Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε δύο κανονισμούς για την προώθηση της ανάπτυξης «ευφυών υπηρεσιών πληροφοριών», όπως η προειδοποίηση σε πραγματικό χρόνο για επικίνδυνες συνθήκες καθ’ οδόν και πληροφορίες για ασφαλείς και προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης για τους οδηγούς φορτηγών. Οι υπηρεσίες αυτές θα είναι δυνατόν να παρέχονται με διάφορα μέσα, όπως με σήματα μεταβαλλόμενου μηνύματος, ραδιοεπικοινωνίες και εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας.
Επιδίωξη της Επιτροπής είναι αυτές οι υπηρεσίες πληροφοριών να είναι διαλειτουργικές και συμβατές σε όλη την Ευρώπη και να παρέχονται σε όσο το δυνατόν περισσότερους οδηγούς στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο.
Ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής κ. Siim Kallas, αρμόδιος για θέματα μεταφορών, δήλωσε: «Τα ευφυή συστήματα έχουν ήδη μπει στην καθημερινότητα των περισσότερων πολιτών. Οι έγκαιρη και ακριβής πληροφόρηση μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας του οδικού δικτύου, καθώς και στην απόδοση των μεταφορών.»
Πλαίσιο
Ο αριθμός των νεκρών από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε το 2012 κατά 9%, γεγονός που σημαίνει ότι τα κράτη μέλη επανέρχονται στη σωστή τροχιά για τη μείωση των νεκρών από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ κατά την περίοδο 2010 - 2020 (βλ. IP/13/236). Πάντως, στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο σκοτώνονται κάθε μέρα 75 άνθρωποι.
Μια από τις πιο συχνές αιτίες ατυχημάτων είναι οι κακές καιρικές συνθήκες και η ολισθηρότητα των δρόμων (15% των θανατηφόρων ατυχημάτων στη Γαλλία και περίπου 20% στη Φινλανδία). Περαιτέρω 15% των θανατηφόρων ατυχημάτων στη Γαλλία οφείλεται στις μη προστατευόμενες περιοχές ατυχημάτων. Εκτιμάται ότι η επικίνδυνη στάθμευση είναι η αιτία για 44 θανάτους και 1430 τραυματισμούς ετησίως στην ΕΕ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, με τις έξυπνες υπηρεσίες πληροφοριών ο αριθμός των νεκρών μπορεί να μειωθεί έως και κατά 7% περίπου, όπως άλλωστε ο αριθμός και η σοβαρότητα των ατυχημάτων. Θα μειωθούν επίσης οι καθυστερήσεις λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, οι εκπομπές CO2 και το κόστος επισκευής των υποδομών. Επιπλέον, ο χρόνος αναζήτησης θέσης στάθμευσης από τους οδηγούς φορτηγών μπορεί να μειωθεί έως 30%.
Οι νέοι κανονισμοί δεν καθιστούν υποχρεωτικές τις υπηρεσίες πληροφοριών. Ωστόσο, εάν και όταν τα κράτη μέλη, οι επιχειρήσεις μεταφορών και οι πάροχοι υπηρεσιών θελήσουν να αναπτύξουν και να εγκαταστήσουν τις υπηρεσίες αυτές, θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις των κανονισμών.
1. Πληροφορίες οδικής κυκλοφορίας για κινδύνους καθ’ οδόν
Με τον πρώτο κανονισμό που ενέκρινε σήμερα η Επιτροπή θα εξασφαλισθεί η έγκαιρη και δωρεάν πληροφόρηση όλων των οδηγών. Οι οδηγοί θα ειδοποιούνται για επικείμενους κινδύνους καθ’ οδόν, όπως μη προστατευόμενη περιοχή ατυχήματος ή επικίνδυνες οδικές συνθήκες. Για να αποφευχθεί η εξάπλωση ασύμβατων υπηρεσιών, ο κανονισμός καθορίζει τις κύριες λειτουργίες και προϋποθέσεις με βάση τις οποίες θα αναπτυχθούν και θα παρέχονται οι υπηρεσίες πληροφοριών σε όλους τους οδηγούς. Στις παρεχόμενες πληροφορίες θα συμπεριλαμβάνονται ο τύπος και ο τόπος του συμβάντος, καθώς και συμβουλές οδήγησης, όταν χρειάζεται.
Στόχος της Επιτροπής είναι οι υπηρεσίες πληροφοριών για την κυκλοφορία που αφορούν την οδική ασφάλεια να εφαρμοσθούν σε όλο το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών περιοχών. Ωστόσο, τα κράτη μέλη, προκειμένου να ανταποκριθούν στις διάφορες εθνικές συνθήκες και να βελτιστοποιήσουν τις επενδύσεις, θα χρειασθεί να προσδιορίσουν σε ποιους οδικούς άξονες πρέπει να εγκατασταθούν κατά προτεραιότητα οι υπηρεσίες πληροφοριών.
2. Ασφαλής στάθμευση για φορτηγά και επαγγελματικά οχήματα
Με τον δεύτερο κανονισμό θα βελτιωθούν οι πληροφορίες προς τους οδηγούς φορτηγών για ασφαλείς και προστατευόμενους χώρους στάθμευσης. Σκοπός είναι να αποφεύγεται η επικίνδυνη στάθμευση των φορτηγών στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης και να συμμορφώνονται οι οδηγοί με τον κανονισμό για τον χρόνο οδήγησης. Ο κανονισμός εγγυάται επίσης τη διαλειτουργικότητα και την αδιάλειπτη παροχή πληροφοριών κατά μήκος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου και στις διασυνοριακές περιοχές.
Ο κανονισμός ορίζει την κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκόμενων δημοσίων και ιδιωτικών φορέων, ώστε να καθορισθούν εναρμονισμένοι και τυποποιημένοι κανόνες για τη συλλογή, την κοινοποίηση και τη διάδοση των πληροφοριών.
Οι πληροφορίες θα παρέχονται μέσω των έξυπνων τηλεφώνων ή με σήματα μεταβαλλόμενου μηνύματος και θα περιέχουν περιγραφή των χώρων στάθμευσης, το επίπεδο ασφαλείας και προστασίας και περιγραφή των παρεχόμενων διευκολύνσεων. Τα κράτη μέλη θα επιλέξουν «ζώνες προτεραιότητας για τη στάθμευση φορτηγών», όταν υπάρχει έλλειψη θέσεων σε χώρο στάθμευσης και θα παρέχονται πληροφορίες για χώρους στάθμευσης με διαθέσιμες θέσεις στην ίδια περιοχή.
Επόμενα βήματα
Οι κανονισμοί υποβλήθηκαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο με τη διαδικασία των «κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων». Η Επιτροπή ελπίζει ότι θα είναι σε θέση να τους δημοσιεύσει στα τέλη Ιουνίου.
Οι οδηγοί μπορούν να ελπίζουν στην έναρξη εφαρμογής των υπηρεσιών αυτών κάποια στιγμή μετά τη δημοσίευση των νέων κανονισμών.
ΠΗΓΗ.