Της Μαρίας Μόσχου
Την πλήρη αναδιάρθρωση του Ομίλου ΟΣΕ προωθεί με γοργούς ρυθμούς η κυβέρνηση με την υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης, τη δημοπράτηση σημαντικών έργων πάνω από 600 δις. ευρώ, την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής γραμμής η οποία μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται από τους ιδιώτες και το μηδενισμό για πρώτη φορά των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εκτελεί το εμπορευματικό και σιδηροδρομικό έργο.
Η αναμενόμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει προγραμματιστεί για το 2013 αλλά και οι πιέσεις του κλιμακίου της Τρόικας δείχνει να αποδίδουν με την διοίκηση της εταιρείας να ανακοινώνει για πρώτη φορά ισοσκελισμένο ισολογισμό για τον Δεκέμβριο του 2011.
Την πλήρη αναδιάρθρωση του Ομίλου ΟΣΕ προωθεί με γοργούς ρυθμούς η κυβέρνηση με την υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης, τη δημοπράτηση σημαντικών έργων πάνω από 600 δις. ευρώ, την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής γραμμής η οποία μπορεί πλέον να χρησιμοποιείται από τους ιδιώτες και το μηδενισμό για πρώτη φορά των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εκτελεί το εμπορευματικό και σιδηροδρομικό έργο.
Η αναμενόμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει προγραμματιστεί για το 2013 αλλά και οι πιέσεις του κλιμακίου της Τρόικας δείχνει να αποδίδουν με την διοίκηση της εταιρείας να ανακοινώνει για πρώτη φορά ισοσκελισμένο ισολογισμό για τον Δεκέμβριο του 2011.
Η αναμενόμενη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει προγραμματιστεί για το 2013 αλλά και οι πιέσεις του κλιμακίου της Τρόικας δείχνει να αποδίδουν με την διοίκηση της εταιρείας να ανακοινώνει για πρώτη φορά ισοσκελισμένο ισολογισμό για τον Δεκέμβριο του 2011.
Την ίδια στιγμή με καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου δημοσιεύτηκε στα τέλη Ιανουαρίου η υπουργική απόφαση που δίνει το «πράσινο φως» στους ιδιώτες να εκτελούν δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.
Ιδιώτες στις γραμμές
«Ανοίγει» στους ιδιώτες η χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας με υπουργική απόφαση η οποία καθυστέρησε πάνω από έναν χρόνο μια και η ψήφιση του νομού για την εξυγίανση του ΟΣΕ που προέβλεπε την έκδοση της έγινε στα τέλη του 2010
Ο ιδιώτης που επιθυμεί να λάβει άδεια για την χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου θα πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 50.000 ευρώ ως παράβολο υπέρ του Δημοσίου.
Υπεύθυνη για τη διαδικασία αδειοδότησης και το μετέπειτα έλεγχο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με επικεφαλής τον κ. Βασίλη Τσιαμαντή.
Η άδεια έχει ισχύ για πέντε χρόνια και για τη χορήγησή της η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση καταθέτει αίτηση στην παραπάνω Αρχή.
Η αίτηση συνοδεύεται από φάκελο με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την φερεγγυότητα, χρηματοοικονομική επιφάνεια, επαγγελματική ικανότητα και κάλυψη της αστικής ευθύνης της αιτούσης.
Η επιχείρηση θα μπορεί να εκτελεί επιβατικές ή εμπορευματικές μεταφορές, να εκτείνεται σε όλο το δίκτυο του ΟΣΕ, να εκτελεί μόνο υπηρεσίες έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή να παρέχει πλήρης συρμούς.
Στο φάκελο που καταθέτει η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική εταιρεία θα πρέπει να περιλαμβάνεται και το επιχειρηματικό σχέδιο, όπου θα αναλύονται σε βάθος τριετίας και ανά έτος, οι προβλεπόμενες οικονομικές καταστάσεις .
Απαραίτητη είναι και η χορήγηση Πιστοποιητικού Ασφάλειας από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και η παροχή πρόσβασης από τον Διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Κέρδη περίπου 60.000 ευρώ είχε για πρώτη φορά στα σιδηροδρομικά χρονικά τον Δεκέμβριο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία ήταν από τις πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ της χώρας.
Η εταιρεία το 2011 παρουσίασε έλλειμμα 33 εκατ. ευρώ από 187 εκατ. ευρώ που ήταν το 2010 (-82%) ενώ το 2012 αναμένεται να είναι η πρώτη χρονιά που η εταιρεία θα κλείσει χωρίς έλλειμμα.
Υπενθυμίζεται ότι πριν το 2010 οι κατ' έτος ζημιές της εταιρείας έφταναν τα 240 εκατ. ευρώ ενώ συμφώνα με το πρόγραμμα εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2012 «δε θα επιβαρύνει πλέον το Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες φορολογούμενους».
Η μείωση των ελλειμμάτων της εταιρείας που παρέχει σιδηροδρομικό έργο οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην υλοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης με βάση τον Νόμο 3891 του 2010 σε συνδυασμό με τις μετατάξεις υπαλλήλων, την αναδιάρθρωση των δρομολογίων (όπου έγινε αναστολή λειτουργιάς σημαντικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής) αλλά και την αναβάθμιση των υπηρεσιών.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων:
1. Καθιερώθηκε ένα ενιαίο τιμολόγιο για όλους τους πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην εμπορευματική τιμολογιακή πολιτική,. Έγινε καλύτερη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού καθιερώνοντας την δρομολόγηση πλήρων αμαξοστοιχιών αντί μεμονωμένων βαγονιών που διακινούνταν στο παρελθόν κοστίζοντας εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.
2. Μειώθηκε το λειτουργικό κόστος, με την κατάργηση των δευτερευουσών απολαβών σε κάποιες κατηγορίες εργαζομένων και με μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού σε άλλες υπηρεσίες, όπου υπήρχαν ανάγκες.
3. Μειώθηκε η κατανάλωση καυσίμου με παράλληλη αξιοποίηση του ηλεκτροκινούμενου δικτύου και την εξοικονόμηση για την εταιρεία τουλάχιστον 14 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των τιμών του πετρελαίου.
4. Καθιερώθηκαν νέες καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η κράτηση και έκδοση εισιτηρίου μέσω internet. Το νέο πλέγμα δρομολογίων ξεκίνησε στις 19 Ιουνίου με 14 δρομολόγια Αθήνα - Θεσσαλονίκη, τα οποία είναι ανά δύο ώρες, με οικονομικό εισιτήριο που ξεκινάει από 9 ευρώ (πολιτική ανταμοιβής έγκαιρων κρατήσεων) και κλιμακώνεται μέχρι τα 36 ευρώ.
5. Υιοθετήθηκε πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού- τρένου για τη μεταφορά φορτίων από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα που έχει πενταπλασιάσει από τον Αύγουστο την κίνηση εμπορευμάτων. Βάση του εγχειρήματος αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, στο οποίο ήδη λειτουργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα τέλη Ιουλίου 2011, ενώ στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ήδη η σχετική οργάνωση και υποδομή στον Παλαιό Εμπορευματικό Σταθμό.
6. Εφαρμόστηκε πολιτική αποζημίωσης των επιβατών σε περιπτώσεις καθυστέρησης των δρομολογίων με εκπτωτικά εισιτήρια που είχε ως αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των επιβατών.
Έργα στο δίκτυο
Η προσέλκυση των ιδιωτών στις σιδηροδρομικές ράγες ώστε ο ΟΣΕ να αυξήσει τα έσοδα του αλλά και η αύξηση του έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική σε ιδιώτες είναι άρρηκτα συνδεμένη με την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Στο πλαίσιο αυτό μια σειρά σημαντικών έργων προωθούνται αυτό το διάστημα από την ΕΡΓΟΣΕ με στόχο την υλοποίηση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕΠ.
Ήδη η εταιρεία προχώρησε στη δημοπράτηση του τμήματος από Ροδοδάφνη έως Ψαθόπυργο στο σιδηροδρομικό άξονα Κόρινθος – Πάτρα.
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 315 εκ ευρω, έχει μήκος 21,5 km, συμπεριλαμβανομένης και της δίδυμης σήραγγας Παναγοπούλας (μήκους περίπου 5 χλμ ανά κλάδο).
Πρόκειται για τη κατασκευή της υποδομής της διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής, με σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, χωρίς ισόπεδες διαβάσεις. Το εν λόγω τμήμα αποτελεί μέρος της γραμμής Ροδοδάφνη – Ρίο η οποία και συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Στη γραμμή προβλέπεται με την παράδοσή της προς χρήση και η κατασκευή 5 στάσεων στις περιοχές Ροδοδάφνης, Σελιανίτικων, Καμαρών, Ψαθοπύργου και Αραχωβιτίκων οι οποίες, όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των ανωτέρω περιοχών.
Το έργο θεωρείται σημαντικό για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα ώστε το 2016, η διαδρομή Αθήνα-Αίγιο να πραγματοποιείται μόλις σε 1:35΄ από 2:53΄ που είναι σήμερα και η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα σε 1:55΄ από 3:34΄ που είναι σήμερα.
Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει άμεσα και σε νέες δημοπρατήσεις έργων οπως:
Την ίδια στιγμή με καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου δημοσιεύτηκε στα τέλη Ιανουαρίου η υπουργική απόφαση που δίνει το «πράσινο φως» στους ιδιώτες να εκτελούν δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.
Ιδιώτες στις γραμμές
«Ανοίγει» στους ιδιώτες η χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας με υπουργική απόφαση η οποία καθυστέρησε πάνω από έναν χρόνο μια και η ψήφιση του νομού για την εξυγίανση του ΟΣΕ που προέβλεπε την έκδοση της έγινε στα τέλη του 2010
Ο ιδιώτης που επιθυμεί να λάβει άδεια για την χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου θα πρέπει να καταβάλλει το ποσό των 50.000 ευρώ ως παράβολο υπέρ του Δημοσίου.
Υπεύθυνη για τη διαδικασία αδειοδότησης και το μετέπειτα έλεγχο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με επικεφαλής τον κ. Βασίλη Τσιαμαντή.
Η άδεια έχει ισχύ για πέντε χρόνια και για τη χορήγησή της η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση καταθέτει αίτηση στην παραπάνω Αρχή.
Η αίτηση συνοδεύεται από φάκελο με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την φερεγγυότητα, χρηματοοικονομική επιφάνεια, επαγγελματική ικανότητα και κάλυψη της αστικής ευθύνης της αιτούσης.
Η επιχείρηση θα μπορεί να εκτελεί επιβατικές ή εμπορευματικές μεταφορές, να εκτείνεται σε όλο το δίκτυο του ΟΣΕ, να εκτελεί μόνο υπηρεσίες έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή να παρέχει πλήρης συρμούς.
Στο φάκελο που καταθέτει η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική εταιρεία θα πρέπει να περιλαμβάνεται και το επιχειρηματικό σχέδιο, όπου θα αναλύονται σε βάθος τριετίας και ανά έτος, οι προβλεπόμενες οικονομικές καταστάσεις .
Απαραίτητη είναι και η χορήγηση Πιστοποιητικού Ασφάλειας από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και η παροχή πρόσβασης από τον Διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Κέρδη περίπου 60.000 ευρώ είχε για πρώτη φορά στα σιδηροδρομικά χρονικά τον Δεκέμβριο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία ήταν από τις πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ της χώρας.
Η εταιρεία το 2011 παρουσίασε έλλειμμα 33 εκατ. ευρώ από 187 εκατ. ευρώ που ήταν το 2010 (-82%) ενώ το 2012 αναμένεται να είναι η πρώτη χρονιά που η εταιρεία θα κλείσει χωρίς έλλειμμα.
Υπενθυμίζεται ότι πριν το 2010 οι κατ' έτος ζημιές της εταιρείας έφταναν τα 240 εκατ. ευρώ ενώ συμφώνα με το πρόγραμμα εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2012 «δε θα επιβαρύνει πλέον το Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες φορολογούμενους».
Η μείωση των ελλειμμάτων της εταιρείας που παρέχει σιδηροδρομικό έργο οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην υλοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης με βάση τον Νόμο 3891 του 2010 σε συνδυασμό με τις μετατάξεις υπαλλήλων, την αναδιάρθρωση των δρομολογίων (όπου έγινε αναστολή λειτουργιάς σημαντικού τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής) αλλά και την αναβάθμιση των υπηρεσιών.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων:
1. Καθιερώθηκε ένα ενιαίο τιμολόγιο για όλους τους πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην εμπορευματική τιμολογιακή πολιτική,. Έγινε καλύτερη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού καθιερώνοντας την δρομολόγηση πλήρων αμαξοστοιχιών αντί μεμονωμένων βαγονιών που διακινούνταν στο παρελθόν κοστίζοντας εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.
2. Μειώθηκε το λειτουργικό κόστος, με την κατάργηση των δευτερευουσών απολαβών σε κάποιες κατηγορίες εργαζομένων και με μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού σε άλλες υπηρεσίες, όπου υπήρχαν ανάγκες.
3. Μειώθηκε η κατανάλωση καυσίμου με παράλληλη αξιοποίηση του ηλεκτροκινούμενου δικτύου και την εξοικονόμηση για την εταιρεία τουλάχιστον 14 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των τιμών του πετρελαίου.
4. Καθιερώθηκαν νέες καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η κράτηση και έκδοση εισιτηρίου μέσω internet. Το νέο πλέγμα δρομολογίων ξεκίνησε στις 19 Ιουνίου με 14 δρομολόγια Αθήνα - Θεσσαλονίκη, τα οποία είναι ανά δύο ώρες, με οικονομικό εισιτήριο που ξεκινάει από 9 ευρώ (πολιτική ανταμοιβής έγκαιρων κρατήσεων) και κλιμακώνεται μέχρι τα 36 ευρώ.
5. Υιοθετήθηκε πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού- τρένου για τη μεταφορά φορτίων από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα που έχει πενταπλασιάσει από τον Αύγουστο την κίνηση εμπορευμάτων. Βάση του εγχειρήματος αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, στο οποίο ήδη λειτουργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα τέλη Ιουλίου 2011, ενώ στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ήδη η σχετική οργάνωση και υποδομή στον Παλαιό Εμπορευματικό Σταθμό.
6. Εφαρμόστηκε πολιτική αποζημίωσης των επιβατών σε περιπτώσεις καθυστέρησης των δρομολογίων με εκπτωτικά εισιτήρια που είχε ως αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των επιβατών.
Έργα στο δίκτυο
Η προσέλκυση των ιδιωτών στις σιδηροδρομικές ράγες ώστε ο ΟΣΕ να αυξήσει τα έσοδα του αλλά και η αύξηση του έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική σε ιδιώτες είναι άρρηκτα συνδεμένη με την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Στο πλαίσιο αυτό μια σειρά σημαντικών έργων προωθούνται αυτό το διάστημα από την ΕΡΓΟΣΕ με στόχο την υλοποίηση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕΠ.
Ήδη η εταιρεία προχώρησε στη δημοπράτηση του τμήματος από Ροδοδάφνη έως Ψαθόπυργο στο σιδηροδρομικό άξονα Κόρινθος – Πάτρα.
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 315 εκ ευρω, έχει μήκος 21,5 km, συμπεριλαμβανομένης και της δίδυμης σήραγγας Παναγοπούλας (μήκους περίπου 5 χλμ ανά κλάδο).
Πρόκειται για τη κατασκευή της υποδομής της διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής, με σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, χωρίς ισόπεδες διαβάσεις. Το εν λόγω τμήμα αποτελεί μέρος της γραμμής Ροδοδάφνη – Ρίο η οποία και συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Στη γραμμή προβλέπεται με την παράδοσή της προς χρήση και η κατασκευή 5 στάσεων στις περιοχές Ροδοδάφνης, Σελιανίτικων, Καμαρών, Ψαθοπύργου και Αραχωβιτίκων οι οποίες, όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των ανωτέρω περιοχών.
Το έργο θεωρείται σημαντικό για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα ώστε το 2016, η διαδρομή Αθήνα-Αίγιο να πραγματοποιείται μόλις σε 1:35΄ από 2:53΄ που είναι σήμερα και η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα σε 1:55΄ από 3:34΄ που είναι σήμερα.
Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει άμεσα και σε νέες δημοπρατήσεις έργων οπως:
- Η Κατασκευή Επιδομής της Ν.Δ.Σ.Γ. Τιθορέα - Δομοκός (με Ηλεκτροκίνηση και Ανακαίνιση Σταθμών Τιθορέας , Λιανοκλαδίου, Δομοκού και Κατασκευή Άνω Διάβασης στο Σ.Σ. Λιανοκλαδίου». Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Συνοχής στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Η δημοπράτηση αναμένεται να γίνει μέσα στο Μάρτιο.
- -«Ανάταξη συστήματος Ηλεκτροκίνησης - Τηλεδιοίκησης Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα Αχαρναί - Τιθορέα». Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 25 εκατομμύρια ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από Εθνικούς Πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η δημοπράτηση του έργου αναμένεται μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες.
- -«Υπολειπόμενες εργασίας κατασκευής κάτω διάβαση στη θέση Σαραγιά και κάτω διάβασης στη θέση Γκαζέλο και κατασκευή δύο Α.Σ.Ι.Δ. της γραμμής Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα». Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 3,1 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ε.Π. «Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία, Ήπειρος 2007 - 2013» στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.