Με το σύνθημα «Μην το πετάς, έχει αξία», τα χρησιμοποιημένα εισιτήρια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αποκτούν νέα αξία, μετασχηματίζονται σε ένα νέο ανταλλακτικό νόμισμα και εξαργυρώνονται σε επιχειρήσεις πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών.Πρόκειται για μια καινοτόμα ιδέα, το σύστημα «Money Back», που δημιούργησε ο Γιώργος Βεργάκης και κατοχύρωσε σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Την ιδέα υλοποιεί στην Ελλάδα το Κέντρο Προώθησης Πωλήσεων.
Το σύστημα αυτό συνδέει επιβάτες, εμπορικά καταστήματα και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οι επιβάτες των αστικών (μετρό, λεωφορεία, τραμ, προαστιακός, ηλεκτρικός) και υπεραστικών (πλοία, αεροπλάνα, τρένα) μέσων μεταφοράς σε Ελλάδα και εξωτερικό έχουν τη δυνατότητα να εξαργυρώνουν την αξία των χρησιμοποιημένων εισιτηρίων τους, μέσω εκπτώσεων σε συμβεβλημένες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, προϊόντων και υπηρεσιών.
Η μείωση του κόστους των αγορών υπολογίζεται με βάση την κλίμακα εξαργύρωσης της κάθε επιχείρησης και στην οποία καθορίζεται το ακριβές ύψος των αγορών, στις οποίες πρέπει να προβαίνει ο καταναλωτής.
Αναλόγως των αγορών, όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, ο καταναλωτής πληρώνει μέρος του λογαριασμού του με την αξία των χρησιμοποιημένων εισιτηρίων. Για παράδειγμα, σε κατάστημα που έχει επιλέξει κλίμακα εξαργύρωσης 5 προς 1, σε αγορές του καταναλωτή συνολικής αξίας 5 ευρώ θα αφαιρεθεί από τον λογαριασμό του 1 ευρώ, εφόσον ο ίδιος δώσει στο ταμείο χρησιμοποιημένα εισιτήρια αυτής της αξίας.
«Το “Money Back” διαθέτει έντονα κοινωνικές προεκτάσεις και αποτελεί καινοτομία στο χώρο των εναλλακτικών νομισμάτων. Περιλαμβάνει τις έννοιες “περιβάλλον”, “κυκλοφοριακό”, “οικολογία”, “ποιότητα ζωής”, “συμμετοχή”, “προτροπή στη χρήση μέσων μεταφοράς” και “ενίσχυση επιχειρήσεων”» εξήγησε, σε σχετική συνέντευξη Τύπου, ο δημιουργός του εγχειρήματος, Γιώργος Βεργάκης.
«Η κρίση αποτελεί, πλέον, την καθημερινότητα και η λύση βρίσκεται σε νέες ιδέες. Στην ελληνική οικονομία, όπου κυριαρχεί η έλλειψη ρευστότητας, η αύξηση της ανεργίας και η υπερχρέωση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, προτείνουμε ένα ελληνικό σύστημα επιστροφής χρημάτων για κάτι που οι καταναλωτές ήδη έχουν δαπανήσει», επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Προώθησης Πωλήσεων, Νίκος Ιμιρζιάδης.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το σύστημα αυτό εξασφαλίζει πολλαπλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, καθώς ενισχύεται το κοινωνικό και περιβαλλοντικό προφίλ τους, εξασφαλίζουν διαφημιστική προβολή, έμμεση και άμεση και προσελκύουν νέους πελάτες.
«Με το σύστημα αυτό ενισχύεται η χρήση των μέσων μεταφοράς, που στο δήμο Αθηναίων θέλουμε να είναι η βάση της βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης, ενισχύεται η ζωή στην πόλη, ωφελείται η ανακύκλωση και το περιβάλλον, καταπολεμάται η εισιτηριοδιαφυγή και, τελικά, ωφελείται ο καταναλωτής», παρατήρησε ο ειδικός σύμβουλος για θέματα συγκοινωνιών του δημάρχου Αθηναίων, Βασίλης Βαβάκος, ο οποίος δήλωσε την υποστήριξη του δήμου στο εγχείρημα.
Το σύστημα «Money Back» ξεκίνησε πιλοτικά πριν από τέσσερα χρόνια, από το Ηράκλειο Κρήτης και επεκτείνεται τώρα σε όλη την Ελλάδα.
«Τους πρώτους τρεις μήνες που εφαρμόστηκε στο Ηράκλειο, νόμιζα ότι απέτυχα παταγωδώς. Ωστόσο, σύντομα ο κόσμος συνειδητοποίησε την αξία του εγχειρήματος και ανταποκρίθηκε μαζικά, σπεύδοντας να εξαργυρώσουν εισιτήρια στα 254 σημεία συνεργασίας, σούπερ μάρκετ και καταστήματα ένδυσης και υπόδησης. Και οι επιχειρήσεις υποστήριξαν το σύστημα, καθώς είδαν ότι μπορούν μέσα από αυτό να έχουν νέο πελατολόγιο» εξήγησε ο εμπνευστής του εγχειρήματος. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι στόχος του είναι να συστήσει την ιδέα του και σε άλλες χώρες.
Με το σύστημα «Money Back» έχουν συμφωνήσει μέχρι στιγμής να συνεργαστούν περίπου 60 επιχειρήσεις στην Αθήνα. Ωστόσο, η λίστα των συμβεβλημένων επιχειρήσεων θα συμπληρωθεί με επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και θα ανακοινωθεί περισσότερο ολοκληρωμένη, στο τέλος του μήνα, από την ιστοσελίδα του Κέντρου Προώθησης Πωλήσεων σε Διαδίκτυο (http://www.moneybacksystem.gr/) και κοινωνικά δίκτυα.