Μετά από αρκετά χρόνια προβλημάτων τόσο σε επίπεδο έργων όσο και σε επίπεδο δημοπρατήσεων η Αττικό Μετρό βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού για το μέλλον του υπόγειου Σιδηρόδρομου στην Αθήνα. Η αλήθεια είναι ότι ταλαιπωρήθηκε αρκετά τόσο με την σύμβαση σηματοδότησης των 7 παγωμένων σταθμών όσο και με την ατελείωτη δημοπράτηση για την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό στο κέντρο του Πειραιά.
Και οι δύο συμβάσεις είναι πλέον υπό κατασκευή και έτσι απελευθερώνονται δυνάμεις για την επόμενη μέρα. Οι 7 παγωμένοι σταθμοί προβλέπεται να είναι έτοιμοι μέχρι το καλοκαίρι του 2013 ενώ η κατασκευή της επέκτασης για Πειραιά ξεκινά με αρχικό στόχο την ολοκλήρωση το 2017.
ΤΑ ΝΕΑ ΣΧΕΔΙΑ
Τώρα πια στην Αττικό Μετρό κοιτούν την επόμενη μέρα και τα σχέδια είναι πολύ συγκεκριμένα. Τρία έργα θα μας απασχολήσουν τον επόμενα 2 χρόνια μέχρι δηλαδή το τέλος του 2014. Το πρώτο μεγάλο έργο είναι φυσικά η Γραμμή 4 που σχεδιάζεται και ξανά-σχεδιάζεται εδώ και 10 χρόνια σχεδόν.
Το δεύτερο μεγάλο έργο είναι η επέκταση για Ίλιον και το τρίτο είναι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) στο τμήμα Φάληρο-Πειραιάς που περιέχει και ένα νέο σταθμό.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ 4ης ΓΡΑΜΜΗΣ
Η 4η γραμμή στην Αθήνα είναι ένα στοίχημα που χάνεται εδώ και πολλά χρόνια λόγω των προβλημάτων που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Τώρα πια οι μελέτες τρέχουν και περιμένουμε τα αποτελέσματα τους σε μερικούς μήνες. Το πρώτο τμήμα που μπαίνει σε φάση κατασκευής είναι το ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ.
Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο καθώς ο προϋπολογισμός του ξεπερνά το 1 δις ευρώ και συζητείται η ένταξη του στο επόμενο ΕΣΠΑ καθώς η χρηματοδότηση παραμένει το μεγάλο πρόβλημα αν και έχουν γίνει κινήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Θεωρητικά το μεγάλο αυτό έργο που έχει μήκος 8,5 χλμ και περιλαμβάνει την κατασκευή 9 σταθμών (ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ) θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2013. Βέβαια αν μέχρι τότε δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση το όλο πλάνο θα πάει πίσω χρονικά. Είναι ένα από τα πρώτα προβλήματα που καλεστεί να αντιμετωπίσει ο Υπουργός ΑΝΥΠ τη νέα χρονιά.
Η ΒΟΡΕΙΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 2
Ένα ακόμα πρόβλημα για τον νέο Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ θα είναι και η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 από τον σταθμό ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ στο ΙΛΙΟΝ. Είναι μία επέκταση 4χλμ με 3 σταθμούς (ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ, ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ, ΙΛΙΟΝ) που θα εξυπηρετεί τα πολυπληθή δυτικά προάστια.
Και εδώ δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 300.000.000 ευρώ. Πρόκειται για μία επέκταση με διπλό κέρδος. Το πρώτο είναι η διείσδυση του Μετρό στα πυκνοκατοικημένα Δυτικά Προάστια και το δεύτερο είναι η σίγουρη εμπορική του επιτυχία.
Αυτή η επέκταση θα μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα καθώς οι μελέτες είναι σε σχετικά ώριμο βαθμό και αποτελούν έναν από τους επόμενους στόχους-έργα για την Αττικό Μετρό ΑΕ.
Η ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Το έργο της υπογειοποίησης στον Πειραιά είναι εντελώς διαφορετικό. Πρόκειται για ένα παλιό έργο που ποτέ δεν ήρθε στην επικαιρότητα. Έχουν γίνει πολλοί σχεδιασμοί για την υπογειοποίηση της γραμμής.
Τελικά φαίνεται πως καταλήγουμε στην τελευταία χρονικά λύση. Αυτή περιλαμβάνει την «βύθιση» της γραμμής αμέσως μετά το σταθμό ΦΑΛΗΡΟ και την άνοδο της στην επιφάνεια λίγο πριν τον τερματικό σταθμό στον Πειραιά. Στο μέσον περίπου της διαδρομής στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη θα κατασκευαστεί ένας νέος υπόγειος σταθμός (μόλις ένα επίπεδο από την επιφάνεια του εδάφους) με την πιθανή ονομασία ΚΑΜΙΝΙΑ.
Ο σταθμός θα κατασκευαστεί κοντά στην αρχής της Ηρώων Πολυτεχνείου, του κεντρικότερου δρόμου στον Πειραιά και θα εξυπηρετεί μεγάλο μέρος της εμπορικής κίνησης στην περιοχή ενώ θα βρίσκεται ακριβώς πάνω στο τέλος της οδού Πειραιώς.
Το έργο αυτό προχωρά με τις απαραίτητες μελέτες ενώ όπως αναφέρθηκε από στέλεχος της Αττικό Μετρό για να προλάβει το ΕΣΠΑ πρέπει μέσα στους επόμενους 12 μήνες να έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση του και να εισέλθει στο ΕΣΠΑ και να δημοπρατηθεί καθώς το ΕΣΠΑ φτάνει στο τέλος του.
Από τα τρία έργα το τρίτο είναι το πιο πιθανό να το δούμε να δημοπρατείται το επόμενο 18μηνο καθώς και μικρότερο προϋπολογισμό έχει και είναι και ένα «εύκολο» έργο καθώς ήδη η τομή υπάρχει και απομένει η περαιτέρω βύθιση των γραμμών.
ΠΗΓΗ.