Ακόμη μέχρι και σήμερα, δύο χρόνια μετά τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών, σε στάσεις των λεωφορείων εξακολουθούν να φιγουράρουν αφίσες υποψηφίων δημάρχων της Θεσσαλονίκης!
Αιτία για αυτήν την ιδιαιτέρως προβληματική κατάσταση είναι το γεγονός ότι εδώ και περίπου δύο χρόνια δεν υπάρχει ενδιαφέρον από καμία διαφημιστική εταιρεία να αναλάβει την εκμετάλλευση των 319 στεγάστρων του ΟΑΣΘ, τα οποία βρίσκονται σε κοινόχρηστους χώρους του δήμου Θεσσαλονίκης.
Μέσα στις επόμενες ημέρες οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης αναμένεται να προχωρήσουν στην προκήρυξη του πέμπτου κατά σειρά διαγωνισμού, που αφορά την παραχώρηση εκμετάλλευσης των στεγάστρων για διάστημα έξι ετών. Το τελευταίο διάστημα, μετά τη λήξη της σύμβασης που είχε ο κεντρικός δήμος με μεγάλη διαφημιστική εταιρεία της πόλης για την εξαετία από το 2004 έως και το 2010, προκηρύχθηκαν τέσσερις σχετικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι στο σύνολό τους απέβησαν άκαρποι.
Νέος διαγωνισμός με νέους όρους…
Το οικονομικό επιτελείο του δήμου Θεσσαλονίκης εκτιμά ότι το ενδιαφέρον των διαφημιστικών εταιρειών είναι μηδαμινό, καθώς και οι ίδιες έχουν δεχτεί τεράστιο πλήγμα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Για το λόγο αυτό ο κεντρικός δήμος προτίθεται να τροποποιήσει τους όρους του διαγωνισμού, φιλοδοξώντας να προσφέρει ελκυστικότερο πακέτο προς τις εν δυνάμει υποψήφιες για την ανάληψη του έργου εταιρείες.
Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι παλαιότερα ο δήμος Θεσσαλονίκης αξίωνε ως ετήσιο μίσθωμα για την εκμετάλλευση των στεγάστρων του ΟΑΣΘ ποσό της τάξης των 450.000 ευρώ. Στην πορεία το μίσθωμα αυτό έπεσε στα 300.000 ευρώ, ενώ στο νέο διαγωνισμό υπάρχει η πρόβλεψη για ακόμη χαμηλότερη τιμή, στο ύψος των 250.000 ευρώ.
Μάλιστα ειδικά για τον πρώτο χρόνο προτείνεται να δοθεί ως μίσθωμα για τα 319 σημεία το συμβολικό ποσό των 50.000 ευρώ, καθώς η ανάδοχος διαφημιστική εταιρεία θα χρειαστεί να προχωρήσει σε αντικατάσταση των στεγάστρων, σύμφωνα με τα νέα σχέδια στα οποία κατέληξε το τμήμα πολεοδομικών μελετών και εφαρμογών της αντιδημαρχίας Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων.
Οι όροι του διαγωνισμού αναμένεται να συζητηθούν στην αυριανή συνεδρίαση της αρμόδιας οικονομικής επιτροπής του δήμου Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση της διεύθυνσης Προσόδων το γεγονός ότι έχει παρέλθει τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς η δημοπρασία να έχει τελεσφορήσει, έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, όπως η μείωση στα έσοδα του δήμου και η καταστροφή των στεγάστρων, λόγω και της οικονομικής αδυναμίας των τεχνικών υπηρεσιών του δήμου να τα συντηρήσουν. Η τριτοκοσμική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι στάσεις του ΟΑΣΘ επιβαρύνει σημαντικά την εικόνα της πόλης, ενώ προκαλεί και πολλές διαμαρτυρίες από το επιβατικό κοινό, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις προκύπτουν ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.
…και νέου τύπου στέγαστρα
Μία από τις καινοτομίες που έχουν προβλεφθεί στο σχεδιασμό των νέου τύπου στεγάστρων είναι η δυνατότητα ηλεκτροδότησής τους με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ειδικότερα για όσα βρίσκονται σε περιοχές με μεγάλη ηλιοφάνεια προβλέπεται η δυνατότητα της ηλεκτροδότησης με τη χρήση φωτοβολταϊκών συσσωρευτών, ώστε να επιτυγχάνεται η αυτονομία της εγκατάστασης μέχρι και κατά πέντε ημέρες κατά τους μήνες του χειμώνα.
Στα νέα στέγαστρα θα υπάρχει υποχρεωτικά ένα ειδικό πλαίσιο, όπου θα αναρτώνται ένας χάρτης, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων. Μάλιστα το πληροφοριακό υλικό θα είναι διαθέσιμο τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα. Σε κάθε περίπτωση τα στέγαστρα πρέπει να τοποθετηθούν κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να μην παρεμποδίζεται η κίνηση των πεζών και να διασφαλίζεται για αυτούς μία ελάχιστη ελεύθερη ζώνη με πλάτος ενάμισι μέτρο.
Αλλαγές στην επιβίβαση-αποβίβαση
Άλλαξε επίσης ο τρόπος επιβίβασης και αποβίβασης του κοινού στα αστικά λεωφορεία. Όπως ανακοίνωσε ο ΟΑΣΘ, η επιβίβαση θα γίνεται υποχρεωτικά από την πόρτα του οδηγού και η αποβίβαση από τις άλλες δύο πόρτες στα λεωφορεία των ακόλουθων γραμμών: 4 (Καλαμαριά - Χαριλάου), 42 (Ελευθέρια - Κοιμητήρια), 43 (Τοπικό Ευόσμου), 53 (Τοπικό Σίνδου), 55 (Σταυρούπολη - Ωραιόκαστρο), 60 (Πανόραμα), 61 (Χορτιάτης - Διασταύρωση), 76 (Αγγελοχώρι - ΙΚΕΑ), 77 (Μηχανιώνα - Επανομή), 79 (Αεροδρόμιο - ΙΚΕΑ), 84 (Μελισσοχώρι - Θεσσαλονίκη), 85 (Θεσσαλονίκη - Ευαγγελίστρια), 86 (Θεσσαλονίκη - Λαγκαδίκια), 88 (Μεσημέρι - ΙΚΕΑ μέσω ΧΥΤΑ), 91 (Τοπικό Λαγκαδά) και 92 (Κουφάλια - Άθυρα - Ραχώνα).