Περί τα 24.000 πρόστιμα επιβλήθηκαν στο δίκτυο των Σταθερών Συγκοινωνιών (Μετρό – Τραμ – ΗΣΑΠ) το α΄ εξάμηνο του έτους, όταν πέρσι – στο σύνολο του έτους – επιβλήθηκαν 25.000.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το 55% των προστίμων επιβλήθηκε σε αλλοδαπούς και τουρίστες. Πως ερμηνεύεται αυτό; Είτε οι έλεγχοι προσανατολίζονταν περισσότερο σε αυτούς, είτε όντως - στις ανωτέρω κοινωνικές ομάδες - η λαθρεπιβίβαση γνωρίζει έξαρση.
Πάντως, με βάση την αύξηση προστίμων το πρώτο εξάμηνο του 2012 (15% αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011), την ανάλυση της πληρότητας των γραμμών και τους δειγματοληπτικούς ελέγχους, η εκτίμηση του υπουργείου Υποδομών για την εισιτηριοδιαφυγή είναι η παρακάτω:
1. Μέσα σταθερής τροχιάς (Τραμ, Μετρό, ΗΣΑΠ): 10-15%.
2. Επιβατικές αστικές συγκοινωνίες (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, Προαστιακός: αστικό κομμάτι): 15-20%.
Η απώλεια εισπράξεων για το σύνολο των εταιρειών (όμιλος ΟΑΣΑ και Προαστιακός) εκτιμάται από 25 έως 37,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Με βάση τα στοιχεία του ΟΑΣΘ, η εισιτηριοδιαφυγή εκτιμάται στο 15-20% και η σχετική απώλεια εισπράξεων γύρω στα 15- 20 εκατ. ευρώ ετησίως.
Στόχος είναι, όπως ανακοινώθηκε από τον υπουργό Μεταφορών Κ. Χατζηδάκη, ο περιορισμός, εντός του 2012, της εισιτηριοδιαφυγής κατά 50%.