Μέσω της συντήρησης του τροχαίου υλικού θα εισέθουν ιδιώτες στις αστικές συγκοινωνίες και ειδικότερα στα μέσα σταθερής τροχιάς. Ήδη η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης δρομολογεί την ενίσχυση του έργου της εταιρείας του ΟΣΕ για τη συντήρηση τροχαίου υλικού, της Rosco, μέσω της ενοποίησης της συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ με τις αντίστοιχες μονάδες των «Σταθερών Συγκοινωνιών» (Μετρό – Τραμ – ΗΣΑΠ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου η εταιρεία να γίνει πιο ελκυστική στους επίδοξους αγοραστές πριν το υπουργείο πάρει το «πράσινο φως» από την ΕΕ, επιδιώκεται η ενοποίηση της συντήρησης τροχαίου υλικού, ώστε η Rosco να επιτύχει το βέλτιστο μέγεθος για την αποκρατικοποίησή της.
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις από τους εργαζόμενους τόσο στον ΟΣΕ όσο και στα μέσα σταθερής τροχιάς οι όποιοι τονίζουν ότι αν, τελικά, υλοποιηθεί η συγχώνευση των εταιρειών και η σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίησή της, τότε ο νέος ιδιοκτήτης θα ελέγχει τη συντήρηση του συνόλου των μέσων σταθερής τροχιάς της χώρας.
Μάλιστα κάνουν λόγο για σημαντικές μειώσεις στο προσωπικό της συντήρησης μετά την πώληση της Rosco. Σήμερα, στην τεχνική βάση του ΟΣΕ και τις δυο συσχετιζόμενες διευθύνσεις (Εργοστασίων – Μηχανοστασίων) απασχολούνται περίπου 900 άτομα. Από αυτά, περίπου 400 άτομα θα μετακινηθούν στη Rosco και, εφόσον απορροφηθούν οι αντίστοιχες μονάδες της «ΣΤΑΣΥ», εκτιμάται ότι θα μεταφερθούν 200 άτομα από Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ.
«Θα επιδιώξουμε το βέλτιστο μέγεθος και μια λειτουργική δομή της Rosco, εξετάζοντας πιθανές συνέργειες, προκειμένου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση, κατά τα πρότυπα άλλων χωρών» είχε προαναγγέλλει ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκης.
Η απόσχιση της τεχνικής βάσης από τον ΟΣΕ και η σύσταση μιας νέας εταιρείας, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί πρώτα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι το επόμενο βήμα.
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η διαπραγμάτευση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις προς τον ΟΣΕ που, σύμφωνα με την ΕΕ θα πρέπει να επιστραφούν στο κράτος. Εφόσον βρεθεί κοινός τόπος στο θέμα αυτό στη συνέχεια θα αναλάβει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για να προχωρήσει τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποστείλει στην ελληνική κυβέρνηση το Δεκέμβριο του 2011 «πρόσκληση υποβολής παρατηρήσεων», ζητώντας διευκρινίσεις για το σχέδιο εξυγίανσης των ελληνικών σιδηροδρόμων να περιλαμβάνει κρατικές ενισχύσεις, ενώ έχει ήδη ενεργοποιήσει τη διαδικασία έρευνας. Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν -μεταξύ άλλων- τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδομής και προμήθειας καθώς και την συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου η εταιρεία να γίνει πιο ελκυστική στους επίδοξους αγοραστές πριν το υπουργείο πάρει το «πράσινο φως» από την ΕΕ, επιδιώκεται η ενοποίηση της συντήρησης τροχαίου υλικού, ώστε η Rosco να επιτύχει το βέλτιστο μέγεθος για την αποκρατικοποίησή της.
Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις από τους εργαζόμενους τόσο στον ΟΣΕ όσο και στα μέσα σταθερής τροχιάς οι όποιοι τονίζουν ότι αν, τελικά, υλοποιηθεί η συγχώνευση των εταιρειών και η σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίησή της, τότε ο νέος ιδιοκτήτης θα ελέγχει τη συντήρηση του συνόλου των μέσων σταθερής τροχιάς της χώρας.
Μάλιστα κάνουν λόγο για σημαντικές μειώσεις στο προσωπικό της συντήρησης μετά την πώληση της Rosco. Σήμερα, στην τεχνική βάση του ΟΣΕ και τις δυο συσχετιζόμενες διευθύνσεις (Εργοστασίων – Μηχανοστασίων) απασχολούνται περίπου 900 άτομα. Από αυτά, περίπου 400 άτομα θα μετακινηθούν στη Rosco και, εφόσον απορροφηθούν οι αντίστοιχες μονάδες της «ΣΤΑΣΥ», εκτιμάται ότι θα μεταφερθούν 200 άτομα από Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ.
«Θα επιδιώξουμε το βέλτιστο μέγεθος και μια λειτουργική δομή της Rosco, εξετάζοντας πιθανές συνέργειες, προκειμένου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση, κατά τα πρότυπα άλλων χωρών» είχε προαναγγέλλει ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκης.
Η απόσχιση της τεχνικής βάσης από τον ΟΣΕ και η σύσταση μιας νέας εταιρείας, η οποία θα ιδιωτικοποιηθεί πρώτα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι το επόμενο βήμα.
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η διαπραγμάτευση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις προς τον ΟΣΕ που, σύμφωνα με την ΕΕ θα πρέπει να επιστραφούν στο κράτος. Εφόσον βρεθεί κοινός τόπος στο θέμα αυτό στη συνέχεια θα αναλάβει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για να προχωρήσει τη διαδικασία της αποκρατικοποίησης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποστείλει στην ελληνική κυβέρνηση το Δεκέμβριο του 2011 «πρόσκληση υποβολής παρατηρήσεων», ζητώντας διευκρινίσεις για το σχέδιο εξυγίανσης των ελληνικών σιδηροδρόμων να περιλαμβάνει κρατικές ενισχύσεις, ενώ έχει ήδη ενεργοποιήσει τη διαδικασία έρευνας. Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν -μεταξύ άλλων- τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδομής και προμήθειας καθώς και την συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.