Για όλους και για όλα μιλά ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΗΣΑΠ Βασίλης Σταθούσης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο metaforespress.gr. Αφού πρώτα υπογραμμίζει ότι ο ΗΣΑΠ χάνει διαρκώς επιβάτες και έσοδα, χαρακτηρίζει αυτοκαταστροφική οποιαδήποτε αύξηση των εισιτηρίων, τονίζοντας ότι πρέπει να υιοθετηθεί το αντίστροφο: το ενιαίο εισιτήριο να μειωθεί στο 1 ευρώ, αλλά και η μηνιαία κάρτα, στα μέσα σταθερής τροχιάς, να διαμορφωθεί στα 20 ευρώ.
Ο κ. Σταθούσης υποστηρίζει ότι οι μετατάξεις επέφεραν αρνητικές συνέπειες στη λειτουργία του ΗΣΑΠ, επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι περικοπές στους μισθούς, ελέω Μνημονίου, έχουν ξεπεράσει το 35%- 40% τα δυο τελευταία χρόνια.
Καταλήγοντας, ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΗΣΑΠ αναφέρει ότι μόνο μια φορά (2003) το Δημόσιο κατέβαλε με συνέπεια την προβλεπόμενη επιδότηση, ενώ όσον αφορά την τηλεματική εκτιμά ότι θα παραδοθεί πλήρως στις αρχές του 2013.
-Στο 9μηνο η ΣΤΑΣΥ (ΗΣΑΠ, Τραμ, Μετρό) κατέγραψε μείωση εσόδων 15%. Τι σημαίνει η μείωση αυτή; Χάνει επιβάτες η ΣΤΑΣΥ;
-Είναι γεγονός ότι, ενώ είχαμε αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου και μάλιστα κατά 40%, από το 1 ευρώ, που κόστιζε στις αρχές του 2010, έφτασε στις αρχές του 2011 στο 1,40 ευρώ, όχι μόνο δεν υπήρξαν επιπλέον έσοδα, αλλά αντίθετα καταγράφτηκε μείωση εσόδων στην εταιρεία.
Αναζητώντας τις αιτίες των μειωμένων εσόδων θα μπορούσαμε να εστιάσουμε στα εξής:
Η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου λειτούργησε σε ένα βαθμό αποτρεπτικά στο να χρησιμοποιεί ο κόσμος τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αφενός λόγω και της μεγάλης μείωσης των μισθών και συντάξεων, αφετέρου επειδή υπάρχει και το τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας και πολλοί περιορίζουν στο ελάχιστο τις μετακινήσεις τους ή και αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ.
Ειδικά, στους ΗΣΑΠ υπάρχει σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης. Σ΄ αυτό ίσως συνετέλεσαν και οι μακροχρόνιες εργασίες αντικατάστασης των γραμμών, που λόγω του άστοχου τρόπου που επιλέχτηκε να γίνουν, οδήγησε σε μεγάλη ταλαιπωρία τους επιβάτες του «Ηλεκτρικού» και τους απομάκρυνε.
Αρκετοί σε συνδυασμό και με το ακριβό εισιτήριο στράφηκαν σε αλλά μέσα (πχ. ποδήλατο, μηχανή, αυτοκίνητο ή όταν ήταν παρέα 2-3 άτομα και ταξί ή σε κοντινές αποστάσεις και πεζοί).
Επίσης, είχαμε απώλεια εσόδων λόγω εισιτηριοδιαφυγής. Δυστυχώς, πριν από ένα χρόνο περίπου 350 εργαζόμενοι των ΗΣΑΠ μετατάχτηκαν στο υπουργείο Πολιτισμού και στο υπουργείο Μεταφορών ή εξαναγκάστηκαν άρον – άρον, σε συνταξιοδότηση.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να απογυμνωθούν πολλές υπηρεσίες του οργανισμού, να μείνουν σταθμοί χωρίς υπαλλήλους στα εκδοτήρια, να μην λειτουργούν τα παμπάλαια εκδοτικά μηχανήματα, προβλήματα στην κυκλοφορία των συρμών, να μην υπάρχει έλεγχος αλλά ούτε και κάποιος υπάλληλος να καθοδηγεί τους επιβάτες και να τους προτρέπει η να τους βοηθάει να εκδώσουν εισιτήριο.
Όπως αντιλαμβάνεστε όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες σωστής εξυπηρέτησης του επιβάτη, ο οποίος θέλει και δεν μπορεί να βγάλει εισιτήριο, πώς να τον ελέγξεις μετά; Όταν μάλιστα δεν έχεις και ελεγκτές.
Είναι και αυτή μια από τις μεγάλες αιτίες μείωσης των εσόδων. Κάποιοι αβασάνιστα έκριναν πριν ένα χρόνο, ότι προέχει η φύλαξη της εισόδου του Υπουργείου Μεταφορών και όχι η εξυπηρέτηση των χιλιάδων επιβατών που χρησιμοποιούν καθημερινά τον «Ηλεκτρικό», ζημιώνοντας εκτός των άλλων και την Εταιρία, λόγω της στέρησης των εσόδων .
Τα ίδια προβλήματα, σε μικρότερη ίσως κλίμακα επειδή υπάρχουν εκδοτικά μηχανήματα, παρουσιάζονται και στο Μετρό, όπου και εκεί απέλυσαν περίπου 250 εκπαιδευμένους εργαζόμενους.
Το τελευταίο διάστημα γίνεται ένας υποτυπώδης έλεγχος από ελεγκτές που μας έφεραν από άλλο συγκοινωνιακό φορέα και αμέσως εμφανίστηκε αύξηση - έστω και μικρή – των εσόδων.
Χρειάζεται όμως να γίνουν πολύ περισσότερα συνδυαστικά και με άλλες υποστηρικτικές δράσεις. Να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν στους σταθμούς των ΗΣΑΠ και του Μετρό, να αντικατασταθούν τα παλιά εκδοτικά μηχανήματα και να υπάρξει συγκροτημένος έλεγχος από επαγγελματίες, εκπαιδευμένους ελεγκτές που γνωρίζουν πως θα προσεγγίζουν τον κάθε επιβάτη.
Διανύουμε μια δύσκολη οικονομικά εποχή, ο κόσμος υποφέρει, είναι εξαγριωμένος, αγανακτισμένος και θυμωμένος μέσα στην απελπισία του και κρίνεται απαραίτητος ο σωστός τρόπος προσέγγισης και ελέγχου, με τον απαιτούμενο σεβασμό στην προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου.
Άποψή μου είναι ότι μπορεί να υπάρξει καλύτερη οργάνωση για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, μέσα στην ίδια των εταιρεία, κυρίως με την επαναφορά όλων των υποχρεωτικά μεταταγμένων και απολυμένων, οι οποίοι είχαν και τη ανάλογη εκπαίδευση, αλλά και μοναδική τεχνογνωσία και εμπειρία σε συστήματα αστικού σιδηροδρόμου.
-Οι αυξήσεις των εισιτηρίων μετατέθηκαν για τον Οκτώβριο του 2013, ίσως και αργότερα. Ποια είναι η θέση σας ως εργαζόμενοι του ΗΣΑΠ; Πρέπει να αυξηθούν τα εισιτήρια και οι μηνιαίες κάρτες;
-Εδώ και αρκετούς μήνες σαν εργαζόμενοι με δελτία τύπου, αφίσες, ανακοινώσεις και πανό, προσπαθήσαμε να αναδείξουμε αυτό το θέμα με σύνθημα «μείωση και όχι αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου».
Κατ΄ αρχάς θεωρώ ότι η μετάθεση της ημερομηνίας είναι ένα πρώτο βήμα. Ωστόσο, θεωρώ ότι δεν είναι αρκετό. Θα πρέπει, όχι μόνο να αποφευχθεί η νέα επώδυνη αύξηση, αλλά οι τιμές των εισιτηρίων να επανέλθουν στα επίπεδα του 2009, δηλαδή στο 1 ευρώ.
Με τις επικείμενες αυξήσεις κατά 25%, η τιμή του εισιτηρίου θα φτάσει περίπου στο 1,80 ευρώ. Την ίδια στιγμή που τα εισοδήματα τα δυο τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί κατά 40%, 50% και 60%, η τιμή των εισιτηρίων αυξάνεται κατά 80%! Αυτό νομίζω αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία.
Εμείς ως εργαζόμενοι πιστεύουμε ότι τα ΜΜΜ επιτελούν κοινωνικό έργο και το εισιτήριο είναι κοινωνικό αγαθό και όχι αγοραίο εμπόρευμα. Ως εκ τούτου, η τιμή του θα πρέπει να είναι χαμηλή και προσιτή στον πολύ κόσμο .
Προσιτά και φθηνά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σημαίνει, αποτροπή της χρήσης του Ι.Χ, λιγότερο μποτιλιάρισμα στους δρόμους, εξοικονόμηση ενέργειας, προστασία του περιβάλλοντος από ρύπανση και ηχορύπανση, λιγότερες χαμένες εργατοώρες στους δρόμους και πολλά άλλα ευεργετήματα.
Επομένως, με κάθε τρόπο πρέπει να δίνεται προτεραιότητα στη χρήση των ΜΜΜ. Επισημαίνω βέβαια πως η χαμηλή τιμή από μόνη της δεν είναι αρκετή για την προσέλκυση των επιβατών. Χρειάζεται συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών και ποιοτική αναβάθμιση σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας.
Ταχύτητα και ασφάλεια στη μεταφορά, ακρίβεια και συνέπεια στην τήρηση των δρομολογίων, καθαριότητα σε σταθμούς, συρμούς και εγκαταστάσεις, απομάκρυνση ενοχλητικών επιβατών (επαίτες κ.α), καλύτερη φύλαξη και προστασία από παραβατικές συμπεριφορές διαφόρων ομάδων (πορτοφολάδων κ.λπ).
Ένα άλλο πολύ σημαντικό ζήτημα, που σχετίζεται με το θέμα των εσόδων αφορά την άσκηση από το κράτος κοινωνικής πολιτικής με την παροχή μειωμένου εισιτηρίου ή και της δωρεάν μετακίνησης διαφόρων ευπαθών ομάδων του πληθυσμού. Σωστά υπάρχουν αυτές οι κοινωνικές παροχές.
Όμως, το κράτος οφείλει να είναι συνεπές απέναντι στις υποχρεώσεις του έναντι των συγκοινωνιακών φορέων και να καλύπτει το κόστος αυτών των πολιτικών καταβάλλοντας την προβλεπόμενη από τον νόμο επιδότησή τους.
Αυτή η υποχρέωση, όχι μόνο δεν καλυπτόταν επί σειρά ετών, αλλά ακόμη και για την κάλυψη των λειτουργικών μας εξόδων, υποχρεωθήκαμε πολλές φορές σε δανεισμό με υπέρογκα επιτόκια.
Στα τελευταία 15 χρόνια μόνο μια φορά κατέβαλαν με συνέπεια στους ΗΣΑΠ την προβλεπόμενη επιδότηση, το 2003. Ήταν η μοναδική χρονιά που η εταιρεία παρουσίασε πρωτογενές πλεόνασμα. Να σημειώσω βέβαια εδώ, γιατί το θεωρώ σημαντικό ότι στις περισσότερες προηγμένες χώρες του κόσμου οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται, είτε είναι δημόσιες, είτε ιδιωτικές, για όλους τους λόγους που προανέφερα .
Αναφορικά με τις μηνιαίες κάρτες που με ρωτήσατε, θεωρούμε ότι η τιμή των 45 ευρώ είναι πολύ υψηλή και θα πρέπει να μειωθεί.
Έγινε μια κίνηση από πλευράς υπουργείου, η οποία είναι προς θετική κατεύθυνση δηλ. στα 10 εισιτήρια και ένα δώρο. Είναι ένα μικρό βήμα, χρειάζονται μεγαλύτερα, με μειώσεις στην τιμή των εισιτηρίων και στην τιμή των καρτών.
Όπως επίσης επιβάλλεται η έκδοση κάρτας μόνο για τα μέσα σταθερής τροχιάς. Είναι ένα αίτημα χιλιάδων επιβατών που δεν χρησιμοποιούν άλλα μέσα και λόγω υψηλού κόστους υποχρεώνονται να βγάζουν καθημερινά εισιτήρια. Προτείνουμε την έκδοση μια τέτοιας κάρτας, η τιμή της οποίας μπορεί να κυμαίνεται κοντά στα 20 ευρώ.
Υπάρχει όμως και το τεράστιο θέμα των ανέργων ή αυτών που εργάζονται με επισφαλείς μορφές απασχόλησης 3ωρα – 4ωρα ή εκ περιτροπής εργασίας π.χ Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μια ημέρα την εβδομάδα. Ο μισθός τους δεν φτάνει ούτε για τα εισιτήρια, που πάνε στη δουλειά τους, ούτε για να πάνε με το τρένο ή το λεωφορείο σε ένα νοσοκομείο ή μια επίσκεψη.
Ο ΟΑΕΔ δεν πρέπει να μείνει αμέτοχος. Οφείλει να επιδοτήσει κάρτες ελεύθερης κυκλοφορίας για την ανακούφιση αυτών των ανθρώπων. Η εύρεση εργασίας πολλές φορές είναι σε συνάρτηση και με την ευκολία μετακίνησης των ανέργων.
Τέλος, όταν υπάρχουν απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων, ένα ποσό ανάλογο με τις ημέρες απεργίας να αφαιρείται από την κάρτα τον επόμενο μήνα, για να μη ζημιώνονται οι επιβάτες, ούτε να απαξιώνονται οι μηνιαίες κάρτες κυκλοφορίας
-Πόσο είναι το προσωπικό του ΗΣΑΠ αυτή τη στιγμή; Πόσο μειώθηκαν οι απολαβές σας;
-Συνολικά τα 3-4 τελευταία χρόνια από τους 1100 εργαζόμενους που απασχολούσαν οι ΗΣΑΠ, εκτός από την ειδικότητα των Ηλεκτροδηγών που αριθμεί περίπου 220 άτομα, έχουν μείνει σήμερα λιγότεροι από 500, λόγω των μετατάξεων και των συνταξιοδοτήσεων που σας προανέφερα. Δηλαδή η μείωση προσωπικού ξεπερνά το 55%
Είναι τραγικό! Έχουμε ελάχιστο εργατικό δυναμικό σε όλους τους τομείς, γεγονός που συνεπάγεται σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, ελλιπή στελέχωση υπηρεσιών, έλλειψη τεχνικού προσωπικού με μεγάλο αντίκτυπο στην έγκαιρη και επαρκή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού που σχετίζεται και με την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, αλλά και των διαφόρων τεχνικών υποστηρικτικών μονάδων.
Για την κάλυψη των μεγάλων αυτών υπηρεσιακών κενών αρκετοί συνάδελφοι υποχρεώνονται να καθημερινά εργάζονται υπερωριακά ή και τις περισσότερες ημέρες του μήνα. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.
Όσο για τη μείωση των απολαβών που με ρωτήσατε, οι μειώσεις στο μισθό μας ξεπερνούν το 35%- 40% τα δυο τελευταία χρόνια, ενώ από το μνημόνιο 3 προβλέπεται νέο πετσόκομμα μισθών με την ένταξή μας στο ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου.
Αυτός είναι και ο λόγος που το επόμενο διάστημα έχουμε αποφασίσει την πραγματοποίηση δυναμικών κινητοποιήσεων, παρόλο που είναι έξω και πέρα από τις προθέσεις μας.
Γι΄ αυτό και θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια διαλόγου με το αρμόδιο υπουργείο. Και επειδή πολλά λέγονται και γράφονται για δήθεν υψηλόμισθους και ρετιρέ ενός δίνω ένα συγκριτικό στοιχείο. Οι καθαρές αποδοχές ενός εργαζόμενου με 15 χρόνια προϋπηρεσία, κυμαίνονται σήμερα περίπου στα 1200 ευρώ.
-Τέλος, πότε αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως η τηλεματική στον ΗΣΑΠ;
-Η τηλεματική έχει μπει ήδη σε πιλοτική- δοκιμαστική λειτουργία. Καταγράφονται τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται και γίνονται παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστούν.
Οι αρμόδιοι από πλευράς της ΣΤΑΣΥ εκτιμούν ότι τέλος Ιανουαρίου - αρχές Φεβρουαρίου του 2013, όλα θα είναι έτοιμα για την πλήρη λειτουργία της τηλεματικής στη γραμμή των ΗΣΑΠ.
ΠΗΓΗ.