Σε αντίθεση με παλαιότερες εποχές φαινόμενα βίαιης και εγκληματικής συμπεριφοράς συναντώνται συστηματικά πλέον στους χώρους του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, του τραμ, ακόμη και του μετρό, το οποίο θεωρούνταν στο παρελθόν το καλύτερα φυλασσόμενο από όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς. Οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς κάνουν λόγο για επικίνδυνες συνθήκες τόσο για τους ίδιους όσο και για τους επιβάτες, ενώ όσοι απασχολούνται στη φύλαξη των σταθμών αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τα περιστατικά βίας που εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια τους.
Εταιρείες σεκιούριτι
Οι λίγοι άνδρες και γυναίκες των εταιρειών σεκιούριτι δεν έχουν αρμοδιότητα να επέμβουν, ενώ δεν διαθέτουν και τα μέσα. Τόσο οι εργαζόμενοι στην εταιρεία ΣΤΑΣΥ όσο και κύκλοι της διοίκησης επισημαίνουν ότι επιβάλλεται η ισχυροποίηση της αστυνομικής παρουσίας στους σταθμούς για προληπτικούς και όχι μόνο λόγους. «Εχουμε ζητήσει να αυξηθούν οι ειδικοί φρουροί στους σταθμούς, έχουμε απευθύνει αίτημα στην ΕΛ.ΑΣ., η οποία όμως δεν φαίνεται να είναι σε θέση να ανταποκριθεί», σημειώνει στην «Κ» στέλεχος της ΣΤΑΣΥ.
Σήμερα και στα τρία μέσα της ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) απασχολούνται 120 άτομα από ιδιωτικές εταιρείες security και 40 ειδικοί φρουροί. Εχει ανανεωθεί η σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία security, με αποτέλεσμα να έχουν αποχωρήσει οι επιπλέον 40 ειδικοί φρουροί οι οποίοι είχαν παραχωρηθεί από την αστυνομία για την κάλυψη του κενού των ιδιωτικών φρουρών. Ανάγκη για περισσότερα άτομα από ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης δεν υπάρχει, όπως επισημαίνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη ΣΤΑΣΥ. Καθώς τα φαινόμενα ενισχύονται σε ένταση και συχνότητα η παρουσία ειδικών φρουρών, που έχουν και τη νομική δυνατότητα παρέμβασης σε τυχόν περιστατικά, κρίνεται απαραίτητη.
«Η εγκληματικότητα έχει ενισχυθεί στην Αθήνα και οι σταθμοί των μέσων αποτελούν μια μικρογραφία της κοινωνίας, δεν θα μπορούσαν να παραμείνουν ανεπηρέαστοι» επισημαίνει στέλεχος της εταιρείας, το οποίο ωστόσο εκτιμά ότι ο επιβάτης είναι πιο ασφαλής μέσα στους σταθμούς και τους συρμούς από ό,τι είναι εάν βρίσκεται στον δρόμο.
Ιδιαίτερη ανησυχία έχει προκαλέσει ο εμπρησμός συρμού του τραμ στις 8 Οκτωβρίου στο ΣΕΦ. «Η έγκαιρη αντίδραση του οδηγού απέτρεψε τα χειρότερα» σημειώνει στέλεχος της εταιρείας, που τονίζει ότι ειδικά το τραμ αποτελεί ιδιαίτερο μέσο καθώς είναι επίγειο και οι σταθμοί είναι εκτεθειμένοι σε αντίθεση με τους κλειστούς σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού.
Σε ΗΣΑΠ και μετρό
Μεταξύ των περιστατικών που έχουν σημειωθεί το τελευταίο διάστημα περιλαμβάνεται επίθεση σε εργαζόμενο των ΗΣΑΠ από νεαρούς που έκαναν γκράφιτι (4 Οκτωβρίου) με αποτέλεσμα αυτός, μετά τον ξυλοδαρμό, να οδηγηθεί στο νοσοκομείο. Λίγες ημέρες αργότερα σημειώθηκε ένοπλη ληστεία με πυροβολισμούς στον σταθμό του μετρό «Συγγρού - Φιξ». Πολυάριθμες είναι οι ρατσιστικές επιθέσεις κατά αλλοδαπών που έχουν μετατραπεί σε μάστιγα ιδιαίτερα σε αφύλακτους σταθμούς του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Τον περασμένο Φεβρουάριο βρέθηκε βόμβα μέσα σε συρμό του μετρό στον σταθμό του Αιγάλεω, γεγονός το οποίο είχε προκαλέσει πολλά ερωτήματα και έντονη ανησυχία. Εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ καταγγέλλουν ότι ακόμη και τα άτομα που πραγματοποιούν στατικούς ελέγχους στους σταθμούς (έξω από τους συρμούς) δέχονται συχνά επιθέσεις, φραστικές και όχι μόνο, από θερμόαιμους επιβάτες.
Έντονη ανησυχία
Η κατάσταση πάντως παραμένει ιδιαίτερα ανησυχητική με δεδομένο μάλιστα ότι οι συρμοί της ΣΤΑΣΥ εξυπηρετούν περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες ημερησίως. Από αυτούς περίπου το 50% επιβιβάζεται στο μετρό, το 40% στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και περίπου 10% στο τραμ.