Του Τάσου Τασιούλα
Προτεραιότητα στις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ απέκτησε η πόλη, επειδή είναι η πρώτη που διαθέτει Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο ενέκρινε το ΣΑΣΘ
Έντεκα έργα και δράσεις βιώσιμης αστικής κινητικότητας έχει την ευκαιρία να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη, χάρη στην προνοητικότητα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ). Ανάμεσά τους το τραμ, η θαλάσσια συγκοινωνία, λεωφορειόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και ηλεκτρονικό εισιτήριο στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Η πόλη έχει προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς είναι η πρώτη στην Ελλάδα, που διαθέτει Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), το οποίο είναι προαπαιτούμενο για να αντλήσει πόρους, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το ΣΑΣΘ ολοκλήρωσε και ενέκρινε το ΣΒΑΚ και θα το προωθήσει στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως ανακοίνωσε σήμερα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητα τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων στις μικρού και μεσαίου μεγέθους πόλεις των κρατών μελών της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη. Όπως ανακοίνωσε θα στηρίξει χρηματοδοτικά με προτεραιότητα εκείνες τις πόλεις που διαθέτουν ΣΒΑΚ, ενώ οι χρηματοδοτήσεις θα είναι στοχευμένες σε έργα βιώσιμης αστικής κινητικότητας και δημοσίων συγκοινωνιών. Οι πόλεις που έχουν την ωριμότητα (δηλαδή διαθέτουν ΣΒΑΚ) θα μπορούν να αντλήσουν χρηματοδοτήσεις από το 2014.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, επισήμανε ότι «οι ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελούν για όλους εμάς και κυρίως για την ίδια τη Θεσσαλονίκη δικαίωση της επιμονής μας να προετοιμάσουμε ένα ολοκληρωμένο ΣΒΑΚ, ώστε την προγραμματική περίοδο που ξεκίνησε να μπορέσουμε να έχουμε τη βάση για να διεκδικήσουμε χρήματα για συγκεκριμένα έργα. Το ΣΒΑΚ είναι το εφαλτήριο για να το κάνουμε. Χρειάζεται πλέον να συστρατευτούμε όλοι στο στόχο της υλοποίησης των προβλεπόμενων έργων και δράσεων του ΣΒΑΚ, για να αποκτήσουμε υποδομές τις οποίες επί πολλά χρόνια συζητούμε στην πόλη, αλλά δεν είχαμε ούτε την κατάλληλη προετοιμασία, ούτε τους αναγκαίους πόρους για να τις κατασκευάσουμε. Σε μια περίοδο που τα εθνικά κονδύλια είναι πολύ περιορισμένα λόγω της οικονομικής κρίσης, η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι πρωταγωνίστρια στην άντληση κοινοτικών κονδυλίων».
Ο επιστημονικός υπεύθυνος του ΣΒΑΚ, Μάνος Βουγιούκας, τόνισε ότι «πλέον η πόλη διαθέτει τη βάση για να αποκτήσει τις υποδομές που προβλέπονται στο ΣΒΑΚ. Τα χρήματα υπάρχουν και περιμένουν να τα απορροφήσουμε. Πρέπει να αποφύγουμε αποσπασματικές προσεγγίσεις και ενέργειες. Θα προσπαθήσουμε να προχωρήσουμε βήμα βήμα στις κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη βιώσιμη κινητικότητα».
Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις του ΣΒΑΚ που μπορούν πλέον να χρηματοδοτηθούν στη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι:
1. Ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου
2. Λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα στη φωτεινή σηματοδότηση, λεωφορειακές γραμμές ταχείας εξυπηρέτησης (Bus Rapid Transit, BRT)
3. Ενημέρωση / ευαισθητοποίηση πολιτών για αποθάρρυνση της αλόγιστης χρήσης ΙΧ και μεταστροφή στη χρήση ΔΑΣ
4. Προώθηση δημιουργίας δικτύου Τραμ, συμπληρωματικό προς το Μετρό, με νέες μορφές χρηματοδότησης, με αστικές αναπλάσεις και περιβαλλοντικά οφέλη
5. Διασύνδεση Μετρό / Τραμ / λεωφορείων με δημιουργία χώρων μετεπιβίβασης, αναδιάρθρωση των στάσεων και πληροφόρηση χρηστών
6. Σύστημα θαλάσσιας συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό
7. Συστήματα ευέλικτης συγκοινωνίας και αξιοποίηση του ρόλου των Ταξί
8. Ενιαία πολιτική στάθμευσης
9. Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις δημόσιου χώρου
10. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων
11. Σύστημα κοινόχρηστων δημοσίων ποδηλάτων
12. Χρέωση κυκλοφορικής συμφόρησης και έλεγχος Οδικής Πρόσβασης στο κέντρο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο (2007-2013) τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία διέθεσαν περίπου 8 δισεκατομμύρια ευρώ για καθαρές αστικές συγκοινωνίες.
ΠΗΓΗ.
Προτεραιότητα στις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ απέκτησε η πόλη, επειδή είναι η πρώτη που διαθέτει Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο ενέκρινε το ΣΑΣΘ
Έντεκα έργα και δράσεις βιώσιμης αστικής κινητικότητας έχει την ευκαιρία να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη, χάρη στην προνοητικότητα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ). Ανάμεσά τους το τραμ, η θαλάσσια συγκοινωνία, λεωφορειόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και ηλεκτρονικό εισιτήριο στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Η πόλη έχει προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς είναι η πρώτη στην Ελλάδα, που διαθέτει Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), το οποίο είναι προαπαιτούμενο για να αντλήσει πόρους, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το ΣΑΣΘ ολοκλήρωσε και ενέκρινε το ΣΒΑΚ και θα το προωθήσει στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως ανακοίνωσε σήμερα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως προτεραιότητα τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων στις μικρού και μεσαίου μεγέθους πόλεις των κρατών μελών της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Θεσσαλονίκη. Όπως ανακοίνωσε θα στηρίξει χρηματοδοτικά με προτεραιότητα εκείνες τις πόλεις που διαθέτουν ΣΒΑΚ, ενώ οι χρηματοδοτήσεις θα είναι στοχευμένες σε έργα βιώσιμης αστικής κινητικότητας και δημοσίων συγκοινωνιών. Οι πόλεις που έχουν την ωριμότητα (δηλαδή διαθέτουν ΣΒΑΚ) θα μπορούν να αντλήσουν χρηματοδοτήσεις από το 2014.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, επισήμανε ότι «οι ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελούν για όλους εμάς και κυρίως για την ίδια τη Θεσσαλονίκη δικαίωση της επιμονής μας να προετοιμάσουμε ένα ολοκληρωμένο ΣΒΑΚ, ώστε την προγραμματική περίοδο που ξεκίνησε να μπορέσουμε να έχουμε τη βάση για να διεκδικήσουμε χρήματα για συγκεκριμένα έργα. Το ΣΒΑΚ είναι το εφαλτήριο για να το κάνουμε. Χρειάζεται πλέον να συστρατευτούμε όλοι στο στόχο της υλοποίησης των προβλεπόμενων έργων και δράσεων του ΣΒΑΚ, για να αποκτήσουμε υποδομές τις οποίες επί πολλά χρόνια συζητούμε στην πόλη, αλλά δεν είχαμε ούτε την κατάλληλη προετοιμασία, ούτε τους αναγκαίους πόρους για να τις κατασκευάσουμε. Σε μια περίοδο που τα εθνικά κονδύλια είναι πολύ περιορισμένα λόγω της οικονομικής κρίσης, η Θεσσαλονίκη μπορεί να είναι πρωταγωνίστρια στην άντληση κοινοτικών κονδυλίων».
Ο επιστημονικός υπεύθυνος του ΣΒΑΚ, Μάνος Βουγιούκας, τόνισε ότι «πλέον η πόλη διαθέτει τη βάση για να αποκτήσει τις υποδομές που προβλέπονται στο ΣΒΑΚ. Τα χρήματα υπάρχουν και περιμένουν να τα απορροφήσουμε. Πρέπει να αποφύγουμε αποσπασματικές προσεγγίσεις και ενέργειες. Θα προσπαθήσουμε να προχωρήσουμε βήμα βήμα στις κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη βιώσιμη κινητικότητα».
Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις του ΣΒΑΚ που μπορούν πλέον να χρηματοδοτηθούν στη μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι:
1. Ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου
2. Λεωφορειολωρίδες, προτεραιότητα στη φωτεινή σηματοδότηση, λεωφορειακές γραμμές ταχείας εξυπηρέτησης (Bus Rapid Transit, BRT)
3. Ενημέρωση / ευαισθητοποίηση πολιτών για αποθάρρυνση της αλόγιστης χρήσης ΙΧ και μεταστροφή στη χρήση ΔΑΣ
4. Προώθηση δημιουργίας δικτύου Τραμ, συμπληρωματικό προς το Μετρό, με νέες μορφές χρηματοδότησης, με αστικές αναπλάσεις και περιβαλλοντικά οφέλη
5. Διασύνδεση Μετρό / Τραμ / λεωφορείων με δημιουργία χώρων μετεπιβίβασης, αναδιάρθρωση των στάσεων και πληροφόρηση χρηστών
6. Σύστημα θαλάσσιας συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό
7. Συστήματα ευέλικτης συγκοινωνίας και αξιοποίηση του ρόλου των Ταξί
8. Ενιαία πολιτική στάθμευσης
9. Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις δημόσιου χώρου
10. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων
11. Σύστημα κοινόχρηστων δημοσίων ποδηλάτων
12. Χρέωση κυκλοφορικής συμφόρησης και έλεγχος Οδικής Πρόσβασης στο κέντρο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο (2007-2013) τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία διέθεσαν περίπου 8 δισεκατομμύρια ευρώ για καθαρές αστικές συγκοινωνίες.
ΠΗΓΗ.