Έκθεση-κόλαφος του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρου Ρακιντζή, σχετικά με περίεργες συμβάσεις για την εκπόνηση μελετών «καίει» την ΤΡΑΜ Α.Ε..
Η υπόθεση, την οποία αποκαλύπτει η zougla.gr και διερευνάται ήδη από την ελληνική Δικαιοσύνη, αφορά στην εκπόνηση προμελέτης για τη νέα συνδετήρια γραμμή τραμ στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Μπορεί το έργο να μην ολοκληρώθηκε ποτέ, καθώς ακυρώθηκε επί υπουργίας Δημήτρη Ρέππα, ωστόσο από το πόρισμα των ελεγκτών προκύπτει ότι οι συμβάσεις που υπεγράφησαν το 2006 μεταξύ της ΤΡΑΜ Α.Ε. και της ΔΡΟΜΟΣ Σύμβουλοι Μελετητές ΕΠΕ βρίθουν από παρανομίες και παρατυπίες.
Στην υπό διερεύνηση υπόθεση εμπλέκονται ανώτατα στελέχη της ΤΡΑΜ Α.Ε., επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη και Ευριπίδη Στυλιανίδη μεταξύ των οποίων ο τότε πρόεδρος του Δ.Σ., οι τότε διευθύνοντες σύμβουλοι, οι νομικοί σύμβουλοι, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Μελετών και πολλοί ακόμη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπόθεση αποκαλύφθηκε κατόπιν του εσωτερικού ελέγχου που πραγματοποιήθηκε στην ΤΡΑΜ Α.Ε. το 2010.
Σύμβαση-παρωδία
Από τον έλεγχο του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης προέκυψε ότι, παρόλο που η διαδικασία ανάθεσης της μελέτης θα έπρεπε να γίνει με κατάθεση τριών προσφορών, εκ των οποίων θα επιλεγόταν η πιο συμφέρουσα, τελικά -με το πρόσχημα του «κατεπείγοντος»- πραγματοποιήθηκε με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ.
Από το πόρισμα, επίσης, προκύπτει ότι δεν είχε προηγηθεί η προβλεπόμενη δημιουργία φακέλου έργου, ο οποίος περιλαμβάνει τα τεχνικά δεδομένα του, την τεκμηρίωση της σκοπιμότητάς του, την προεκτίμηση της δαπάνης κατασκευής καθώς και την προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης.
Ακόμη ένα μελανό σημείο της σύμβασης μεταξύ των δύο εταιρειών, σύμφωνα με το πόρισμα, είναι το γεγονός ότι, ενώ μέρος των εργασιών που ενέθετε η σύμβαση ήταν μηχανολογικές και αρχιτεκτονικές, η εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ δεν είχε τα αντίστοιχα μελετητικά πτυχία.
Επιπρόσθετα, όπως αναφέρουν οι επιθεωρητές, «η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου ενήργησε με απαράδεκτη προχειρότητα, αφού οι δύο από τις εκθέσεις ελέγχου υπογράφονται από ελεγκτή στον οποίο δεν έχει ανατεθεί ο έλεγχος, ενώ σε μία από αυτές ο ίδιος υπογράφει ως "α/α", αντί του έχοντος την εντολή ελέγχου».
Η περίεργη εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου
Από το ιστορικό της υπόθεσης προκύπτει ότι στις 9 Ιανουαρίου του 2009 ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΜ Α.Ε. εισηγήθηκε στο διοικητικό συμβούλιο να εξουσιοδοτηθεί ο ίδιος τη διαπραγμάτευση με το παραπάνω μελετητικό γραφείο.
Προφανώς, «διέλαθε» την προσοχή του το γεγονός ότι υπήρχε ρητή διάταξη του άρθρου, κατά την οποία η διαπραγμάτευση γίνεται από Επιτροπή Διαγωνισμού, ύστερα από πρόσκληση της Αναθέτουσας Αρχής, στην οποία καθορίζεται το αντικείμενο και οι κανόνες διαπραγμάτευσης. Επίσης, σύμφωνα με το πόρισμα, αναρμοδίως και αυθαίρετα ανέφερε ως συνολική προεκτιμώμενη αμοιβή της προμελέτης το ποσό των 155.000 ευρώ.
Η αγωγή
Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι στις 8 Φεβρουαρίου του 2011 το Δ.Σ. της Τραμ, με την υπ' αριθμόν 1153 απόφασή του, ενέκρινε την άσκηση αγωγής εναντίον της εταιρείας ΔΡΟΜΟΣ Σύμβουλοι Μελετητές ΕΠΕ για την απόδοση νομιμοτόκως του ποσού των 92.225 ευρώ.
Αυτή ήταν η πρώτη δόση του συνολικού προϋπολογισμού της μελέτης, η οποία ανερχόταν στα 155.000 ευρώ.
Το Δ.Σ. της ΤΡΑΜ ΑΕ, ακόμη, με άλλη απόφασή του, προχώρησε στη σύσταση τριμελούς επιτροπής με αντικείμενο τη διερεύνηση των ευθυνών των εταιρικών οργάνων και στελεχών που αφορούν στην ανάθεση και στον χειρισμό της υπόθεσης της υπ' όψιν προμελέτης.
Στον δρόμο της Δικαιοσύνης
Πλέον ο φάκελος της ΤΡΑΜ Α.Ε. βρίσκεται στα χέρια των εισαγγελικών Αρχών, οι οποίες έχουν καλέσει τους εμπλεκομένους να δώσουν εξηγήσεις, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής έρευνας, προς αναζήτηση τυχόν ευθυνών για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος. Ήδη ενώπιον εισαγγελικού λειτουργού έχει καταθέσει εγγράφως ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο οποίος αρνείται οποιαδήποτε εμπλοκή στην υπόθεση.
Όπως υποστήριξε, η μελετητική εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ ήταν κατά την επίδικη περίοδο ο εγκατεστημένος μελετητής του οδικού έργου με ανάθεση από το ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη από τις 23 Μαρτίου του 2008.
«Δεδομένης της υποχρεωτικής συνεκπόνησης του οδικού και τροχιοδρομικού έργου λόγω πλήρους αλληλεξάρτησής τους, που δεν θα μπορούσε να γίνει από διαφορετικούς μελετητές, ήταν καταφανώς μονοσήμαντη η υποχρεωτική ανάθεση της προμελέτης τραμ στον ήδη εγκατεστημένο μελετητή του έργου» ανέφερε μεταξύ άλλων ο ίδιος.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι αναζήτησε πιθανούς άλλους υποψηφίους πέραν της ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ και διαπίστωσε την πρακτική αδυναμία εξεύρεσης άλλων αναδόχων που να μπορούν να συνεκπονήσουν το συνδυασμένο οδικό και τροχιοδρομικό έργο στον δεδομένο χρόνο. Ως εκ τούτου εισηγήθηκε στο Δ.Σ. της ΤΡΑΜ ΑΕ, ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, την ανάθεση του έργου (μέσω διαπραγμάτευσης ως προς τους όρους ανάθεσης) στην εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ.
Τονίζει, μάλιστα, ότι είχε λάβει και σχετική έγκριση για την άμεση ανάθεση της προμελέτης από τον τότε γενικό γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σκέλος του πειθαρχικού ελέγχου η υπόθεση εκκρεμεί, καθώς η ΤΡΑΜ Α.Ε. υπάγεται πλέον στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και στη νέα εταιρεία δεν υπάρχει ακόμα κανονισμός.
Η υπόθεση, την οποία αποκαλύπτει η zougla.gr και διερευνάται ήδη από την ελληνική Δικαιοσύνη, αφορά στην εκπόνηση προμελέτης για τη νέα συνδετήρια γραμμή τραμ στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Μπορεί το έργο να μην ολοκληρώθηκε ποτέ, καθώς ακυρώθηκε επί υπουργίας Δημήτρη Ρέππα, ωστόσο από το πόρισμα των ελεγκτών προκύπτει ότι οι συμβάσεις που υπεγράφησαν το 2006 μεταξύ της ΤΡΑΜ Α.Ε. και της ΔΡΟΜΟΣ Σύμβουλοι Μελετητές ΕΠΕ βρίθουν από παρανομίες και παρατυπίες.
Στην υπό διερεύνηση υπόθεση εμπλέκονται ανώτατα στελέχη της ΤΡΑΜ Α.Ε., επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη και Ευριπίδη Στυλιανίδη μεταξύ των οποίων ο τότε πρόεδρος του Δ.Σ., οι τότε διευθύνοντες σύμβουλοι, οι νομικοί σύμβουλοι, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Σχεδιασμού, Ανάπτυξης και Μελετών και πολλοί ακόμη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπόθεση αποκαλύφθηκε κατόπιν του εσωτερικού ελέγχου που πραγματοποιήθηκε στην ΤΡΑΜ Α.Ε. το 2010.
Σύμβαση-παρωδία
Από τον έλεγχο του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης προέκυψε ότι, παρόλο που η διαδικασία ανάθεσης της μελέτης θα έπρεπε να γίνει με κατάθεση τριών προσφορών, εκ των οποίων θα επιλεγόταν η πιο συμφέρουσα, τελικά -με το πρόσχημα του «κατεπείγοντος»- πραγματοποιήθηκε με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ.
Από το πόρισμα, επίσης, προκύπτει ότι δεν είχε προηγηθεί η προβλεπόμενη δημιουργία φακέλου έργου, ο οποίος περιλαμβάνει τα τεχνικά δεδομένα του, την τεκμηρίωση της σκοπιμότητάς του, την προεκτίμηση της δαπάνης κατασκευής καθώς και την προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης.
Ακόμη ένα μελανό σημείο της σύμβασης μεταξύ των δύο εταιρειών, σύμφωνα με το πόρισμα, είναι το γεγονός ότι, ενώ μέρος των εργασιών που ενέθετε η σύμβαση ήταν μηχανολογικές και αρχιτεκτονικές, η εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ δεν είχε τα αντίστοιχα μελετητικά πτυχία.
Επιπρόσθετα, όπως αναφέρουν οι επιθεωρητές, «η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου ενήργησε με απαράδεκτη προχειρότητα, αφού οι δύο από τις εκθέσεις ελέγχου υπογράφονται από ελεγκτή στον οποίο δεν έχει ανατεθεί ο έλεγχος, ενώ σε μία από αυτές ο ίδιος υπογράφει ως "α/α", αντί του έχοντος την εντολή ελέγχου».
Η περίεργη εισήγηση του διευθύνοντος συμβούλου
Από το ιστορικό της υπόθεσης προκύπτει ότι στις 9 Ιανουαρίου του 2009 ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΜ Α.Ε. εισηγήθηκε στο διοικητικό συμβούλιο να εξουσιοδοτηθεί ο ίδιος τη διαπραγμάτευση με το παραπάνω μελετητικό γραφείο.
Προφανώς, «διέλαθε» την προσοχή του το γεγονός ότι υπήρχε ρητή διάταξη του άρθρου, κατά την οποία η διαπραγμάτευση γίνεται από Επιτροπή Διαγωνισμού, ύστερα από πρόσκληση της Αναθέτουσας Αρχής, στην οποία καθορίζεται το αντικείμενο και οι κανόνες διαπραγμάτευσης. Επίσης, σύμφωνα με το πόρισμα, αναρμοδίως και αυθαίρετα ανέφερε ως συνολική προεκτιμώμενη αμοιβή της προμελέτης το ποσό των 155.000 ευρώ.
Η αγωγή
Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι στις 8 Φεβρουαρίου του 2011 το Δ.Σ. της Τραμ, με την υπ' αριθμόν 1153 απόφασή του, ενέκρινε την άσκηση αγωγής εναντίον της εταιρείας ΔΡΟΜΟΣ Σύμβουλοι Μελετητές ΕΠΕ για την απόδοση νομιμοτόκως του ποσού των 92.225 ευρώ.
Αυτή ήταν η πρώτη δόση του συνολικού προϋπολογισμού της μελέτης, η οποία ανερχόταν στα 155.000 ευρώ.
Το Δ.Σ. της ΤΡΑΜ ΑΕ, ακόμη, με άλλη απόφασή του, προχώρησε στη σύσταση τριμελούς επιτροπής με αντικείμενο τη διερεύνηση των ευθυνών των εταιρικών οργάνων και στελεχών που αφορούν στην ανάθεση και στον χειρισμό της υπόθεσης της υπ' όψιν προμελέτης.
Στον δρόμο της Δικαιοσύνης
Πλέον ο φάκελος της ΤΡΑΜ Α.Ε. βρίσκεται στα χέρια των εισαγγελικών Αρχών, οι οποίες έχουν καλέσει τους εμπλεκομένους να δώσουν εξηγήσεις, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής έρευνας, προς αναζήτηση τυχόν ευθυνών για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος. Ήδη ενώπιον εισαγγελικού λειτουργού έχει καταθέσει εγγράφως ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο οποίος αρνείται οποιαδήποτε εμπλοκή στην υπόθεση.
Όπως υποστήριξε, η μελετητική εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ ήταν κατά την επίδικη περίοδο ο εγκατεστημένος μελετητής του οδικού έργου με ανάθεση από το ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη από τις 23 Μαρτίου του 2008.
«Δεδομένης της υποχρεωτικής συνεκπόνησης του οδικού και τροχιοδρομικού έργου λόγω πλήρους αλληλεξάρτησής τους, που δεν θα μπορούσε να γίνει από διαφορετικούς μελετητές, ήταν καταφανώς μονοσήμαντη η υποχρεωτική ανάθεση της προμελέτης τραμ στον ήδη εγκατεστημένο μελετητή του έργου» ανέφερε μεταξύ άλλων ο ίδιος.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι αναζήτησε πιθανούς άλλους υποψηφίους πέραν της ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ και διαπίστωσε την πρακτική αδυναμία εξεύρεσης άλλων αναδόχων που να μπορούν να συνεκπονήσουν το συνδυασμένο οδικό και τροχιοδρομικό έργο στον δεδομένο χρόνο. Ως εκ τούτου εισηγήθηκε στο Δ.Σ. της ΤΡΑΜ ΑΕ, ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, την ανάθεση του έργου (μέσω διαπραγμάτευσης ως προς τους όρους ανάθεσης) στην εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΕΠΕ.
Τονίζει, μάλιστα, ότι είχε λάβει και σχετική έγκριση για την άμεση ανάθεση της προμελέτης από τον τότε γενικό γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σκέλος του πειθαρχικού ελέγχου η υπόθεση εκκρεμεί, καθώς η ΤΡΑΜ Α.Ε. υπάγεται πλέον στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και στη νέα εταιρεία δεν υπάρχει ακόμα κανονισμός.
Δείτε τα έγγραφα
ΠΗΓΗ