Αύξηση στις εισπράξεις από τις συνολικές πωλήσεις εισιτηρίων και μαζικών προϊόντων με ταυτόχρονη μείωση του αριθμού (τεμαχίων) εισιτηρίων και καρτών που πωλήθηκαν το 2011 παρουσιάζουν τα προσωρινά στοιχεία του ΟΑΣΑ, καταδεικνύοντας μείωση στην επιβατική κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Πρακτικά το 2011 καταβλήθηκαν περισσότερα χρήματα για την αγορά λιγότερων εισιτηρίων, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στη μείωση των ακυρώσεων εισιτηρίων κατά 7,4% που παρατηρήθηκε σε σχέση με το 2010.
Την ίδια στιγμή, τα εισιτήρια (ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΑΜΕΛ, ΤΡΑΜ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που πωλήθηκαν το 2011 ανήλθαν σε 151,596 εκατ., μειωμένα κατά 13,84% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Ωστόσο, η διοίκηση του ΟΑΣΑ κάθε άλλο παρά ευχαριστημένη θα πρέπει να είναι, καθώς τον περασμένο χρόνο επιβλήθηκε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 20%-40% (ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου), η οποία για τα μαζικά προϊόντα (μηνιαίες και ετήσιες κάρτες) άγγιξε ακόμη και το 80%. Η αύξηση στις εισπράξεις από εισιτήρια που διαμορφώθηκε στο 12,3% και στο 5,7% για τις κάρτες είναι δυσανάλογα μικρότερη από την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων που επιβλήθηκε στις αρχές του 2011.
Η μείωση της χρήσης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας ωστόσο δεν σχετίζεται με ενδεχόμενη στροφή των μετακινούμενων στα Ι.Χ. τους αλλά στη γενικευμένη μείωση της κινητικότητας στην πόλη. Οι συγκοινωνιολόγοι μάλιστα επισημαίνουν ότι η κινητικότητα εντός του κέντρου της πόλης έχει μειωθεί σε ποσοστό που ξεπερνά το 25%. Η οικονομική κρίση, η αυξημένη ανεργία και οι συνεχιζόμενες ταραχές στο κέντρο της πόλης έχουν αποθαρρύνει τις μετακινήσεις εντός του κέντρου, τη στιγμή μάλιστα που γίνεται συνεχής προσπάθεια περιορισμού της χρήσης Ι.Χ. λόγω υψηλού κόστους συντήρησης.
Αναλυτικά, το 2011 πωλήθηκαν λιγότερα εισιτήρια λεωφορείων κατά σχεδόν 20%, των ΗΣΑΠ μειωμένα κατά 16,39%, των ΗΛΠΑΠ κατά 18,63%, στο μετρό κατά 6,56% και στο τραμ κατά 7,97%. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2011 πωλήθηκαν 3,44 εκατ. μαζικά προϊόντα (ετήσιες - μηνιαίες κάρτες), παρουσιάζοντας μείωση 14,03% τη στιγμή που η εισπράξεις από τα ίδια προϊόντα ενισχύθηκαν κατά 5,7% σε σχέση με το 2010. Αναλυτικά, οι εισπράξεις από ετήσιες κάρτες ενισχύθηκαν κατά 18%, από μηνιαίες κάρτες κατά 3,7% με τις συνολικές εισπράξεις από μαζικά προϊόντα και εισιτήρια να έχουν ενισχυθεί κατά 11,52%.
Οι απεργίες των εργαζομένων που ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο του 2010 και συνεχίστηκαν μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2011 προκάλεσαν έντονη δυσαρέσκεια στους κατόχους μαζικών προϊόντων των αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι κατέβαλλαν αντίτιμο για μια σειρά υπηρεσιών στις οποίες δεν είχαν συνεχώς πρόσβαση. Κατά συνέπεια η προμήθεια μηνιαίων καρτών δεν παρουσίασε, σε επίπεδο τεμαχίων, σημαντική αύξηση.
Αντιθέτως οι επιβάτες λόγω αύξησης της τιμής των μεμονωμένων εισιτηρίων αποφάσισαν να στραφούν στις ετήσιες κάρτες, οι οποίες αυξήθηκαν σημαντικά μεν, παρέμεναν όμως πιο συμφέρουσες από ό,τι η συνεχής χρήση μεμονωμένων εισιτηρίων.
Πηγή:kathimerini.gr