Του Φώτη Φωτεινού
Μια μερική έκπληξη περιλαμβάνει η ανεπίσημη μετάφραση του Μνημονίου 3. Στην ενότητα για τις σιδηροδρομικές μεταφορές υπάρχει αναφορά ότι «τα τιμολόγια σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αυξηθούν τον Ιούνιο του 2013 και του ΟΑΣΑ τον Οκτώβριο του 2013 κατά τουλάχιστον 25%».
Αν τελικά ισχύσει κάτι τέτοιο, πρόκειται για μια «μερική» έκπληξη, καθώς οι αυξήσεις σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΑΣΑ προβλέπονταν, βάση του δεύτερου Μνημονίου, ως τον Μάρτιο του 2013.
Αν τελικά συμβεί κάτι τέτοιο, πρόκειται για μια «μικρή νίκη» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο παρέτεινε χρονικά τις αυξήσεις, αλλά δεν κατάφερε να τις αποτρέψει!
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης είχε εξαγγείλει ότι θα προσπαθήσει να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις 25% σε ΟΑΣΑ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με την εφαρμογή «ισοδύναμων μέτρων», όπως η πάταξη της λαθρεπιβίβασης και η είσπραξη περισσότερων προστίμων.
Ενδεικτικές είναι και οι πρόσφατες δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών Νίκου Σταθόπουλου: «Η πρόβλεψη για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων είχε περιληφθεί ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο στο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής. Στόχος ήταν η αντιμετώπιση των ελλειμμάτων των συγκοινωνιακών φορέων.
Η πρόβλεψη για αύξηση θα μπορούσε να αποφευχθεί με ισοδύναμα μέτρα, τα οποία είναι δυνατόν να λειτουργήσουν εν τω μεταξύ.
Ειδικότερα, από την εξυγίανση των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ, τις οικονομίες κλίμακος που θα προκύψουν από τη λειτουργική συγχώνευση των εταιρείων ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ και την επακόλουθη αναδιάταξη του προσωπικού καθώς και από τη συνεχιζόμενη προσπάθεια ενίσχυσης των ελέγχων κατά της λαθρεπιβίβασης.
Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από το υπουργείο, διαπιστώθηκε ήδη αύξηση του ρυθμού των εισπράξεων λόγω της εντατικοποίησης των ελέγχων στις αστικές συγκοινωνίες. Με τη συνέχιση αυτής της προσπάθειας, ο στόχος για μείωση κατά 50% της εισιτηριοδιαφυγής, μέχρι το τέλος του 2012, είναι ρεαλιστικός.
Το σύνολο των προσπαθειών στους τρεις παραπάνω άξονες μπορεί να αντισταθμίσει την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, ώστε τελικά αυτή να αποφευχθεί.
Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο, οι διοικήσεις, τα σωματεία και οι εργαζόμενοι των εταιρειών στις αστικές συγκοινωνίες θα συνεχίσουν τις προσπάθειες».