Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΣΤΑ 48 ΕΚΑΤ. ΑΠΟ 76,5 ΕΚΑΤ. Η ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΤΟ 2014
Σοκ στον ΟΑΣΘ. Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης έχει μπει στο στόχαστρο των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών, σχετικά με τις ετήσιες επιδοτήσεις που λαμβάνει. Ετσι, τα εν λόγω υπουργεία όχι μόνο προχωρούν στην τροποποίηση της μεταξύ τους σύμβασης, αλλά ταυτοχρόνως μειώνουν αισθητά τις ετήσιες επιδοτήσεις του ΟΑΣΘ.
Προνομιακή η μεταχείριση του ΟΑΣΘ λόγω... τζακιώνΜε απόφαση των δύο υπουργείων, ο ΟΑΣΘ θα λάβει, για το 2014, επιδότηση 48 εκατ. ευρώ, έναντι 76,5 εκατ. το 2013 (μείωση 37,2%), παρ' όλο που ο ΟΑΣΘ αιτείται σχεδόν τα διπλάσια, με αποτέλεσμα να απειλείται η βιωσιμότητά του! Η μείωση αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 ο ΟΑΣΘ έλαβε 125 εκατ., κατόπιν δικαίωσης στα Διαιτητικά Δικαστήρια.
Γενικότερα, λαμβάνοντας υπόψη την υπάρχουσα δημοσιονομική συγκυρία και τις απορρέουσες από το Μνημόνιο δεσμεύσεις της χώρας για μείωση δαπανών, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών έκριναν επιτακτική και σκόπιμη την επανεξέταση της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, τα τελευταία έτη ο ΟΑΣΘ ελάμβανε αξιοσημείωτη αντισταθμιστική καταβολή, παρέχοντας επί της ουσίας το ίδιο συγκοινωνιακό έργο, ενώ δεν αναλαμβάνει καμία πρωτοβουλία στην κατεύθυνση μείωσης ή εξοικονόμησης των δαπανών του.
Από την άλλη πλευρά, ο ΟΑΣΘ κατηγορεί, κατά τακτά χρονικά διαστήματα, το υπουργείο Οικονομικών για αθέτηση της οικονομικής συμφωνίας για την ετήσια επιδότηση του οργανισμού και τη συσσώρευση οφειλών. Από πού προέκυψαν οι οφειλές;
Ο ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την οικονομική σύμβαση με το Δημόσιο, για την άρση κάθε διαφωνίας έχει τη δυνατότητα να προσφύγει σε τριμελές Διαιτητικό Δικαστήριο. Μέχρι στιγμής, οι διαιτησίες τάχθηκαν υπέρ του ΟΑΣΘ, με αποτέλεσμα το υπουργείο Οικονομικών να εμμείνει, ακόμα περισσότερο, στην πρόθεση περί επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης με τον οργανισμό.
Πάντως, μόλις πριν από λίγες ημέρες, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών... αναγκάστηκαν να αναγνωρίσουν και να πιστώσουν οφειλές 29,9 εκατ. στον ΟΑΣΘ, έπειτα από απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου, που αφορά το έτος 2012. Ετσι, κατά συνέπεια επανακαθορίστηκε το ύψος της αντισταθμιστικής καταβολής χρήσης 2012 του ΟΑΣΘ στα 125 εκατ.!
Το εντυπωσιακό είναι ότι στην Αθήνα η εταιρεία «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία - τρόλεϊ) παρουσίασε, το 2012, ζημιές 52 εκατ. ευρώ, με έσοδα (χωρίς την κρατική επιδότηση) 124,5 εκατ. Στον αντίποδα, ο ΟΑΣΘ με κύκλο εργασιών 62 εκατ. ευρώ, διένειμε στους μετόχους του μέρισμα 16 εκατ.
Διαφορετικό μοντέλο
Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης λειτουργούν κάτω από διαφορετικό μοντέλο: ο ΟΑΣΑ είναι 100% κρατικός, αντίθετα με τον ΟΑΣΘ, ο οποίος ανήκει σε 4.000 μετόχους, εκ των οποίων αρκετοί φημολογείται ότι ανήκουν σε «πολιτικά τζάκια» της Β. Ελλάδας.
Κοινό σημείο η κρατική επιδότηση, ώστε τα εισιτήρια να παραμένουν σε χαμηλή τιμή. Το 2012, οι Οδικές Συγκοινωνίες έλαβαν επιχορήγηση 156 εκατ. ευρώ και ο ΟΑΣΘ, έπειτα από τη νέα απόφαση, 125 εκατ., εάν και το έργο λεωφορείων και τρόλεϊ στην Αθήνα είναι υπερτριπλάσιο του ΟΑΣΘ.
Οι επιδοτήσεις δίνονται ώστε τα εισιτήρια να μένουν σε χαμηλά επίπεδα. Στην Αθήνα το εισιτήριο ανέρχεται στο 1,2 ευρώ για λεωφορεία-τρόλεϊ και 1,4 ευρώ το ενιαίο, ενώ στη Θεσσαλονίκη το «απλό» 0,8 ευρώ και για διαδρομές 1,5 ώρας 0,9 ευρώ.
ΜΕΙΩΘΗΚΕ ΣΤΑ 48 ΕΚΑΤ. ΑΠΟ 76,5 ΕΚΑΤ. Η ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΤΟ 2014
Σοκ στον ΟΑΣΘ. Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης έχει μπει στο στόχαστρο των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών, σχετικά με τις ετήσιες επιδοτήσεις που λαμβάνει. Ετσι, τα εν λόγω υπουργεία όχι μόνο προχωρούν στην τροποποίηση της μεταξύ τους σύμβασης, αλλά ταυτοχρόνως μειώνουν αισθητά τις ετήσιες επιδοτήσεις του ΟΑΣΘ.
Προνομιακή η μεταχείριση του ΟΑΣΘ λόγω... τζακιώνΜε απόφαση των δύο υπουργείων, ο ΟΑΣΘ θα λάβει, για το 2014, επιδότηση 48 εκατ. ευρώ, έναντι 76,5 εκατ. το 2013 (μείωση 37,2%), παρ' όλο που ο ΟΑΣΘ αιτείται σχεδόν τα διπλάσια, με αποτέλεσμα να απειλείται η βιωσιμότητά του! Η μείωση αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 ο ΟΑΣΘ έλαβε 125 εκατ., κατόπιν δικαίωσης στα Διαιτητικά Δικαστήρια.
Γενικότερα, λαμβάνοντας υπόψη την υπάρχουσα δημοσιονομική συγκυρία και τις απορρέουσες από το Μνημόνιο δεσμεύσεις της χώρας για μείωση δαπανών, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών έκριναν επιτακτική και σκόπιμη την επανεξέταση της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΑΣΘ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, τα τελευταία έτη ο ΟΑΣΘ ελάμβανε αξιοσημείωτη αντισταθμιστική καταβολή, παρέχοντας επί της ουσίας το ίδιο συγκοινωνιακό έργο, ενώ δεν αναλαμβάνει καμία πρωτοβουλία στην κατεύθυνση μείωσης ή εξοικονόμησης των δαπανών του.
Από την άλλη πλευρά, ο ΟΑΣΘ κατηγορεί, κατά τακτά χρονικά διαστήματα, το υπουργείο Οικονομικών για αθέτηση της οικονομικής συμφωνίας για την ετήσια επιδότηση του οργανισμού και τη συσσώρευση οφειλών. Από πού προέκυψαν οι οφειλές;
Ο ΟΑΣΘ, σύμφωνα με την οικονομική σύμβαση με το Δημόσιο, για την άρση κάθε διαφωνίας έχει τη δυνατότητα να προσφύγει σε τριμελές Διαιτητικό Δικαστήριο. Μέχρι στιγμής, οι διαιτησίες τάχθηκαν υπέρ του ΟΑΣΘ, με αποτέλεσμα το υπουργείο Οικονομικών να εμμείνει, ακόμα περισσότερο, στην πρόθεση περί επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης με τον οργανισμό.
Πάντως, μόλις πριν από λίγες ημέρες, τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών... αναγκάστηκαν να αναγνωρίσουν και να πιστώσουν οφειλές 29,9 εκατ. στον ΟΑΣΘ, έπειτα από απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου, που αφορά το έτος 2012. Ετσι, κατά συνέπεια επανακαθορίστηκε το ύψος της αντισταθμιστικής καταβολής χρήσης 2012 του ΟΑΣΘ στα 125 εκατ.!
Το εντυπωσιακό είναι ότι στην Αθήνα η εταιρεία «Οδικές Συγκοινωνίες» (λεωφορεία - τρόλεϊ) παρουσίασε, το 2012, ζημιές 52 εκατ. ευρώ, με έσοδα (χωρίς την κρατική επιδότηση) 124,5 εκατ. Στον αντίποδα, ο ΟΑΣΘ με κύκλο εργασιών 62 εκατ. ευρώ, διένειμε στους μετόχους του μέρισμα 16 εκατ.
Διαφορετικό μοντέλο
Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης λειτουργούν κάτω από διαφορετικό μοντέλο: ο ΟΑΣΑ είναι 100% κρατικός, αντίθετα με τον ΟΑΣΘ, ο οποίος ανήκει σε 4.000 μετόχους, εκ των οποίων αρκετοί φημολογείται ότι ανήκουν σε «πολιτικά τζάκια» της Β. Ελλάδας.
Κοινό σημείο η κρατική επιδότηση, ώστε τα εισιτήρια να παραμένουν σε χαμηλή τιμή. Το 2012, οι Οδικές Συγκοινωνίες έλαβαν επιχορήγηση 156 εκατ. ευρώ και ο ΟΑΣΘ, έπειτα από τη νέα απόφαση, 125 εκατ., εάν και το έργο λεωφορείων και τρόλεϊ στην Αθήνα είναι υπερτριπλάσιο του ΟΑΣΘ.
Οι επιδοτήσεις δίνονται ώστε τα εισιτήρια να μένουν σε χαμηλά επίπεδα. Στην Αθήνα το εισιτήριο ανέρχεται στο 1,2 ευρώ για λεωφορεία-τρόλεϊ και 1,4 ευρώ το ενιαίο, ενώ στη Θεσσαλονίκη το «απλό» 0,8 ευρώ και για διαδρομές 1,5 ώρας 0,9 ευρώ.