Έλλειμμα 78 εκατ. ευρώ, αλλά και εμφανή αδυναμία στην εκπλήρωση των οικονομικών της υποχρεώσεων προς εργαζομένους και προμηθευτές παρουσιάζει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες στην οποία περιλαμβάνονται λεωφορεία και τρόλεϊ) το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2012.
Αιτία ότι το Δημόσιο δεν καταβάλλει τους οικονομικούς πόρους, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, για τα άτομα που διακινούνται με μειωμένο αντίτιμο εισιτηρίου. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας εάν οι φορείς του Δημοσίου είχαν καταβάλλει τα οφειλόμενα, ο ισολογισμός της εταιρείας ως προς τα λειτουργικά του οικονομικά μεγέθη θα ήταν ισοσκελισμένος και δεν θα παρουσίαζε έλλειμμα της τάξεως των 78 εκατ. ευρώ.
Αποτέλεσμα αυτού είναι η εταιρεία να βρίσκεται σήμερα ακόμη σε δύσκολη ταμειακή κατάσταση, αν και έχει εξορθολογήσει το λειτουργικό κόστος της και να μη μπορεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές της υποχρεώσεις.
Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε μήνα η ΟΣΥ καταλήγει με άδεια ταμεία αντιμετωπίζοντας σημαντικά προβλήματα ρευστότητας. Η διαχείριση των προβλημάτων αυτών γίνεται με χρήματα που παίρνει τακτικά από την ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες όπου συγχωνεύτηκαν Μετρό, ΗΣΑΠ και Τραμ).
Έτσι κάθε μήνα η ΟΣΥ η οποία παρουσιάζει έλλειμμα «πριμοδοτείται» από τη ΣΤΑΣΥ η οποία είναι πλεονασματική κατά περίπου 5 εκατ. ευρώ ώστε να είναι σε θέση να πληρώνει την μισθοδοσία της, αλλά και μέρος των λειτουργικών της δαπανών.
Σημειώνεται ότι ο νόμος 3920 περί εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας περιλαμβάνει σχετική πρόβλεψη για την οικονομική στήριξη της μίας εταιρείας στην άλλη.
Και αυτό γιατί η διαφορά στην τιμή των εισιτηρίων 1,20 ευρώ μόνο για λεωφορεία και τρόλεϊ και 1,40 ευρώ για όλα τα μέσα και τις συνδυασμένες μεταφορές δεν επιφέρει σε κάθε μέσο τα ανάλογα έσοδα μια και πολλοί είναι οι επιβάτες που αν και χρησιμοποιούν μόνο λεωφορεία και τρόλεϊ προτιμούν να αγοράζουν τα εισιτήρια του 1,40 το οποίο έχει διάρκεια μιάμισης ώρας.
Πάντως η ΟΣΥ προχώρησε σε δραστική μείωση του λειτουργικού κόστους της, στη μείωση του ετήσιου ελλείμματος χωρίς να προσφύγει σε δανεισμό για την κάλυψη του ελλείμματος. Αυτό ήταν ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το λειτουργικό έλλειμμα το έτος 2009 ανέρχονταν στα 262 εκατ. ευρώ, ενώ για το έτος 2012 σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία δεκαμήνου, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 14 εκατ. ευρώ, (μείωση 95% περίπου).
Παράλληλα υπήρξε ενίσχυση των εσόδων από διαφημίσεις, καθώς τα οχήματα της εταιρείας έχουν πλέον εδραιωθεί ως διαφημιστικό μέσο.
Οι ιδιώτες
Στην αναζήτηση ιδιωτών προκειμένου να μισθώσει για διάστημα δέκα ετών τα τέσσερα διώροφα λεωφορεία που έχει στο στόλο της βρίσκεται η ΟΣΥ. Πρόκειται για την πρώτη κίνηση εισόδου ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες μέσω των τουριστικών γραμμών στο κέντρο της Αθήνας.
Ο σχετικός διαγωνισμός είχε προγραμματιστεί πριν από λίγες ημέρες και προέβλεπε προτεινόμενο μίσθωμα ύψους 150.000 ευρώ το χρόνο για δέκα χρόνια. Στόχος της διοίκησης ήταν να αποσβεστεί η δαπάνη αγοράς της πρώην ΕΘΕΛ, η οποία είχε πληρώσει 1,6 εκατ. ευρώ για την αγορά των λεωφορείων. Αν και εμφανίστηκε ένας ενδιαφερόμενος, ωστόσο, η διαδικασία διεκόπη ύστερα από διαμαρτυρία των εργαζομένων.
Η πρώην ΕΘΕΛ παρήγγειλε το 2007 τα διώροφα λεωφορεία για να εκτελούν τη γραμμή «400» Τουριστικά Αξιοθέατα της Αθήνας, η οποία λειτουργούσε με εισιτήριο 5 ευρώ. Ωστόσο, λίγο πριν την παραλαβή τους η λειτουργία της γραμμής ανεστάλη και έως και σήμερα αντίστοιχες περιηγητικές διαδρομές εκτελούν μόνο τα διώροφα λεωφορεία δύο ιδιωτικών εταιρειών.
Πέρυσι η διοίκηση της ΟΣΥ δρομολόγησε τα τέσσερα διώροφα λεωφορεία στη γραμμή Ακαδημία - Σαρωνίδα, από την οποία αναγκάστηκε να τα αποσύρει λίγους μήνες αργότερα ύστερα από τις συνεχείς διαμαρτυρίες του επιβατικού κοινού.
Άλλωστε η ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπει σε λεωφορεία τέτοιου τύπου να εκτελούν αστική συγκοινωνία. Επιπλέον δεν διαθέτουν σύστημα θέρμανσης και ψύξης του χώρου επιβατών, όπως προβλέπει ο νόμος για τα αστικά λεωφορεία, ενώ απαγορεύεται να μεταφέρουν όρθιους επιβάτες.
Ο στόλος
Την ίδια στιγμή εκσυγχρονίσθηκε πλήρως ο στόλος της εταιρείας μετά την οριστική παραλαβή των 100 αρθρωτών 18μετρων Solaris Urbino, των 220 μικρολεωφορείων 8,6 μέτρων Solaris Urbino και των 200 νέων οχημάτων φυσικού αερίου Citelis Irisbus. Ταυτόχρονα, αποσύρθηκαν και εκποιήθηκαν λεωφορεία με κινητήρα παλαιότερης τεχνολογίας (τύπου Euro 1 & 2), τα οποία επί σειρά ετών βρίσκονταν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια. Η διαδικασία της εκποίησης των παλιών λεωφορείων, μέσω δημοπρασιών, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην εταιρεία, εξασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα.
Επίσης δρομολογήθηκε και η υλοποίηση της κατασκευής του νέου αμαξοστασίου της Ανθούσας, συνολικής δαπάνης 7.602 χιλ. ευρώ. Το έργο είχε κατακυρωθεί στην ανάδοχο εταιρεία τον Απρίλιο του 2009, αλλά η σύμβαση υπογράφηκε ένα χρόνο μετά, τον Μάιο του 2010. Οι εργασίες κατασκευής ξεκίνησαν την επόμενη μέρα της υπογραφής της σύμβασης και έχουν ήδη ολοκληρωθεί εντός του οριζόμενου χρονοδιαγράμματος.