ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΙΚΗ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ npapanik@kerdos.gr
Προβληματισμός επικρατεί στις διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών και της ΤραινΟΣΕ για τις αυξήσεις από το 2013, της τάξης του 25 % στις τιμές των εισιτηρίων όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς και του τρένου, ενώ το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση της μνημονιακής αυτής υποχρέωσης ώστε οι αυξήσεις να γίνουν σταδιακά. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου, εάν οι εταιρείες σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ ΑΕ) και Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ ΑΕ) παρουσιάσουν ισοσκελισμένα οικονομικά αποτελέσματα έως το τέλος του έτους, τότε είναι πιθανό να υπάρξει νέα διαπραγμάτευση με την Τρόικα για τις αυξήσεις στα κόμιστρα, οι οποίες εάν επιβληθούν εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε μείωση της επιβατικής κίνησης.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ
Σύμφωνα με το μνημόνιο, το αργότερο έως τον ερχόμενο Μάρτιο η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα που στοιχίζει σήμερα 1,40 ευρώ και έχει διάρκεια 90 λεπτών θα φτάσει τα 1,75 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα φτάσει το 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα. Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και ο,75 ευρώ αντίστοιχα. Στελέχη πάντως των συγκοινωνιακών εταιρειών αναφέρουν ότι ήδη έχει σημειωθεί σημαντική βελτίωση στα οικονομικά μεγέθη μετά τις περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων αλλά και των δρομολογίων, γεγονός που αναμένεται, όπως υποστηρίζουν, να αποτυπωθεί και στα αποτελέσματα του 2012.
ΟΣΥ ΚΑΙ ΣΤΑΣΥ
Η διοίκηση της ΟΣΥ έχει καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2012 στη Γενική Γραμματεία ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομικών, καθώς επίσης και προβολή αποτελεσμάτων μέχρι το 2015. Αντιστοίχως και η ΣΤΑΣΥ έχει αποστείλει όπως υποχρεούται σε μηνιαία βάση τα οικονομικά της στοιχεία.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Όσον αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στόχος είναι η αύξηση στα εισιτήρια, η οποία καθορίζεται από την εκάστοτε διοίκηση, να γίνει μετά το 2013. Η εταιρεία το 2011 παρουσίασε μείωση του ελλείμματος κατά 82% καταγράφοντας ζημιές 33 εκατ. ευρώ από 187 εκατ. το 2010, ενώ το τρέχον έτος, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσδοκά ότι θα κλείσει με κέρδη. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που με βάση το μνημόνιο θα πρέπει να αποκρατικοποιηθεί εντός του 2012, καλείται έως τον Ιούνιο να έχει ολοκληρώσει το τελευταίο στάδιο εκκαθάρισης των κρατικών ενισχύσεων και της τρέχουσας αναδιάρθρωσης της. Παρ’ ότι το αρχικό σχέδιο προέβλεπε μηδενισμό των ελλειμμάτων της εταιρείας από τον περασμένο Μάρτιο, κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, καθώς τα πρώτα κέρδη καταγράφησαν τον Δεκέμβριο του 2011 και ήταν της τάξης των 60.402 ευρώ.
ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σε επίπεδο χρονιάς, τα αποτελέσματα της εταιρείας είναι εμφανώς βελτιωμένα από τα περασμένα έτη, καθώς το 2010 οι ζημιές ήταν 187,3 εκατ. ευρώ, το 2009 ήταν 231,1 εκατ. και το 2007 ανήλθαν σε 155 εκατ. ευρώ.