Ιστορικά κτίρια, αφανή ρέματα και υπόγεια κτιρίων είναι ορισμένα από τα «εμπόδια» που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό, από Πανεπιστήμιο έως Γαλάτσι. Μπορεί η προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή του να μετατίθεται στο μέλλον ελλείψει πόρων, ωστόσο η προετοιμασία του διαγωνισμού βρίσκεται σε εξέλιξη... για παν ενδεχόμενο, υποδεικνύοντας κατασκευαστικές προκλήσεις και προτείνοντας εναλλακτικές.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, έχει ολοκληρωθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με σκοπό να κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Ας δούμε ποια εικόνα μας δίνει:
- Πανεπιστήμιο
Πρόκειται για τον πιο προβληματικό σταθμό, καθώς η μελέτη εξετάζει εννέα εναλλακτικές για την κατασκευή του. Η θέση του σταθμού θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να διατηρεί απόσταση από τα μνημεία της περιοχής και η σήραγγα να αποφύγει το «βαθύ» κτίριο του ξενοδοχείου «Τιτάνια» (5 υπόγεια) χωρίς μεγάλες στροφές που θα μειώνουν την ταχύτητα των τρένων. Η λύση που προτείνεται είναι η κατασκευή του νέου σταθμού 12 μέτρα πιο κάτω από τους ηλεκτρομηχανολογικούς χώρους του υπάρχοντος σταθμού. Η κατασκευή του σταθμού στο ίδιο επίπεδο δεν είναι δυνατή γιατί θα έπρεπε να κλείσει για μεγάλο διάστημα ο σημερινός σταθμός. Για τη σύνδεση του νέου σταθμού με το αμαξοστάσιο Σεπολίων ενδέχεται να απαιτηθεί η διακοπή της λειτουργίας του τμήματος Ομόνοια - Μεταξουργείο για ένα χρονικό διάστημα.
- Εξάρχεια
Από το Πανεπιστήμιο, η σήραγγα ακολουθεί την οδό Θεμιστοκλέους, μέχρι την πλατεία Εξαρχείων όπου θα χωροθετείται ο επόμενος σταθμός. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τη «Γαλάζια Πολυκατοικία» που βρίσκεται επί της πλατείας και είναι διατηρητέα.
- Αλεξάνδρας
Από τα Εξάρχεια η γραμμή συνεχίζει με δύο στροφές για να παρακάμψει τον λόφο του Στρέφη και καταλήγει στη διασταύρωση της οδού Μουστοξύδη με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας, όπου χωροθετείται ο επόμενος σταθμός.
- Δικαστήρια
Μετά τη λεωφόρο Αλεξάνδρας, η γραμμή διασχίζει τον λόφο Φινοπούλου και κατόπιν κινείται παράλληλα με την οδό Μουστοξύδη. Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στην περιοχή μεταξύ της πλατείας Πρωτομαγιάς και του προαύλιου χώρου της Σχολής Εθνικής Αμύνης. Η αρχική χάραξη τροποποιήθηκε προκειμένου να αποφύγει την υπόγεια διάβαση της οδού Μουστοξύδη και ένα υπόγειο γκαράζ.
- Κυψέλη
Η γραμμή συνεχίζει παράλληλα με την οδό Παξών, προκειμένου να αποφύγει νεοανεγειρόμενη πολυώροφη οικοδομή με δύο υπόγεια. Μετά δύο στροφές καταλήγει στην πλατεία Κυψέλης, όπου χωροθετείται σταθμός. Η αρχική χάραξη τροποποιήθηκε, καθώς «σε αυτήν την περιοχή βρίσκεται το ρέμα Κυψέλης, του οποίου η ακριβής θέση δεν κατέστη δυνατόν να προσδιοριστεί και οι ελάχιστες πληροφορίες το τοποθετούν στη δυτική πλευρά της πλατείας». Επομένως, στόχος της μελέτης είναι η απομάκρυνση του σταθμού από την πιθανή περιοχή του ρέματος.
-Γαλάτσι
Μετά την Κυψέλη, η γραμμή κινείται κάτω από την οδό Πάρνηθος και μετά τρεις στροφές καταλήγει στη διασταύρωση της οδού Γλυκερίας με τη Γαλατσίου, όπου χωροθετείται ο σταθμός Γαλάτσι. «Η μεγάλη απόσταση ανάμεσα στους σταθμούς Κυψέλης και Γαλατσίου (1,5 χλμ.), σε συνδυασμό με την έντονη οικοδομική ανάπτυξη που υπάρχει στις περιοχές της Ανω Κυψέλης και του λόφου Ελικώνος στο Γαλάτσι, δικαιολογεί την κατασκευή ενδιάμεσου σταθμού. Η καταλληλότερη περιοχή είναι η διασταύρωση των οδών Πάρνηθος και Αγίας Γλυκερίας, όπου προβλέπεται να κατασκευαστεί το «φρέαρ Πάρνηθος», προτείνει η μελέτη.
- Τράλλεων
Η σήραγγα κινείται κάτω από τη λεωφόρο Βεΐκου μέχρι τη συμβολή της με την οδό Τράλλεων, όπου χωροθετείται ο τερματικός σταθμός (και όχι στο Αλσος Βεΐκου, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί).
ΠΗΓΗ