Μπορεί η τρόικα να έθεσε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες, που απορρέει από τη μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας στο όνομα της κατάργησης των κρατικών επιχορηγήσεων, ωστόσο η προϊστορία των τελευταίων τεσσάρων ετών αποδεικνύει ότι οι αυξήσεις δεν συνεπάγονται πρόσθετα έσοδα.
Παρά τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ κατά 50% από το 2009 μέχρι σήμερα, η μείωση του συγκοινωνιακού έργου όχι μόνο επηρέασε τα λειτουργικά έσοδα, αλλά οδήγησε και σε μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Η απαίτηση της τρόικας για νέες αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, ναι μεν βασίζεται στην ενίσχυση των εσόδων και της κατάργησης των κρατικών επιδοτήσεων, ωστόσο τα στοιχεία από το 2008 μέχρι σήμερα καταδεικνύουν ότι, παρά την επιβάρυνση στις τιμές των εισιτηρίων τον περασμένο χρόνο, τα έσοδα της ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) όχι μόνο δεν εμφανίζουν αντίστοιχη αύξηση, αντίθετα -με εξαίρεση μία χρονιά- καταγράφουν πτώση εσόδων.
Το 2008 και ενώ η τιμή του εισιτηρίου είναι 0,80 λεπτά για όλα τα μέσα αστικών συγκοινωνιών, τα έσοδα των ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών ανήλθαν σε 124,8 εκατ. ευρώ, με τον συνολικό αριθμό επιβατών να φθάνει τους 513.277.358 επιβάτες. Τον Μάιο του 2009 το εισιτήριο αυξάνεται στο 1 ευρώ και τα ετήσια έσοδα σε 127,6 εκατ. ευρώ, όμως ο αριθμός των επιβατών σημείωσε μια μικρή πτώση φθάνοντας τα 511 εκατομμύρια.
Το 2010 όμως και ενώ θα ανέμενε κανείς επιπλέον αύξηση εσόδων αφού η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων θα υπολογισθεί σε δωδεκάμηνη βάση, τα έσοδα μειώθηκαν σε 118.968.462 ευρώ, ενώ μετακινήθηκαν με λεωφορεία και τρόλεϊ μόλις 488 εκατομμύρια επιβάτες. Τον Μάρτιο 2011 η τιμή των εισιτηρίων αυξήθηκε σε 1,2 ευρώ και τα έσοδα επανήλθαν στα επίπεδα του 2009 φθάνοντας τα 128,5 εκατ. ευρώ, όμως μετακινήθηκαν 433 εκατ. επιβάτες.
Το μνημόνιο
Το 2012 τα έσοδα μειώθηκαν πάλι στα 124,5 εκατ. ευρώ και η επιβατική κίνηση υπέστη σημαντική μείωση για ακόμη μία χρονιά (386 εκατ. επιβάτες). Παρότι πάντως η ηγεσία του υπουργείου επιχειρεί να αποτρέψει το ενδεχόμενο αυξήσεων, η πιθανότητα επιβολής νέου καπέλου στις τιμές των εισιτηρίων είναι αρκετά μεγάλη, με το ποσοστό να φθάνει το 25%.
Το οικονομικό επιτελείο ζητά σημαντική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης που θα λάβει για τη λειτουργία της η ΟΣΥ, ενώ η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, η οποία αρχικώς είχε τοποθετηθεί για τον προηγούμενο Μάρτιο, ενώ στη συνέχεια μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2013. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα που στοιχίζει σήμερα 1,40 ευρώ και έχει διάρκεια 90 λεπτών, θα φτάσει το 1,75 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα φτάσει το 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ από 0,80 και 0,70 αντίστοιχα. Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν στα εισιτήρια των προαστιακών σιδηρόδρομων και των τρένων του ΟΣΕ, ενώ αναλογικές αυξήσεις θα επιβληθούν και στις μηνιαίες κάρτες των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η ηγεσία του υπουργείου, πάντως, έχει ως στόχο την αποφυγή των αυξήσεων, συνεχίζοντας την προσπάθεια πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, την οποία ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, έχει χαρακτηρίσει χειρότερη από τη φοροδιαφυγή.
1,75 € θα κοστίζει το ενιαίο εισιτήριο για όλα τα μέσα και 1,50 το εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ
50% έχουν αυξηθεί τα εισιτήρια από το 2008 με αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 25% οι επιβάτες
113 εκατ. θα είναι σύμφωνα με τα στοιχεία 7μήνου, τα φετινά έσοδα όταν το 2008 ήταν 124,8 εκατ.
ΚΑΤΑ 30% ΕΧΕΙ ΣΥΡΡΙΚΝΩΘΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΟΣΥ
30 εκατ. χιλιόμετρα «μίκρυναν» τα δρομολόγια
Στο διάστημα των τελευταίων ετών, το συγκοινωνιακό έργο του φορέα της ΟΣΥ (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ) έχει συρρικνωθεί κατά 30% λόγω μετατάξεων, πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και περικοπών δρομολογίων.
Το αποτέλεσμα είναι τα έσοδα επταμήνου να έχουν περιοριστεί ανήλθαν σε 66,4 εκατ. ευρώ και εφόσον συνεχισθεί αυτός ο ρυθμός είσπραξης εσόδων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, οι συνολικές πωλήσεις θα ανέλθουν στα επίπεδα των 113 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα επταμήνου, ο αριθμός των επιβατών κινείται στα επίπεδα των 205 εκατομμυρίων.
Χαρακτηριστικό της σημαντική μείωσης του συγκοινωνιακού έργου στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου είναι ότι, ενώ το 2011 τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που βρίσκονταν σε κίνηση σε ώρα αιχμής το Σάββατο ανέρχονταν σε 1.330, μειώθηκαν σε 963, καταγράφοντας μείωση 27%.
Αντίστοιχα τις Κυριακές σε ώρες αιχμής πέρυσι βρίσκονταν σε κίνηση 900 οχήματα, ενώ πλέον κυκλοφορούν 619, σημειώνοντας μείωση πάνω από 27%.
Ενώ το 2008, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ διένυαν σε ετήσια βάση 122,7 εκατομμύρια χιλιόμετρα, το 2012 μειώθηκαν σε 98,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
ΠΗΓΗ.
Παρά τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ κατά 50% από το 2009 μέχρι σήμερα, η μείωση του συγκοινωνιακού έργου όχι μόνο επηρέασε τα λειτουργικά έσοδα, αλλά οδήγησε και σε μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Η απαίτηση της τρόικας για νέες αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, ναι μεν βασίζεται στην ενίσχυση των εσόδων και της κατάργησης των κρατικών επιδοτήσεων, ωστόσο τα στοιχεία από το 2008 μέχρι σήμερα καταδεικνύουν ότι, παρά την επιβάρυνση στις τιμές των εισιτηρίων τον περασμένο χρόνο, τα έσοδα της ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) όχι μόνο δεν εμφανίζουν αντίστοιχη αύξηση, αντίθετα -με εξαίρεση μία χρονιά- καταγράφουν πτώση εσόδων.
Το 2008 και ενώ η τιμή του εισιτηρίου είναι 0,80 λεπτά για όλα τα μέσα αστικών συγκοινωνιών, τα έσοδα των ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών ανήλθαν σε 124,8 εκατ. ευρώ, με τον συνολικό αριθμό επιβατών να φθάνει τους 513.277.358 επιβάτες. Τον Μάιο του 2009 το εισιτήριο αυξάνεται στο 1 ευρώ και τα ετήσια έσοδα σε 127,6 εκατ. ευρώ, όμως ο αριθμός των επιβατών σημείωσε μια μικρή πτώση φθάνοντας τα 511 εκατομμύρια.
Το 2010 όμως και ενώ θα ανέμενε κανείς επιπλέον αύξηση εσόδων αφού η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων θα υπολογισθεί σε δωδεκάμηνη βάση, τα έσοδα μειώθηκαν σε 118.968.462 ευρώ, ενώ μετακινήθηκαν με λεωφορεία και τρόλεϊ μόλις 488 εκατομμύρια επιβάτες. Τον Μάρτιο 2011 η τιμή των εισιτηρίων αυξήθηκε σε 1,2 ευρώ και τα έσοδα επανήλθαν στα επίπεδα του 2009 φθάνοντας τα 128,5 εκατ. ευρώ, όμως μετακινήθηκαν 433 εκατ. επιβάτες.
Το μνημόνιο
Το 2012 τα έσοδα μειώθηκαν πάλι στα 124,5 εκατ. ευρώ και η επιβατική κίνηση υπέστη σημαντική μείωση για ακόμη μία χρονιά (386 εκατ. επιβάτες). Παρότι πάντως η ηγεσία του υπουργείου επιχειρεί να αποτρέψει το ενδεχόμενο αυξήσεων, η πιθανότητα επιβολής νέου καπέλου στις τιμές των εισιτηρίων είναι αρκετά μεγάλη, με το ποσοστό να φθάνει το 25%.
Το οικονομικό επιτελείο ζητά σημαντική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης που θα λάβει για τη λειτουργία της η ΟΣΥ, ενώ η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, η οποία αρχικώς είχε τοποθετηθεί για τον προηγούμενο Μάρτιο, ενώ στη συνέχεια μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2013. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα που στοιχίζει σήμερα 1,40 ευρώ και έχει διάρκεια 90 λεπτών, θα φτάσει το 1,75 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα φτάσει το 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ από 0,80 και 0,70 αντίστοιχα. Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν στα εισιτήρια των προαστιακών σιδηρόδρομων και των τρένων του ΟΣΕ, ενώ αναλογικές αυξήσεις θα επιβληθούν και στις μηνιαίες κάρτες των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η ηγεσία του υπουργείου, πάντως, έχει ως στόχο την αποφυγή των αυξήσεων, συνεχίζοντας την προσπάθεια πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, την οποία ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, έχει χαρακτηρίσει χειρότερη από τη φοροδιαφυγή.
1,75 € θα κοστίζει το ενιαίο εισιτήριο για όλα τα μέσα και 1,50 το εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ
50% έχουν αυξηθεί τα εισιτήρια από το 2008 με αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 25% οι επιβάτες
113 εκατ. θα είναι σύμφωνα με τα στοιχεία 7μήνου, τα φετινά έσοδα όταν το 2008 ήταν 124,8 εκατ.
ΚΑΤΑ 30% ΕΧΕΙ ΣΥΡΡΙΚΝΩΘΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΟΣΥ
30 εκατ. χιλιόμετρα «μίκρυναν» τα δρομολόγια
Στο διάστημα των τελευταίων ετών, το συγκοινωνιακό έργο του φορέα της ΟΣΥ (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ) έχει συρρικνωθεί κατά 30% λόγω μετατάξεων, πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και περικοπών δρομολογίων.
Το αποτέλεσμα είναι τα έσοδα επταμήνου να έχουν περιοριστεί ανήλθαν σε 66,4 εκατ. ευρώ και εφόσον συνεχισθεί αυτός ο ρυθμός είσπραξης εσόδων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, οι συνολικές πωλήσεις θα ανέλθουν στα επίπεδα των 113 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα επταμήνου, ο αριθμός των επιβατών κινείται στα επίπεδα των 205 εκατομμυρίων.
Χαρακτηριστικό της σημαντική μείωσης του συγκοινωνιακού έργου στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου είναι ότι, ενώ το 2011 τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που βρίσκονταν σε κίνηση σε ώρα αιχμής το Σάββατο ανέρχονταν σε 1.330, μειώθηκαν σε 963, καταγράφοντας μείωση 27%.
Αντίστοιχα τις Κυριακές σε ώρες αιχμής πέρυσι βρίσκονταν σε κίνηση 900 οχήματα, ενώ πλέον κυκλοφορούν 619, σημειώνοντας μείωση πάνω από 27%.
Ενώ το 2008, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ διένυαν σε ετήσια βάση 122,7 εκατομμύρια χιλιόμετρα, το 2012 μειώθηκαν σε 98,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
ΠΗΓΗ.