Καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων που σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζουν ακόμα και τα πενήντα λεπτά εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τους επιβάτες, τη στιγμή που περισσότερα από 900 λεωφορεία του στόλου της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια.
Οι περικοπές των δρομολογίων αλλά και οι συνταξιοδοτήσεις του προσωπικού που συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό έχουν φτάσει στο...«κόκκινο» πολλές περιοχές του λεκανοπεδίου, οι οποίες υπο-εξυπηρετούνται συγκοινωνιακά.
Χειρότερη είναι η κατάσταση στις τοπικές γραμμές των προαστίων, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι. Ωστόσο ακόμα και στις γραμμές κορμού που συνδέουν με το κέντρο, οι συχνότητες διέλευσης των λεωφορείων έχουν μειωθεί σημαντικά.
Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους, για τους οποίους ο ΟΑΣΑ ανέθεσε νέα συγκοινωνιακή μελέτη προκειμένου να επανασχεδιαστούν τα δρομολόγια των οδικών μέσων ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού και να τονωθεί η κάλυψη σε ορισμένες περιοχές.
Η αναμονή
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, σήμερα η μέση αναμονή στις στάσεις σε όλες τις γραμμές είναι γύρω στα 25 λεπτά αλλά σε εξαιρετικές περιπτώσεις η καθυστέρηση μπορεί να αγγίξει ή και να ξεπεράσει και τα πενήντα λεπτά, ενώ τα Σαββατοκύριακα η κατάσταση επιδεινώνεται ακόμα περισσότερο.
Πιο έντονα καταγράφονται τα προβλήματα στις δυτικές περιοχές αλλά και στα νότια προάστια οι τοπικές γραμμές προς Αργυρούπολη και Τερψιθέα που φεύγουν από τον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό εμφανίζουν μεγάλες καθυστερήσεις και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο δεδομένου ότι συχνά δρομολογούνται μικρής χωρητικότητας λεωφορεία, με αποτέλεσμα να μένουν απέξω επιβάτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν ήδη ζητήσει ενίσχυση των δρομολογίων δεδομένου ότι οι οδηγοί συχνά αντιμετωπίζουν προστριβές με τους επιβάτες, οι περιοχές με τα πιο έντονα προβλήματα είναι τα Λιόσια, το Καματερό, η Ελευσίνα, η Μάνδρα, η Μαγούλα, ο Κορυδαλλός, το Σχιστό, το Πέραμα, η Παιανία, η Ανθούσα, το Πικέρμι, το Κορωπί και τα Σπάτα. Επιπλέον συνεχίζονται και τα προβλήματα στο Ζεφύρι, όπου τα δρομολόγια της γραμμής 735 σταματούν στις 6 το απόγευμα ύστερα από απόφαση των οδηγών, αφού στο παρελθόν τα οχήματα είχαν δεχτεί επιθέσεις με πέτρες ακόμα και πυροβολισμούς.
Τροποποιήσεις
Γεγονός είναι, πάντως, ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών υπολογίζεται πως υλοποιήθηκαν πάνω από 600 προσωρινές και 300 μόνιμες τροποποιήσεις υφιστάμενων γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Παράλληλα ιδρύθηκαν και νέες γραμμές αν και στις περισσότερες περιπτώσεις ο ΟΑΣΑ επέλεξε τη συγχώνευση γραμμών με αποτέλεσμα να μειωθεί δραματικά ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων.
Οι αλλαγές αυτές δικαιολογήθηκαν και από την πτώση της επιβατικής κίνησης, η οποία από τις 878,7 εκατομμύρια επιβιβάσεις το 2008 έπεσε στις 654,8 εκατομμύρια το 2012.
Η κατάσταση αυτή όμως αρχίζει να αλλάζει, όπως επισημαίνουν στο «Εθνος» στελέχη του ΟΑΣΑ με αποτέλεσμα η πίεση για συχνότερα δρομολόγια και καλύτερη εξυπηρέτηση να αυξάνεται μήνα με τον μήνα αφού υπολογίζεται ότι το τελευταίο οκτάμηνο η αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων είναι περίπου 2% τον μήνα με τον Φεβρουάριο να έχει εμφανίσει αύξηση 10% στις πωλήσεις.
Ωστόσο τα δρομολόγια στο δίκτυο παραμένουν μειωμένα σε ποσοστό περίπου 30% τα τελευταία χρόνια.
Από τα 2.100 λεωφορεία που αριθμεί ο στόλος της ΟΣΥ, δρομολόγια καθημερινά εκτελούν τα 1.134, λέει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος: «Αλλά ακόμα και αν αποφασιζόταν να βγουν στον δρόμο περισσότερα, δεν υπάρχουν οδηγοί να καλύψουν πιο πολλά δρομολόγια. Μόνο πέρυσι συνταξιοδοτήθηκαν 300 άτομα, κυρίως οδηγοί και τεχνικοί, και αυτή η τάση συνεχίζεται. Πλέον οι οδηγοί των λεωφορείων είναι περίπου 3.500 από 5.500 που ήταν το 2009. Εχουμε ήδη ζητήσει επανασχεδιασμό των δρομολογίων αλλά για να πετύχει κι αυτό θα πρέπει να ενισχυθούν με προσωπικό οι κλάδοι των οδηγών και των τεχνιτών» τονίζει.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Οι περικοπές των δρομολογίων αλλά και οι συνταξιοδοτήσεις του προσωπικού που συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό έχουν φτάσει στο...«κόκκινο» πολλές περιοχές του λεκανοπεδίου, οι οποίες υπο-εξυπηρετούνται συγκοινωνιακά.
Χειρότερη είναι η κατάσταση στις τοπικές γραμμές των προαστίων, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι. Ωστόσο ακόμα και στις γραμμές κορμού που συνδέουν με το κέντρο, οι συχνότητες διέλευσης των λεωφορείων έχουν μειωθεί σημαντικά.
Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους, για τους οποίους ο ΟΑΣΑ ανέθεσε νέα συγκοινωνιακή μελέτη προκειμένου να επανασχεδιαστούν τα δρομολόγια των οδικών μέσων ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού και να τονωθεί η κάλυψη σε ορισμένες περιοχές.
Η αναμονή
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, σήμερα η μέση αναμονή στις στάσεις σε όλες τις γραμμές είναι γύρω στα 25 λεπτά αλλά σε εξαιρετικές περιπτώσεις η καθυστέρηση μπορεί να αγγίξει ή και να ξεπεράσει και τα πενήντα λεπτά, ενώ τα Σαββατοκύριακα η κατάσταση επιδεινώνεται ακόμα περισσότερο.
Πιο έντονα καταγράφονται τα προβλήματα στις δυτικές περιοχές αλλά και στα νότια προάστια οι τοπικές γραμμές προς Αργυρούπολη και Τερψιθέα που φεύγουν από τον σταθμό του μετρό στο Ελληνικό εμφανίζουν μεγάλες καθυστερήσεις και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο δεδομένου ότι συχνά δρομολογούνται μικρής χωρητικότητας λεωφορεία, με αποτέλεσμα να μένουν απέξω επιβάτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν ήδη ζητήσει ενίσχυση των δρομολογίων δεδομένου ότι οι οδηγοί συχνά αντιμετωπίζουν προστριβές με τους επιβάτες, οι περιοχές με τα πιο έντονα προβλήματα είναι τα Λιόσια, το Καματερό, η Ελευσίνα, η Μάνδρα, η Μαγούλα, ο Κορυδαλλός, το Σχιστό, το Πέραμα, η Παιανία, η Ανθούσα, το Πικέρμι, το Κορωπί και τα Σπάτα. Επιπλέον συνεχίζονται και τα προβλήματα στο Ζεφύρι, όπου τα δρομολόγια της γραμμής 735 σταματούν στις 6 το απόγευμα ύστερα από απόφαση των οδηγών, αφού στο παρελθόν τα οχήματα είχαν δεχτεί επιθέσεις με πέτρες ακόμα και πυροβολισμούς.
Τροποποιήσεις
Γεγονός είναι, πάντως, ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών υπολογίζεται πως υλοποιήθηκαν πάνω από 600 προσωρινές και 300 μόνιμες τροποποιήσεις υφιστάμενων γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Παράλληλα ιδρύθηκαν και νέες γραμμές αν και στις περισσότερες περιπτώσεις ο ΟΑΣΑ επέλεξε τη συγχώνευση γραμμών με αποτέλεσμα να μειωθεί δραματικά ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων.
Οι αλλαγές αυτές δικαιολογήθηκαν και από την πτώση της επιβατικής κίνησης, η οποία από τις 878,7 εκατομμύρια επιβιβάσεις το 2008 έπεσε στις 654,8 εκατομμύρια το 2012.
Η κατάσταση αυτή όμως αρχίζει να αλλάζει, όπως επισημαίνουν στο «Εθνος» στελέχη του ΟΑΣΑ με αποτέλεσμα η πίεση για συχνότερα δρομολόγια και καλύτερη εξυπηρέτηση να αυξάνεται μήνα με τον μήνα αφού υπολογίζεται ότι το τελευταίο οκτάμηνο η αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων είναι περίπου 2% τον μήνα με τον Φεβρουάριο να έχει εμφανίσει αύξηση 10% στις πωλήσεις.
Ωστόσο τα δρομολόγια στο δίκτυο παραμένουν μειωμένα σε ποσοστό περίπου 30% τα τελευταία χρόνια.
Από τα 2.100 λεωφορεία που αριθμεί ο στόλος της ΟΣΥ, δρομολόγια καθημερινά εκτελούν τα 1.134, λέει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος: «Αλλά ακόμα και αν αποφασιζόταν να βγουν στον δρόμο περισσότερα, δεν υπάρχουν οδηγοί να καλύψουν πιο πολλά δρομολόγια. Μόνο πέρυσι συνταξιοδοτήθηκαν 300 άτομα, κυρίως οδηγοί και τεχνικοί, και αυτή η τάση συνεχίζεται. Πλέον οι οδηγοί των λεωφορείων είναι περίπου 3.500 από 5.500 που ήταν το 2009. Εχουμε ήδη ζητήσει επανασχεδιασμό των δρομολογίων αλλά για να πετύχει κι αυτό θα πρέπει να ενισχυθούν με προσωπικό οι κλάδοι των οδηγών και των τεχνιτών» τονίζει.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ