Του Χάρη Ντιγριντάκη
Το πλεόνασμα λειτουργίας τους το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους έχει μειωθεί, ενώ σε ορισμένες ΔΕΚΟ που συνθέτουν το παζλ του Ομίλου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, παραμένουν τα κακώς κείμενα δεδομένου ότι η μόνη αλλαγή που έχει επιτευχθεί αφορά την οριζόντια απομείωση των μισθών του προσωπικού.
Επίσης στην θυγατρική του ΟΑΣΑ Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε., η βελτίωση που παρατηρείται στα οικονομικά της αποτελέσματα για το ίδιο χρονικό διάστημα αποτελεί «μαγική εικόνα», δεδομένου ότι αυξήθηκε η κρατική επιδότηση κατά 19 εκατ. ευρώ.
Κυρίαρχη αρνητική παράμετρος -όπως αναμένετο- αποτελεί η μείωση των πωλήσεων αφού λιγότερος κόσμος μετακινείται, ενώ κοινός τόπος είναι ότι έχει αυξηθεί η λαθρεπιβίβαση. Παράλληλα ακτινογραφώντας κάποιος τα αποτελέσματα του Ομίλου διαπιστώνει ότι περισσότερος κόσμος μετακινείται με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ (+7,6%) παρά με το Μετρό, το Τραμ και τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο (-22,8%).
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του matrix24.gr, στα 15,03 εκατ. ευρώ ανήλθε το πλεόνασμα λειτουργίας του Ομίλου ΟΑΣΑ που εμπεριέχει τις εταιρείες ΟΑΣΑ Α.Ε., ΟΣΥ Α.Ε. (μπλε λεωφορεία και τρόλεϊ) και ΣΤΑΣΥ Α.Ε.(μετρό, ΗΣΑΠ και Τραμ) το πρώτο εξάμηνο του 2012 έναντι 41,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα.
Συνολικά οι πωλήσεις έφτασαν στα 131,3 εκατ. ευρώ μειωμένες κατά 10,74 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Άνοδος παρατηρείται στα λοιπά έσοδα λειτουργίας του Ομίλου κατά 18% περίπου εξ αιτίας της ανόδου της διαφήμισης στις αστικές συγκοινωνίες η οποία είναι χαμηλή σε κόστος. Την ίδια ώρα πάντως παρατηρείται αύξηση στην κρατική επιχορήγηση κατά 25,17% η οποία εκτοξεύτηκε από τα 79 εκατ. ευρώ περίπου στα 99 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2012 κονδύλι που δόθηκε στην ΣΤΑΣΥ Α.Ε. κατά κύριο λόγο. Ταυτόχρονα γίνεται εύκολα διακριτό ότι αν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση τότε η λειτουργία του Ομίλου θα ήταν ζημιογόνος κατά 5 εκατ. ευρώ περίπου.
Όπως προαναφέρθηκε υπήρξε μείωση στις αμοιβές και τα έξοδα του προσωπικού κατά 23,5% τα οποία από 200 εκατ. ευρώ έπεσαν στα 153,2 εκατ. ευρώ. Άνοδος κατά 4,7% υπήρξε στις δαπάνες για καύσιμα και μείωση κατά 16,14% στο κόστος για ανταλλακτικά. Συνολικά τα έξοδα λειτουργίας συρρικνώθηκαν από τα 277 εκατ. ευρώ στα 226 εκατ. ευρώ σημειώνοντας για το πρώτο 6μηνο ποσοστιαία μείωση κατά 18,3%.
Ακτινογραφώντας κάποιος τις εταιρείες διακρίνει ότι η ΟΑΣΑ Α.Ε. έχει μετεξελιχθεί σε πρότυπο δημόσιας υπηρεσίας, αφού στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους παρουσιάζει πλεόνασμα λειτουργίας 3,1 εκατ. ευρώ έναντι 1,78 εκατ. ευρώ το ίδιο περυσινό διάστημα σημειώνοντας αύξηση κατά 72%. Η εταιρεία δεν λαμβάνει κρατική επιδότηση, εμφάνισε μείωση εσόδων κατά 11 %, ενώ μειώθηκαν κατά 47% οι αμοιβές και τα έξοδα του προσωπικού. Συνολικά τα έξοδα λειτουργίας της ΟΑΣΑ Α.Ε. έπεσαν κατά 44,6%
Στην εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. το έλλειμμα λειτουργίας σμικρήνθηκε το πρώτο εξάμηνο από τα 49,7 εκατ. ευρώ στα 9,8 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 80%. Στην ΟΣΥ Α.Ε. τα έσοδα λειτουργίας διογκώθηκαν κατά 7,7%, ενώ υπήρξε οριακή άνοδος στην επιδότηση κατά 1,27% (67,8 εκατ. ευρώ). Και εδώ παρουσιάστηκε πτώση στις αμοιβές του προσωπικού οι οποίες από 131,3 εκατ. ευρώ το πρώτο 6μηνο του 2011 μειώθηκαν στα 100,6 εκατ. ευρώ. Μείωση υπήρξε επίσης κατά 19% στις δαπάνες για ανταλλακτικά.
Την υψηλότερη κάθοδο στις πωλήσεις υπηρεσιών εμφάνισε η Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. η οποία από τα 84 εκατ. ευρώ έπεσε στα 65,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας ποσοστιαία μείωση κατά 22,2%. Στην ΣΤΑΣΥ Α.Ε. το πρώτο 6μηνο όπως προαναφέρθηκε από τα 12 εκατ. ευρώ ανήλθε στα 31 εκατ. ευρώ, αφού η διοίκηση έκανε χρήση του νόμου 3920/2011 και ζήτησε από το υπουργείο Οικονομικών το 40% των λειτουργικών της εξόδων, φοβούμενη μεγάλη πτώση των εσόδων λόγω κρίσης.
Στην ΣΤΑΣΥ το πλεόνασμα λειτουργίας αναρριχήθηκε στα 21,8 εκατ. ευρώ όμως τα 19 εκατ. ευρώ αποτελούν κρατική επιδότηση, γεγονός που σημαίνει ότι σε σχέση με πέρυσι το πλεόνασμα λειτουργίας θα ήταν μειωμένο κατά 60% (!) συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2011.
ΠΗΓΗ