Ενόψει της λειτουργίας των νέων σταθμών του Μετρό προς το Ελληνικό, επανήλθε στην επικαιρότητα το ζήτημα της επαναπρόσληψης των 280 απολυμένων εργαζομένων του Μετρό, αλλά και οι πρόσθετες ανάγκες σε σταθμάρχες και εκπαιδευμένο προσωπικό.
Η συντακτική ομάδα του metaforespress.gr έλαβε την ακόλουθη επιστολή ενός απολυμένου του Μετρό, με παραλήπτες το νέο υπουργό Μιχ. Χρυσοχοΐδη και τον υφυπουργό Μ. Παπαδόπουλο.
Η επιστολή του απολυμένου του Μετρό
«Η εκπαίδευση των υπευθύνων σταθμών (σταθμαρχών,) σύμφωνα με το πρωτόκολλο της εταιρείας και τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας πρέπει να διαρκεί τουλάχιστον 4 μήνες και να ακολουθεί τουλάχιστον ένας μήνας πρακτικής εκπαίδευσης με εβδομαδιαίες γραπτές αξιολογήσεις.
Προϋποθέτει βεβαίως και την επιτυχία σε κάποια τεστ που ονομάζονται ψυχομετρικά που περιλαμβάνουν διαδικασίες αξιολόγησης για το κατά πόσο κάποιος έχει τη στοιχειώδη αντίληψη και τα αντανακλαστικά, προκειμένου να μπορέσει να χειριστεί εξοπλισμό ασφαλείας και λειτουργίας του μετρό, καθώς και επικίνδυνες για το επιβατικό κοινό καταστάσεις υπό αντίξοες συνθήκες.
Ας ξεκινήσουμε από τα ψυχομετρικά. Η πλειοψηφία των υπό εκπαίδευση υπευθύνων σταθμών είχε δοκιμάσει κατ' επανάληψη (τουλάχιστον τρεις φορές οι περισσότεροι απ' αυτούς) να περάσει τα συγκεκριμένα τεστ στο παρελθόν, σε ιδιωτικό εργαστήριο, ύστερα από εντολή της εταιρείας, αλλά κρίθηκαν ανεπαρκείς.
Ας ξεκινήσουμε από τα ψυχομετρικά. Η πλειοψηφία των υπό εκπαίδευση υπευθύνων σταθμών είχε δοκιμάσει κατ' επανάληψη (τουλάχιστον τρεις φορές οι περισσότεροι απ' αυτούς) να περάσει τα συγκεκριμένα τεστ στο παρελθόν, σε ιδιωτικό εργαστήριο, ύστερα από εντολή της εταιρείας, αλλά κρίθηκαν ανεπαρκείς.
Τη φορά αυτή, η διοίκηση της εταιρείας, προκειμένου να ξεπεράσει το εμπόδιο των ψυχομετρικών, έδωσε εντολή να αξιολογηθούν από δημόσιο φορέα και, ω! του θαύματος, όλοι με την πρώτη φορά κρίθηκαν ικανοί!
Ας πάμε και στηνεκπαίδευση. Παρόλα τα αυστηρά κριτήρια λειτουργίας και ασφαλείας του μετρό, η διοίκηση της εταιρείας μπροστά στον πανικό που την έπιασε να ανοίξει τους σταθμούς στο διάστημα που εξαγγέλθηκε και να μη χαρακτηριστεί ανεπαρκής, αποφάσισε να εκπαιδεύσει υπεύθυνους σταθμών (θέση εργασίας κρίσιμη για τη λειτουργία και την ασφάλεια του μέσου και των επιβατών) σε διάστημα μόλις 18 ημερολογιακών ημερών και χωρίς αξιολόγηση!
Ας πάμε και στηνεκπαίδευση. Παρόλα τα αυστηρά κριτήρια λειτουργίας και ασφαλείας του μετρό, η διοίκηση της εταιρείας μπροστά στον πανικό που την έπιασε να ανοίξει τους σταθμούς στο διάστημα που εξαγγέλθηκε και να μη χαρακτηριστεί ανεπαρκής, αποφάσισε να εκπαιδεύσει υπεύθυνους σταθμών (θέση εργασίας κρίσιμη για τη λειτουργία και την ασφάλεια του μέσου και των επιβατών) σε διάστημα μόλις 18 ημερολογιακών ημερών και χωρίς αξιολόγηση!
Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό για την ασφάλεια των επιβατών, αλλά και των ίδιων των υπό εκκόλαψη σταθμαρχών, θα σταθώ στο εξής: το εκπαιδευτικό πρωτόκολλο της εταιρείας επιβάλει, προκειμένου να καταρτιστούν επαρκώς και ασφαλώς οι εκπαιδευόμενοι μόνο στις διαδικασίες διαχείρισης κρίσιμων καταστάσεων για την ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών (όπως να πέσει επιβάτης στην τροχιά ή να βρεθεί κάτω από συρμό, τοποθέτηση βόμβας στο σταθμό ή στο συρμό - συνέβη σε συρμό στο σταθμό Αιγάλεω, πυρκαγιά στο σταθμό ή στο συρμό - συνέβη στο σταθμό Πανεπιστήμιο, εκκένωση σταθμού σε έκτακτο περιστατικό) εκπαίδευση το λιγότερο 3 εβδομάδων!
Μεγαλύτερο χρονικό διάστημα δηλαδή από το συνολικό χρόνο εκπαίδευσης που όρισε η εταιρεία για το τελευταίο γκρουπ σταθμαρχών. Φυσικά, η εκπαίδευση του υπεύθυνου σταθμών περιλαμβάνει και το χειρισμό πολύ εξειδικευμένων μηχανημάτων, όπως την ενεργοποίηση και απενεργοποίηση της ηλεκτροφόρου ράβδου, τα συστήματα σηματοδότησης και κίνησης των συρμών, τα συστήματα πυρασφαλείας και πολλά άλλα.
Καταλαβαίνουμε σαφώς πως η έκπτωση στην ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών είναι το αποτέλεσμα της 6μηνης τουλάχιστον κωλυσιεργίας της σημερινής διοίκησης να δοθείπρόσφορη και κατάλληλη λύση στο πρόβλημα του προσωπικού λειτουργίας του μέσου.
Καταλαβαίνουμε σαφώς πως η έκπτωση στην ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών είναι το αποτέλεσμα της 6μηνης τουλάχιστον κωλυσιεργίας της σημερινής διοίκησης να δοθείπρόσφορη και κατάλληλη λύση στο πρόβλημα του προσωπικού λειτουργίας του μέσου.
Δεν θέλω να γίνω μάντης κακών, αλλά είναι πολύ πιθανό σε σύντομο χρονικό διάστημα να υπάρξει αρνητικό συμβάν. Και τότε οι διοικούντες, το υπουργείο και η εταιρεία θα βγουν και θα μιλήσουν για "κακιά στιγμή", προκειμένου να κρύψουν επιμελώς τις ευθύνες τους».