Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 9 Απριλίου 2012, 19:10
Πάνω από το ένα τρίτο του μηνιαίου εισοδήματός τους έχουν χάσει σε
μια τριετία οι Θεσσαλονικείς, με τα νοικοκυριά του νομού να τα βγάζουν,
πλέον, πέρα με μόλις 1.612 ευρώ τον μήνα, έναντι 2.525 ευρώ τον Μάρτιο
2009 (μείωση 36,2%).
Τα παραπάνω αναφέρουν τα αποτελέσματα έρευνας Οικονομικής Συγκυρίας («Βαρόμετρο ΕΒΕΘ»), που διεξάγει κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο η εταιρεία Palmos Analysis, για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ).
Η παραπάνω έρευνα για το Μάρτιο του 2012, διεξήχθη σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών και προϊδεάζει ακόμη για συνέχιση της καθίζησης στις αγορές αυτοκινήτου και κατασκευών. Το 94% των ερωτηθέντων θεωρεί «καθόλου πιθανό» ν΄ αγοράσει αυτοκίνητο το επόμενο 12μηνο, ενώ για το σπίτι, την αντίστοιχη απάντηση δίνει το 97%.
Στο μεταξύ, για πρώτη φορά από την καθιέρωση του Βαρόμετρου (Μάρτιος 2009), οι Θεσσαλονικείς θεωρούν -έστω με οριακή πλειοψηφία- ότι οι τιμές καταναλωτή στο επόμενο 12μηνο θα σημειώσουν κάμψη. «Άρα, το επόμενο διάστημα, η πίεση για μείωση των τιμών θα μεταφερθεί στις επιχειρήσεις», επισήμανε ο αναλυτής της Palmos Analysis, Πασχάλης Τεμενεκίδης.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος, από την πλευρά του, εξέφρασε την πεποίθηση ότι ως έχουν τα πράγματα φαίνεται «να έχουμε πιάσει πάτο».
Το 49% των ερωτηθέντων, πρόσθεσε, δηλώνουν ότι ζουν σε βάρος των αποταμιεύσεών τους ή με δανεικά, ενώ το 43% ότι «τα βγάζει πέρα ίσα-ίσα». Συνεπεία των παραπάνω, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο νομό διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στις -72 μονάδες, ενώ ο αντίστοιχος εθνικός στις -79 και ο ευρωπαϊκός στις -19.
Πάντως, βελτίωση παρουσιάζει ο υπο-δείκτης που αποτυπώνει τις προσδοκίες των νοικοκυριών για το επόμενο 12μηνο, καθώς μόνο το 41% των ερωτηθέντων, έναντι 51% τον Σεπτέμβριο 2011, εκτιμά ότι η οικονομική κατάστασή του θα επιδεινωθεί.
Επισκέπτονται τα εμπορικά κέντρα αλλά δεν ψωνίζουν
Για βόλτα, αλλά όχι για αγορές, επισκέπτονται πλέον τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα πολλοί Θεσσαλονικείς, ενώ όσοι αγοράζουν δαπανούν τα μισά χρήματα, συγκριτικά με το 2008, όπως προκύπτει από ειδική κατηγορία ερωτήσεων, που ενσωματώθηκε στο Βαρόμετρο ΕΒΕΘ.
Αναλυτικότερα, κύριος λόγος επίσκεψης σε εμπορικό κέντρο είναι πλέον η ψυχαγωγία (46%) και λιγότερο η αγορά συγκεκριμένου προϊόντος (26%), ενώ παλαιότερα τα ποσοστά ήταν αντίστροφα.
Η εικόνα είναι τελείως διαφορετική στις τοπικές αγορές καθώς το 68% τις επισκέπτεται για αγορά συγκεκριμένου αγαθού και το 19% για βόλτα (ήταν 73% αγορά και 14% βόλτα το 2008).
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η δαπάνη μειώθηκε στο μισό. Στο ερώτημα «πόσα χρήματα ξοδέψατε για την αγορά προϊόντων στην τελευταία σας επίσκεψη σε εμπορικό κέντρο;», την πλειοψηφία των απαντήσεων συγκέντρωσε η κατηγορία 21-50 ευρώ, όταν το 2008 ήταν εκείνη των 51-100 ευρώ.
Ερωτηθέντες ποιος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, βάσει του οποίου αποφασίζουν αν θα προχωρήσουν ή όχι σε μια αγορά, οι ερωτηθέντες «έδειξαν» κατά πλειοψηφία τη χαμηλή τιμή.
Η κρίση «ξύπνησε» τους καταναλωτές
Πιο «υποψιασμένους» φαίνεται ότι έχει κάνει τους Θεσσαλονικείς η κρίση: το 57% δήλωσε ότι κάνει «πάντοτε» έρευνας αγοράς, συν ένα 28% που απάντησε ότι ερευνά πάντα τις τιμές όταν πρόκειται να κάνει μια σημαντική αγορά (μόλις το 15% δεν κάνει έρευνα). Ταυτόχρονα, το 55% των καταναλωτών υποστηρίζουν ότι ζητούν πάντα απόδειξη όταν δεν τους τη δώσουν και το 31% «μερικές φορές».
Αγοράζουν από το παρεμπόριο, παρότι έχουν πλήρη συναίσθηση της ζημίας που γίνεται
Περίπου ένας στους έξι (16%) κατοίκους του νομού -αναλογία που «φωτογραφίζει» 150.000 καταναλωτές- δηλώνει ότι πραγματοποιεί ενίοτε αγορές από πλανόδιους χωρίς άδεια, για λόγους όπως οι χαμηλότερες τιμές (67%) ή η συμπάθεια προς τον πωλητή (25%).
Ωστόσο, οι καταναλωτές έχουν σχεδόν πλήρη επίγνωση των συνεπειών του παραεμπορίου. Σε ερώτημα για το ποιες είναι αυτές απάντησαν (πολλαπλές απαντήσεις): κλείσιμο επιχειρήσεων (84%), αύξηση ανεργίας (79%), παρεμπόδιση ανάπτυξης (59%), απώλεια πόρων από τα ασφαλιστικά ταμεία (59%) κ.ά.
Τα λουκέτα θα συνεχιστούν με εντονότερο ρυθμό, οι εκλογές ...δεν βοηθάνε
«Τα μηνύματα δεν είναι καλά. Τα λουκέτα θα συνεχιστούν με ακόμη πιο έντονο ρυθμό και μάλιστα άμεσα», είπε ο κ.Μπακατσέλος, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της έρευνας.
«Οι εκλογές πάλι, αυτή τη στιγμή σίγουρα δεν βοηθούν τις επιχειρήσεις, όπως ούτε οι απεργίες της ΠΝΟ», πρόσθεσε και χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα για την πολιτεία, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Η πολιτεία δημιουργεί θεσμούς [...] αλλά ανεξαρτήτως κόμματος, στη συνέχεια τους γράφει στα παλιά της τα παπούτσια».Πρόσθεσε δε, ότι ενώ η συγκυβέρνηση ήταν μοναδική ευκαιρία για να θεσμοθετηθεί ένα σταθερό φορολογικό σύστημα που θα ισχύσει για μερικά χρόνια, «ωστόσο τα κόμματα δεν ήθελαν αυτό, αλλά τις εκλογές».
Απροσδόκητη βελτίωση στη βιομηχανία
Σημαντικά βελτιωμένος ήταν τον Μάρτιο ο τοπικός δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία, φτάνοντας τον εθνικό (-22), ενώ στις προηγούμενες έρευνες διαμορφωνόταν σε χαμηλότερα επίπεδα (-34). Αμετάβλητο παραμένει το επίπεδο παραγγελιών τόσο από την εγχώρια αγορά, όσο και το εξωτερικό.
Το επόμενο εξάμηνο, όμως, τα στελέχη των βιομηχανικών επιχειρήσεων προβλέπουν σχετική βελτίωση παραγωγής, αλλά και ελαφρά μείωση τιμών πώλησης. Για την απασχόληση εκτιμούν ότι θα παραμείνει αμετάβλητη (μάλλον θα πιεστούν οι αποδοχές). Ο «νούμερο ένα» παράγοντας, που επηρεάζει αρνητικά την πορεία των επιχειρήσεων, είναι η περιορισμένη ζήτηση.
Σταθερά αρνητική η εικόνα σε υπηρεσίες και λιανεμπόριο
Αρνητική, αλλά στάσιμη στα επίπεδα της προηγούμενης έρευνας, είναι η εικόνα στις υπηρεσίες, αν και οι επιδόσεις των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης, καλύτερες από τον εθνικό μέσο όρο, δείχνουν ότι η προσαρμογή τους στην ύφεση έγινε μάλλον νωρίτερα. Πάντως, καταγράφεται επιδείνωση στην απασχόληση το τελευταίο εξάμηνο, ενώ προβλέπεται μείωση τιμών προσεχώς. Και στον τομέα των υπηρεσιών, η περιορισμένη ζήτηση είναι ο πρώτος περιοριστικός παράγοντας.
Στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματίες παραμένουν σταθερά απαισιόδοξοι. Λιγότερο αρνητική είναι η πρόβλεψη για τις πωλήσεις τοπικά, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο τη στιγμή που ο δείκτης σε εθνικό επίπεδο επιδεινώθηκε. Σταθερά αρνητική διαγράφεται η εξέλιξη της απασχόλησης. Και στον τομέα του λιανεμπορίου προβλέπεται μείωση των τιμών.
Αρνητικό ρεκόρ για τις κατασκευές
Στο πιο χαμηλό επίπεδο από την καθιέρωσή του στο Βαρόμετρο διαμορφώθηκε ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές» στο νομό Θεσσαλονίκης: «έκλεισε» στις -55 μονάδες, έναντι -61 για τον εθνικό και -29 για τον ευρωπαϊκό. Εμφανίζεται σταθερή τάση πτώσης των τιμών σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2011, ενώ η πρόθεση μείωσης του προσωπικού στο επόμενο εξάμηνο, παραμένει ισχυρή, αν και ηπιότερη.
Τα παραπάνω αναφέρουν τα αποτελέσματα έρευνας Οικονομικής Συγκυρίας («Βαρόμετρο ΕΒΕΘ»), που διεξάγει κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο η εταιρεία Palmos Analysis, για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ).
Η παραπάνω έρευνα για το Μάρτιο του 2012, διεξήχθη σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών και προϊδεάζει ακόμη για συνέχιση της καθίζησης στις αγορές αυτοκινήτου και κατασκευών. Το 94% των ερωτηθέντων θεωρεί «καθόλου πιθανό» ν΄ αγοράσει αυτοκίνητο το επόμενο 12μηνο, ενώ για το σπίτι, την αντίστοιχη απάντηση δίνει το 97%.
Στο μεταξύ, για πρώτη φορά από την καθιέρωση του Βαρόμετρου (Μάρτιος 2009), οι Θεσσαλονικείς θεωρούν -έστω με οριακή πλειοψηφία- ότι οι τιμές καταναλωτή στο επόμενο 12μηνο θα σημειώσουν κάμψη. «Άρα, το επόμενο διάστημα, η πίεση για μείωση των τιμών θα μεταφερθεί στις επιχειρήσεις», επισήμανε ο αναλυτής της Palmos Analysis, Πασχάλης Τεμενεκίδης.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος, από την πλευρά του, εξέφρασε την πεποίθηση ότι ως έχουν τα πράγματα φαίνεται «να έχουμε πιάσει πάτο».
Το 49% των ερωτηθέντων, πρόσθεσε, δηλώνουν ότι ζουν σε βάρος των αποταμιεύσεών τους ή με δανεικά, ενώ το 43% ότι «τα βγάζει πέρα ίσα-ίσα». Συνεπεία των παραπάνω, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο νομό διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στις -72 μονάδες, ενώ ο αντίστοιχος εθνικός στις -79 και ο ευρωπαϊκός στις -19.
Πάντως, βελτίωση παρουσιάζει ο υπο-δείκτης που αποτυπώνει τις προσδοκίες των νοικοκυριών για το επόμενο 12μηνο, καθώς μόνο το 41% των ερωτηθέντων, έναντι 51% τον Σεπτέμβριο 2011, εκτιμά ότι η οικονομική κατάστασή του θα επιδεινωθεί.
Επισκέπτονται τα εμπορικά κέντρα αλλά δεν ψωνίζουν
Για βόλτα, αλλά όχι για αγορές, επισκέπτονται πλέον τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα πολλοί Θεσσαλονικείς, ενώ όσοι αγοράζουν δαπανούν τα μισά χρήματα, συγκριτικά με το 2008, όπως προκύπτει από ειδική κατηγορία ερωτήσεων, που ενσωματώθηκε στο Βαρόμετρο ΕΒΕΘ.
Αναλυτικότερα, κύριος λόγος επίσκεψης σε εμπορικό κέντρο είναι πλέον η ψυχαγωγία (46%) και λιγότερο η αγορά συγκεκριμένου προϊόντος (26%), ενώ παλαιότερα τα ποσοστά ήταν αντίστροφα.
Η εικόνα είναι τελείως διαφορετική στις τοπικές αγορές καθώς το 68% τις επισκέπτεται για αγορά συγκεκριμένου αγαθού και το 19% για βόλτα (ήταν 73% αγορά και 14% βόλτα το 2008).
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η δαπάνη μειώθηκε στο μισό. Στο ερώτημα «πόσα χρήματα ξοδέψατε για την αγορά προϊόντων στην τελευταία σας επίσκεψη σε εμπορικό κέντρο;», την πλειοψηφία των απαντήσεων συγκέντρωσε η κατηγορία 21-50 ευρώ, όταν το 2008 ήταν εκείνη των 51-100 ευρώ.
Ερωτηθέντες ποιος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, βάσει του οποίου αποφασίζουν αν θα προχωρήσουν ή όχι σε μια αγορά, οι ερωτηθέντες «έδειξαν» κατά πλειοψηφία τη χαμηλή τιμή.
Η κρίση «ξύπνησε» τους καταναλωτές
Πιο «υποψιασμένους» φαίνεται ότι έχει κάνει τους Θεσσαλονικείς η κρίση: το 57% δήλωσε ότι κάνει «πάντοτε» έρευνας αγοράς, συν ένα 28% που απάντησε ότι ερευνά πάντα τις τιμές όταν πρόκειται να κάνει μια σημαντική αγορά (μόλις το 15% δεν κάνει έρευνα). Ταυτόχρονα, το 55% των καταναλωτών υποστηρίζουν ότι ζητούν πάντα απόδειξη όταν δεν τους τη δώσουν και το 31% «μερικές φορές».
Αγοράζουν από το παρεμπόριο, παρότι έχουν πλήρη συναίσθηση της ζημίας που γίνεται
Περίπου ένας στους έξι (16%) κατοίκους του νομού -αναλογία που «φωτογραφίζει» 150.000 καταναλωτές- δηλώνει ότι πραγματοποιεί ενίοτε αγορές από πλανόδιους χωρίς άδεια, για λόγους όπως οι χαμηλότερες τιμές (67%) ή η συμπάθεια προς τον πωλητή (25%).
Ωστόσο, οι καταναλωτές έχουν σχεδόν πλήρη επίγνωση των συνεπειών του παραεμπορίου. Σε ερώτημα για το ποιες είναι αυτές απάντησαν (πολλαπλές απαντήσεις): κλείσιμο επιχειρήσεων (84%), αύξηση ανεργίας (79%), παρεμπόδιση ανάπτυξης (59%), απώλεια πόρων από τα ασφαλιστικά ταμεία (59%) κ.ά.
Τα λουκέτα θα συνεχιστούν με εντονότερο ρυθμό, οι εκλογές ...δεν βοηθάνε
«Τα μηνύματα δεν είναι καλά. Τα λουκέτα θα συνεχιστούν με ακόμη πιο έντονο ρυθμό και μάλιστα άμεσα», είπε ο κ.Μπακατσέλος, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της έρευνας.
«Οι εκλογές πάλι, αυτή τη στιγμή σίγουρα δεν βοηθούν τις επιχειρήσεις, όπως ούτε οι απεργίες της ΠΝΟ», πρόσθεσε και χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα για την πολιτεία, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Η πολιτεία δημιουργεί θεσμούς [...] αλλά ανεξαρτήτως κόμματος, στη συνέχεια τους γράφει στα παλιά της τα παπούτσια».Πρόσθεσε δε, ότι ενώ η συγκυβέρνηση ήταν μοναδική ευκαιρία για να θεσμοθετηθεί ένα σταθερό φορολογικό σύστημα που θα ισχύσει για μερικά χρόνια, «ωστόσο τα κόμματα δεν ήθελαν αυτό, αλλά τις εκλογές».
Απροσδόκητη βελτίωση στη βιομηχανία
Σημαντικά βελτιωμένος ήταν τον Μάρτιο ο τοπικός δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία, φτάνοντας τον εθνικό (-22), ενώ στις προηγούμενες έρευνες διαμορφωνόταν σε χαμηλότερα επίπεδα (-34). Αμετάβλητο παραμένει το επίπεδο παραγγελιών τόσο από την εγχώρια αγορά, όσο και το εξωτερικό.
Το επόμενο εξάμηνο, όμως, τα στελέχη των βιομηχανικών επιχειρήσεων προβλέπουν σχετική βελτίωση παραγωγής, αλλά και ελαφρά μείωση τιμών πώλησης. Για την απασχόληση εκτιμούν ότι θα παραμείνει αμετάβλητη (μάλλον θα πιεστούν οι αποδοχές). Ο «νούμερο ένα» παράγοντας, που επηρεάζει αρνητικά την πορεία των επιχειρήσεων, είναι η περιορισμένη ζήτηση.
Σταθερά αρνητική η εικόνα σε υπηρεσίες και λιανεμπόριο
Αρνητική, αλλά στάσιμη στα επίπεδα της προηγούμενης έρευνας, είναι η εικόνα στις υπηρεσίες, αν και οι επιδόσεις των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης, καλύτερες από τον εθνικό μέσο όρο, δείχνουν ότι η προσαρμογή τους στην ύφεση έγινε μάλλον νωρίτερα. Πάντως, καταγράφεται επιδείνωση στην απασχόληση το τελευταίο εξάμηνο, ενώ προβλέπεται μείωση τιμών προσεχώς. Και στον τομέα των υπηρεσιών, η περιορισμένη ζήτηση είναι ο πρώτος περιοριστικός παράγοντας.
Στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματίες παραμένουν σταθερά απαισιόδοξοι. Λιγότερο αρνητική είναι η πρόβλεψη για τις πωλήσεις τοπικά, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο τη στιγμή που ο δείκτης σε εθνικό επίπεδο επιδεινώθηκε. Σταθερά αρνητική διαγράφεται η εξέλιξη της απασχόλησης. Και στον τομέα του λιανεμπορίου προβλέπεται μείωση των τιμών.
Αρνητικό ρεκόρ για τις κατασκευές
Στο πιο χαμηλό επίπεδο από την καθιέρωσή του στο Βαρόμετρο διαμορφώθηκε ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές» στο νομό Θεσσαλονίκης: «έκλεισε» στις -55 μονάδες, έναντι -61 για τον εθνικό και -29 για τον ευρωπαϊκό. Εμφανίζεται σταθερή τάση πτώσης των τιμών σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2011, ενώ η πρόθεση μείωσης του προσωπικού στο επόμενο εξάμηνο, παραμένει ισχυρή, αν και ηπιότερη.