Ελαφρώς ενισχυμένη εμφανίζεται η επιβατική κίνηση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας το 2012, η οποία όμως, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, θα ήταν ακόμη υψηλότερη εάν είχαν ολοκληρωθεί τα έργα στο δίκτυο του ΟΣΕ. Το 2011 κατά μέσο όρο μετακινούνταν 750.000 επιβάτες τον μήνα με τους συρμούς του Προαστιακού.
Αναλυτικά, τον περσινό Ιανουάριο επιβιβάστηκαν 773.000 επιβάτες, τον Μάρτιο 800.000 επιβάτες με την κίνηση να περιορίζεται τους θερινούς μήνες, διαμορφώνοντας τη μέση επιβατική κίνηση στους 750.000 επιβάτες μηνιαίως. Τον Ιανουάριο του 2012 η κίνηση διαμορφώθηκε στους 894.000 επιβάτες, τον Μάρτιο στους 860.000 επιβάτες, ενώ σήμερα υπολογίζεται ότι χρήση του Προαστιακού κάνουν περίπου 850.000 άτομα τον μήνα, σημειώνοντας αύξηση 12%. Το τμήμα με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου, ενώ η κίνηση παρατηρείται ιδιαίτερα ενισχυμένη και έως τον σταθμό στο Κορωπί (προηγούμενος σταθμός πριν από το Αεροδρόμιο).
Τα προβλήματα
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το μέσο είναι σημαντικά, με κυριότερο τις καθυστερήσεις στα έργα ανασύνταξης της ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα επιτάχυναν σημαντικά το ταξίδι με τον Προαστιακό. «Μόνο οι βλάβες που υπάρχουν στα Ανω Λιόσια θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από τον περασμένο Μάρτιο» εξηγεί στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θαν. Ζηλιασκόπουλος, που επισημαίνει ότι στόχος της εταιρείας είναι να αναχωρεί κάθε 20 λεπτά από το αεροδρόμιο ένας συρμός προς Κιάτο, ένας προς Αθήνα κι ένας προς Χαλκίδα. Ο προγραμματισμός θέλει τη διαδρομή Αεροδρόμιο - Αθήνα και Αεροδρόμιο - Χαλκίδα να πραγματοποιείται με ένα τρένο (DESIRO) χωρίς να απαιτείται αλλαγή τρένου και μετεπιβίβαση. Ωστόσο, η ευθύνη για τα έργα στο δίκτυο βαρύνει τον ΟΣΕ, ανεξάρτητη πλέον εταιρεία από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος αντιμετωπίζει τα δικά του οικονομικά προβλήματα.
Τυχόν δυσλειτουργίες στο δίκτυο βέβαια, ενδέχεται να σταθούν εμπόδιο και στις προθέσεις της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ακόμη και στην είσοδο άλλων εταιρειών στη λειτουργία του σιδηροδρόμου, καθώς ένα δίκτυο με προβλήματα συντήρησης δεν συνθέτει και τις καλύτερες προδιαγραφές για μια πιθανή επένδυση.
Κλειστές τουαλέτες
Ωστόσο ο Προαστιακός βρίσκεται αντιμέτωπος και με λειτουργικά ζητήματα τα οποία αφορούν τη φύλαξη των συρμών. Οι ταξιδιώτες που διανύουν μακρινές διαδρομές όπως μέχρι το Κιάτο για παράδειγμα, έρχονται πολλές φορές αντιμέτωποι με συρμούς χωρίς τουαλέτες. Οι τουαλέτες υπάρχουν, ωστόσο παραμένουν κλειστές και καταβάλλονται προσπάθειες να ανοίγουν μετά τον σταθμό της Μαγούλας. Τα κρούσματα χρήσης ναρκωτικών στις τουαλέτες των συρμών και καθώς άλλα αντίστοιχα περιστατικά έχουν οδηγήσει στην απόφαση οι τουαλέτες να παραμένουν το μεγαλύτερο διάστημα κλειστές.
Δύσκολη η φύλαξη
«Η δυσκολία φύλαξης των συρμών, δεν μας επιτρέπει να ρισκάρουμε την ασφάλεια των ταξιδιωτών» παραδέχεται στέλεχος της εταιρείας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ζητήσει 20 ειδικούς φρουρούς που θα επιφορτιστούν με τη φύλαξη των εν κινήσει συρμών, αίτημα το οποίο όμως δεν έχει ικανοποιηθεί.
«Σε κοντινές διαδρομές συνήθως διατηρούμε κλειστές τις τουαλέτες των συρμών, ωστόσο στις πιο μακρινές είναι πολύ δύσκολο» εξηγεί στέλεχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος σημειώνει ότι πρέπει να επιλέξει η εταιρεία μεταξύ της ασφάλειας και της άνεσης των επιβατών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ακόμη και στον σταθμό του Πειραιά οι τουαλέτες παραμένουν κλειδωμένες. Το κλειδί έχει στην κατοχή του ο σταθμάρχης ο οποίος ελέγχει το ποιος θα κάνει χρήση της εγκατάστασης και ποιος όχι.