Αεροπλάνα, σιδηρόδρομοι, πλοία και λεωφορεία: κοινό στοιχείο οι επιβάτες και, φυσικά, τα δικαιώματά τους. Η ΕΕ και το ΕΚ τα επεκτείνουν και τα υπερασπίζονται από χρόνια, αναζητώντας τώρα όπως και παλαιότερα να τα αποσαφηνίσουν ολοένα και περισσότερο και να πετύχουν τη μέγιστη δυνατή επιβολή και εφαρμογή τους σε όλη την Ευρώπη.
Η προώθηση των δικαιωμάτων των επιβατών κάθε μέσου μεταφοράς παραμένει μια από τις κεντρικές προτεραιότητες της ΕΕ και φυσικά του ΕΚ στον τομέα των μεταφορών και, στην πιο πρόσφατη εξέλιξη, με ψήφισμά του της 29ης Μαρτίου, το Κοινοβούλιο ζήτησε καλύτερη εξυπηρέτηση και προστασία των επιβατών εταιριών που χρεοκοπούν και τους εγκαταλείπουν σε μακρινές χώρες αλλά και αυστηρότερη εφαρμογή των κανόνων περί αποζημίωσης των επιβατών σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης ή ακύρωσης δρομολογίου ή ακόμα μεγάλης καθυστέρησης στην παράδοση αποσκευών.
Με ψήφισμά του που θα τεθεί σε ψηφοφορία στις 23 Οκτωβρίου 2012, οι ευρωβουλευτές αναζητούν καλύτερη ενημέρωση των επιβατών και καλούν την ΕΕ να βελτιώσει τους μηχανισμούς κατάθεσης και παραλαβής παραπόνων, εξαλείφοντας παράλληλα τα "παραθυράκια" που επιτρέπουν καταχρηστικές τιμολογιακές πολιτικές εκ μέρους των εταιριών.
Παράλληλα, την περίοδο αυτή το ΕΚ εξετάζει προτάσεις για την αύξηση της χωρητικότητας των αεροδρομίων της Ένωσης, για τον περιορισμό των καθυστερήσεων και τη γενική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών (από τη διαχείριση των αποσκευών μέχρι το catering. Η ψηφοφορία στην ολομέλεια αναμένεται για το φθινόπωρο.
Επιβάτες δεν είναι όμως μόνο οι πελάτες των αεροπορικών εταιριών, αλλά και εκείνοι των σιδηροδρόμων ή και των (υπεραστικών) οδικών μεταφορών.
Ήδη από τον Ιανουάριο του 2009, οι πρόνοιες για διασφάλιση των επιβατών σε περιπτώσεις ακύρωσης δρομολογίων, μεγάλων καθυστερήσεων κ.ο.κ., έχουν επεκταθεί στους επιβάτες των σιδηροδρόμων της Ένωσης ενώ από τον Μάρτιου του 2013 θα επεκταθούν στα υπεραστικά λεωφορεία για τις μεγαλύτερες διαδρομές.
Εκτός από τα δικαιώματα υπάρχουν όμως και οι υποχρεώσεις, ειδικά σε θέματα ασφαλείας και στο επίπεδο αυτό το ΕΚ έδωσε σημαντικές μάχες για να εξισορροπήσει κάπως την αναζήτηση ολοένα και μεγαλύτερης ασφάλειας με την πληρέστερη δυνατή προστασία των ατομικών δικαιωμάτων του επιβάτη ως πολίτη.
Έτσι, μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις και μια απόρριψη, το ΕΚ ενέκρινε στις 19 Απριλίου συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ για τη διαβίβαση με βάση συγκεκριμένους κανόνες στις αμερικανικές υπηρεσίες σωρείας προσωπικών δεδομένων των επιβατών υπερατλαντικών πτήσεων. Την ίδια δε ημέρα εξέτασαν μια άλλη κληρονομιά της 11ης Σεπτεμβρίου, τα "βιομετρικά διαβατήρια για την πραγματική ασφάλεια και αξιοπιστία των οποίων έχουν τεθεί πρόσφατα πολλά ερωτηματικά.