«Φτιάξτε τα οικονομικά των συγκοινωνιακών φορέων. Μειώστε τους μισθούς, πατάξτε τη λαθρεπιβίβαση». Αυτές ήταν οι εντολές της τρόικας που δόθηκαν στους υπουργούς Μεταφορών της τελευταίας τριετίας.
Η εντολή έγινε διαταγή.
“Νενικήκαμεν” αναφώνησαν στελέχη της τρόικας, καθώς διαπίστωσαν θεαματική βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των μέσων μεταφοράς. Ποιο ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα; Η αύξηση των εσόδων. Πως θα γίνει αυτό, με δεδομένο ότι τα μέσα μεταφοράς έχουν χάσει επιβάτες, ελέω κρίσης; Η απάντηση ήταν μια: πάταξη της λαθρεπιβίβασης.
Οι “Ράμπο” των συγκοινωνιών
Σε μια προσπάθεια πάταξης του φαινομένου της λαθρεπιβίβασης, το υπουργείο Μεταφορών διπλασίασε τους ελεγκτές κομίστρου. Έτσι, οι «Ράμπο» κατά των λαθρεπιβατών σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ έφτασαν τα 90 άτομα, έναντι 58 πριν από μερικούς μήνες και σε λεωφορεία και τρόλεϊ τα 230άτομα.
Στις “Οδικές Συγκοινωνίες”, την εταιρεία που δημιουργήθηκε από την συγχώνευση των λεωφορείων με τα τρόλεϊ, απασχολούνται ως μόνιμοι ελεγκτές μόλις 30 άτομα, με τους μισούς από αυτούς να δηλώνουν τις περισσότερες φορές... άρρωστοι, καθώς είναι ορατή η απροθυμία τους να διεξάγουν ελέγχους.
Το σώμα των 30 ελεγκτών συνεπικουρείται από άλλους 200, οι οποίοι είναι εθελοντές. Ως κίνητρο στους εθελοντές έχει θεσμοθετηθεί η είσπραξη του 50% επί των προστίμων που πληρώθηκαν, ήτοι 100 έως και 300 ευρώ μηνιαίως σε όσους το «κυνηγάνε». Μηνιαίως, κόβονται 6.000 – 8.000 πρόστιμα σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Οι συγκοινωνίες έχασαν το 20% των επιβατών τους
Συνοπτικά, από το 2009 έως σήμερα, τα μέσα μεταφοράς υπολογίζεται ότι έχασαν 1 στους 5 επιβάτες. Σε απόλυτα νούμερα, η επιβατική κίνηση του ομίλου ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ) συρρικνώθηκε, τουλάχιστον, κατά 167 εκατ. χρήστες από το 2009.
Οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών ανήλθαν πέρσι στα 684 εκατ. (η πιο αισιόδοξη εκτίμηση), έναντι 851 εκατ. το 2009, ήτοι μείωση 20%. Οι παράγοντες που επιδεινώνουν τη συρρίκνωση των χρηστών των μέσων μεταφοράς είναι η μείωση των μετακινήσεων και του διαθέσιμου εισοδήματος, η εκτόξευση της ανεργίας και φυσικά, η αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου,το οποίο από 0,8 ευρώ το 2008, έφτασε 1,5 ευρώ το 2013, στις περιπτώσεις αγοράς εισιτηρίου από τους οδηγούς! Με άλλα λόγια, αύξηση 87,5%, μέσα σε 5 χρόνια, όταν οι υπηρεσίες των μέσων μεταφοράς, με εξαίρεση ίσως το μετρό, επιδεινώνονται!
Όπως παραδέχονται στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, όσο παρατείνεται η ύφεση και η ανεργία, η λαθρεπιβίβαση και η ανταλλαγή εισιτηρίων θα παραμένουν υπαρκτά φαινόμενα.
ΠΗΓΗ.
Η εντολή έγινε διαταγή.
Λεωφορεία και τρόλεϊ επαναπροσδιόρισαν και “κούρεψαν” το 1/3 των δρομολογίων, μειώνοντας τις ανταποκρίσεις. Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος υποβάθμισε τις υπηρεσίες του (οι συρμοί, για λόγους κόστους και ανταλλακτικών, έχουν κάποιες φορές 5 βαγόνια, έναντι 6, ενώ δεν λειτουργούν πάντοτε τα κλιματιστικά, όπως στα λεωφορεία) και οι εργαζόμενοι, σε όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς, είδαν το εισόδημά τους να συρρικνώνεται κατά 40%.
“Νενικήκαμεν” αναφώνησαν στελέχη της τρόικας, καθώς διαπίστωσαν θεαματική βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των μέσων μεταφοράς. Ποιο ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα; Η αύξηση των εσόδων. Πως θα γίνει αυτό, με δεδομένο ότι τα μέσα μεταφοράς έχουν χάσει επιβάτες, ελέω κρίσης; Η απάντηση ήταν μια: πάταξη της λαθρεπιβίβασης.
Οι “Ράμπο” των συγκοινωνιών
Σε μια προσπάθεια πάταξης του φαινομένου της λαθρεπιβίβασης, το υπουργείο Μεταφορών διπλασίασε τους ελεγκτές κομίστρου. Έτσι, οι «Ράμπο» κατά των λαθρεπιβατών σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ έφτασαν τα 90 άτομα, έναντι 58 πριν από μερικούς μήνες και σε λεωφορεία και τρόλεϊ τα 230άτομα.
Στις “Οδικές Συγκοινωνίες”, την εταιρεία που δημιουργήθηκε από την συγχώνευση των λεωφορείων με τα τρόλεϊ, απασχολούνται ως μόνιμοι ελεγκτές μόλις 30 άτομα, με τους μισούς από αυτούς να δηλώνουν τις περισσότερες φορές... άρρωστοι, καθώς είναι ορατή η απροθυμία τους να διεξάγουν ελέγχους.
Το σώμα των 30 ελεγκτών συνεπικουρείται από άλλους 200, οι οποίοι είναι εθελοντές. Ως κίνητρο στους εθελοντές έχει θεσμοθετηθεί η είσπραξη του 50% επί των προστίμων που πληρώθηκαν, ήτοι 100 έως και 300 ευρώ μηνιαίως σε όσους το «κυνηγάνε». Μηνιαίως, κόβονται 6.000 – 8.000 πρόστιμα σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Οι συγκοινωνίες έχασαν το 20% των επιβατών τους
Συνοπτικά, από το 2009 έως σήμερα, τα μέσα μεταφοράς υπολογίζεται ότι έχασαν 1 στους 5 επιβάτες. Σε απόλυτα νούμερα, η επιβατική κίνηση του ομίλου ΟΑΣΑ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ) συρρικνώθηκε, τουλάχιστον, κατά 167 εκατ. χρήστες από το 2009.
Οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών ανήλθαν πέρσι στα 684 εκατ. (η πιο αισιόδοξη εκτίμηση), έναντι 851 εκατ. το 2009, ήτοι μείωση 20%. Οι παράγοντες που επιδεινώνουν τη συρρίκνωση των χρηστών των μέσων μεταφοράς είναι η μείωση των μετακινήσεων και του διαθέσιμου εισοδήματος, η εκτόξευση της ανεργίας και φυσικά, η αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου,το οποίο από 0,8 ευρώ το 2008, έφτασε 1,5 ευρώ το 2013, στις περιπτώσεις αγοράς εισιτηρίου από τους οδηγούς! Με άλλα λόγια, αύξηση 87,5%, μέσα σε 5 χρόνια, όταν οι υπηρεσίες των μέσων μεταφοράς, με εξαίρεση ίσως το μετρό, επιδεινώνονται!
Όπως παραδέχονται στελέχη των αστικών συγκοινωνιών, όσο παρατείνεται η ύφεση και η ανεργία, η λαθρεπιβίβαση και η ανταλλαγή εισιτηρίων θα παραμένουν υπαρκτά φαινόμενα.
ΠΗΓΗ.