
Επίσης, σύμφωνα με έγγραφα που αναρτήθηκαν στην «Διαύγεια», τέθηκαν σε εφεδρεία δύο υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.
Ωστόσο, η υπόθεση της εφεδρείας έχει και λιγότερο φωτισμένες αρνητικές πτυχές, καθώς, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, έμπειροι μηχανικοί δημοσίων επιχειρήσεων, όπως της Εγνατίας Οδού, των ΕΡΓΟΣΕ/ΟΣΕ και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, που έχουν συμβάλλει τα μέγιστα στην δημιουργία των πιο δύσκολων τεχνικών έργων της χώρας, βλέποντας τις μειώσεις μισθών και, στο βάθος, την εφεδρεία, ετοιμάζονται να φύγουν για το εξωτερικό. Μάλιστα, ήδη κάποιοι συνάδελφοί τους έχουν εγκαταλείψει την χώρα μας.
Οι επικεφαλής των μεταφορικών ΔΕΚΟ ζητούσαν να εξαιρεθούν ζωτικής σημασίας - για την λειτουργία των συγκοινωνιακών μέσων – ειδικοτήτων, καθώς ήδη είχαν προηγηθεί τόσο «τσεκούρεμα» του μεταφορικού έργου όσο και μαζικές μετατάξεις υπαλλήλων σε άλλους δημόσιους φορείς, υποστηρίζοντας ότι η οριζόντια εφαρμογή της εφεδρείας θα σήμαινε ακόμη λιγότερες παροχές υπηρεσιών στους πολίτες.
Μάλιστα, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», στις εκτιμήσεις κινδύνου που είχαν αποστείλει στο υπουργείο Υποδομών, προέκυπτε ότι εάν εφαρμοζόταν η εφεδρεία οριζοντίως, το αποτέλεσμα θα ήταν:
- Πλήρης αναστολή λειτουργίας του Σιδηροδρόμου πλην του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, στον οποίο θα περικόπτονταν δρομολόγια
- Αραίωση των συχνοτήτων στον Προαστιακό
- Κλείσιμο σταθμών του ΟΣΕ, αδυναμία προστασίας υποδομών και κίνδυνος για την ασφάλεια συρμών και επιβατών
- Νέες περικοπές στα δρομολόγια των λεωφορείων και των τρόλεϊ, τα οποία ήδη έχουν μειωθεί έως και κατά 50%
- Περαιτέρω αραίωση των δρομολογίων στα μέσα σταθερής τροχιάς, με ό,τι αυτό θα σήμαινε για τις λειτουργίες των Αθηνών
Έτσι, έπειτα από εισήγηση του υπουργού Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη, το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την εξαίρεση από την εφεδρεία των εξής ειδικοτήτων:
- Οδηγοί της ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ)
- Ηλεκτροδηγοί της ΣΤΑΣΥ (Μετρο, Τραμ, ΗΣΑΠ)
- Μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
- Σταθμάρχες, κλειδούχοι και προσωπικό ασφαλείας του ΟΣΕ
Αντίθετα, δεν αποφασίστηκε κάτι αντίστοιχο για τους εργαζομένους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), παρότι ο κ. Βορίδης έχει αναφέρει αρκετές φορές ότι η οριζόντια εφαρμογή της εφεδρείας στην ΥΠΑ, θα δημιουργούσε πρόβλημα στην αεροπορικές μεταφορές και στα έσοδα του κράτους από τα τέλη υπερπτήσης.
Τα προβλήματα συνεχίζονται
Βέβαια, η εξαίρεση των συγκεκριμένων ειδικοτήτων στα μέσα μεταφοράς δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι ρόδινα. Αντίθετα, κινδυνεύουν να τεθούν εκτός υπηρεσίας στελέχη με μακρά προσφορά και εμπειρία στις μεταφορές, τα οποία, όπως μεταδίδουν κύκλοι των εταιριών, στην κυριολεξία «κρατούν το ‘μαγαζί’».
Αυτή η ανησυχία πηγάζει από το γεγονός ότι ο νόμος για τις αστικές συγκοινωνίες παραμένει πρακτικά ανεφάρμοστος, οι μεταφορικές εταιρίες εξακολουθούν να λειτουργούν ως ξεχωριστές μονάδες και η ενοποίησή τους καθυστερεί. Έτσι, είναι ορατό το ενδεχόμενο δημιουργίας επιχειρησιακών κενών, που δεν θα μπορούν να καλυφθούν εύκολα.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις μετεκπαιδεύσεις προσωπικού, οι οποίες, εάν προχωρούσαν, θα έδιναν την δυνατότητα στις εταιρίες να καλύψουν τα επιχειρησιακά τους κενά, καθώς είχαν προηγηθεί μαζικές μετατάξεις από τα μέσα μεταφοράς σε άλλους φορείς του δημοσίου, πολλές εκ των οποίων απεδείχθησαν άστοχες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταφέρθηκε προσωπικό από τις πρώην ΕΘΕΛ ΑΕ και ΗΣΑΠ ΑΕ, το οποίο μπορούσε να καλύψει «τρύπες» στους συγκοινωνιακούς οργανισμούς, σε θέσεις κλητήρων (!) στο πρώην υπουργείο Μεταφορών.
Αντίστοιχα κενά παρουσιάζει και ο ΟΣΕ, καθώς δεκάδες εργαζόμενοι μετατάχθηκαν σε μουσεία και νοσοκομεία, αφήνοντας «γυμνές» ζωτικές υπηρεσίες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, όπως η Διεύθυνση Γραμμής και οι Βάσεις Συντήρησης, με τρανταχτά αρνητικά αποτελέσματα στην λειτουργία των σιδηροδρόμων. Και όλα αυτά την ώρα που το δημόσιο επιχειρεί – ανεπιτυχώς, όπως φαίνεται - την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης του ΟΣΕ.
Η εφεδρεία προχωράει στις υπόλοιπες ΔΕΚΟ
Πάντως, η εφαρμογή της εφεδρείας στις υπόλοιπες δημόσιες εταιρίες του υπουργείου Υποδομών εξελίσσεται κανονικά. Την Πέμπτη, το διοικητικό συμβούλιο του πρώην Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (νυν Κτιριακές Υποδομές ΑΕ), ο οποίος έχει απορροφήσει την ΔΕΠΑΝΟΜ και την ΘΕΜΙΣ, αποφάσισε την θέση σε εφεδρεία 71 εργαζομένων Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης της ενοποιημένης εταιρίας.
Επίσης, σύμφωνα με έγγραφα που αναρτήθηκαν στην «Διαύγεια», τέθηκαν σε εφεδρεία δύο υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.
Ωστόσο, η υπόθεση της εφεδρείας έχει και λιγότερο φωτισμένες αρνητικές πτυχές, καθώς, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, έμπειροι μηχανικοί δημοσίων επιχειρήσεων, όπως της Εγνατίας Οδού, των ΕΡΓΟΣΕ/ΟΣΕ και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, που έχουν συμβάλλει τα μέγιστα στην δημιουργία των πιο δύσκολων τεχνικών έργων της χώρας, βλέποντας τις μειώσεις μισθών και, στο βάθος, την εφεδρεία, ετοιμάζονται να φύγουν για το εξωτερικό. Μάλιστα, ήδη κάποιοι συνάδελφοί τους έχουν εγκαταλείψει την χώρα μας.
tovima.