Ανακατατάξεις στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών πρόκειται να φέρουν οι δρομολογούμενες, πλέον, προσλήψεις προσωπικού, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για την εξυπηρέτηση του συγκοινωνιακού έργου τόσο των οδικών μέσων όσο και των μέσων σταθερής τροχιάς.
Εργαζόμενοι και διοικήσεις των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) διαμηνύουν εδώ και περίπου τρία χρόνια ότι οι προσλήψεις είναι επιτακτικές λόγω των αυξημένων αποχωρήσεων προσωπικού που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια στις ΟΣΥ αλλά και λόγω της επέκτασης του δικτύου του μετρό, που δημιούργησε πρόσθετες ανάγκες.
Στην περίπτωση μάλιστα των ΟΣΥ, στις συνταξιοδοτήσεις (πρόωρες και κανονικές) που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια ήρθαν να προστεθούν και οι αποχωρήσεις περίπου 150 εργαζομένων (ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος τίτλων σπουδών) που απολύθηκαν μετά τη διαπίστωση ότι είχαν υποβάλει πλαστά ή παραποιημένα απολυτήρια.
Πριν από λίγες ημέρες δόθηκε το «πράσινο φως» από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την πρόσληψη 450 ατόμων στις ΟΣΥ και 200 ατόμων στις ΣΤΑΣΥ. Το προσεχές διάστημα αναμένεται το ΑΣΕΠ να προχωρήσει στην προκήρυξη των 450 θέσεων για τις ΟΣΥ, εκ των οποίων οι 330 θα αφορούν οδηγούς και οι 120 τεχνίτες.
Παράλληλα στο μετρό αναμένεται να κατευθυνθούν περίπου 200 άτομα, επίσης μέσω ΑΣΕΠ. Οι προσλήψεις θα αφορούν ηλεκτροδηγούς, εκδότες και ελεγκτές εισιτηρίων, καθώς επίσης τεχνικό προσωπικό και όχι διοικητικούς.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι προτεραιότητα στις προσλήψεις αυτές θα έχουν οι παλαιοί συμβασιούχοι, οι οποίοι είχαν απολυθεί από το μετρό ύστερα από το πόρισμα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή, που έκανε λόγο για αθρόες κομματικές προσλήψεις κυρίως κατά την προεκλογική περίοδο του 2009, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα η εταιρεία να εμφανίσει για πρώτη φορά έλλειμμα άνω των 22 εκατ. ευρώ.
«Η εν λόγω προκήρυξη, εκτός από τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει επιπλέον μοριοδότηση όσων έχουν προϋπηρεσία και εκπαίδευση σε συγκοινωνιακό φορέα», αναφέρει σχετικό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών. Οι προσλήψεις προσωπικού έρχονται να «κουμπώσουν» πάνω στα θετικά οικονομικά αποτελέσματα που εμφανίζουν για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια οι εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών.
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία των ΣΤΑΣΥ που απαλλάχθηκαν το 2013 από την ανάγκη κρατικής επιδότησης, με αποτέλεσμα πλέον να λειτουργούν κερδοφόρα και ανεξάρτητα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι ΣΤΑΣΥ κατέγραψαν πλεόνασμα 5.566.592 ευρώ, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος που προβλεπόταν στον προϋπολογισμό της ήθελε την εταιρεία να εμφανίζει έλλειμμα 18,8 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ το 2012 κατέγραψε έλλειμμα 27,308 εκατ. ευρώ και 32,121 εκατ. ευρώ το 2011. Όπως επισημαίνουν στελέχη των ΣΤΑΣΥ η κρατική επιδότηση αντίστοιχων εταιρειών σε ευρωπαϊκές χώρες ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών τους δαπανών.
Θετικά οικονομικά αποτελέσματα εμφάνισαν για πρώτη φορά και οι ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), στα οποία ωστόσο συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιχορήγηση. Το 2013 έκλεισε για την εταιρεία με θετικό ισοζύγιο της τάξης των 53.512.563 ευρώ. Η κρατική επιχορήγηση μπορεί να είναι μειωμένη κατά 8,37% (13 εκατ. ευρώ), ωστόσο διαμορφώθηκε το 2013 στα 143.217.201 ευρώ, τριπλάσια του πλεονάσματος που κατέγραψε η εταιρεία.
Λιγότερο έργο
Ο περιορισμός του συγκοινωνιακού έργου των ΟΣΥ έχει γίνει αντικείμενο κριτικής επιβατών αλλά και της διοίκησης της εταιρείας. Ωστόσο οι περικοπές του προσωπικού, οι ελλείψεις σε οδηγούς και τα περιορισμένα οικονομικά της εταιρείας οδήγησαν στη συρρίκνωση κατά 30% περίπου του συγκοινωνιακού έργου την τελευταία 4ετία.
Η εταιρεία μετράει σήμερα περίπου 5.851 άτομα, με περίπου τους 4.500 να απασχολούνται στην κίνηση (οδηγοί, σταθμάρχες, επόπτες), τους περίπου 860 να αποτελούν εργατοτεχνικό προσωπικό, περίπου τους 250 διοικητικό προσωπικό και τους υπόλοιπους περίπου 100 να αποτελούν βοηθητικό προσωπικό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 9μηνο του 2012 η εταιρεία αριθμούσε συνολικά 6.249 άτομα. Στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης των ΔΕΚΟ που προέβλεπε το νοικοκύρεμα των οικονομικών και των ΟΣΥ, η εταιρεία περιόρισε το μέσο ετήσιο κόστος μισθοδοσίας της στις 25.294 ευρώ από 31.525 ευρώ ανά εργαζόμενο.
Σε αντίστοιχη προσπάθεια είχε επιδοθεί και η εταιρεία ΣΤΑΣΥ η οποία ωστόσο από τη γέννησή της διατηρούσε χαμηλότερα μισθολόγια από ότι οι ΟΣΥ.
Εκτός από τα διάφορα επιδόματα που απολάμβαναν οι εργαζόμενοι στις ΟΣΥ, τα οποία μετά την εξυγίανση των ΔΕΚΟ μηδενίστηκαν, οι απασχολούμενοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ μετρούσαν στην πλειονότητά τους πολλά χρόνια προϋπηρεσίας, γεγονός που οδήγησε στην εκτόξευση των μισθών τους.
Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ από την πλευρά της προχώρησε σε μείωση του κόστους μισθοδοσίας της το 7μηνο του 2013 κατά 23,38% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
ΠΗΓΗ.
Εργαζόμενοι και διοικήσεις των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) διαμηνύουν εδώ και περίπου τρία χρόνια ότι οι προσλήψεις είναι επιτακτικές λόγω των αυξημένων αποχωρήσεων προσωπικού που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια στις ΟΣΥ αλλά και λόγω της επέκτασης του δικτύου του μετρό, που δημιούργησε πρόσθετες ανάγκες.
Στην περίπτωση μάλιστα των ΟΣΥ, στις συνταξιοδοτήσεις (πρόωρες και κανονικές) που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια ήρθαν να προστεθούν και οι αποχωρήσεις περίπου 150 εργαζομένων (ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος τίτλων σπουδών) που απολύθηκαν μετά τη διαπίστωση ότι είχαν υποβάλει πλαστά ή παραποιημένα απολυτήρια.
Πριν από λίγες ημέρες δόθηκε το «πράσινο φως» από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την πρόσληψη 450 ατόμων στις ΟΣΥ και 200 ατόμων στις ΣΤΑΣΥ. Το προσεχές διάστημα αναμένεται το ΑΣΕΠ να προχωρήσει στην προκήρυξη των 450 θέσεων για τις ΟΣΥ, εκ των οποίων οι 330 θα αφορούν οδηγούς και οι 120 τεχνίτες.
Παράλληλα στο μετρό αναμένεται να κατευθυνθούν περίπου 200 άτομα, επίσης μέσω ΑΣΕΠ. Οι προσλήψεις θα αφορούν ηλεκτροδηγούς, εκδότες και ελεγκτές εισιτηρίων, καθώς επίσης τεχνικό προσωπικό και όχι διοικητικούς.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι προτεραιότητα στις προσλήψεις αυτές θα έχουν οι παλαιοί συμβασιούχοι, οι οποίοι είχαν απολυθεί από το μετρό ύστερα από το πόρισμα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή, που έκανε λόγο για αθρόες κομματικές προσλήψεις κυρίως κατά την προεκλογική περίοδο του 2009, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα η εταιρεία να εμφανίσει για πρώτη φορά έλλειμμα άνω των 22 εκατ. ευρώ.
«Η εν λόγω προκήρυξη, εκτός από τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει επιπλέον μοριοδότηση όσων έχουν προϋπηρεσία και εκπαίδευση σε συγκοινωνιακό φορέα», αναφέρει σχετικό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών. Οι προσλήψεις προσωπικού έρχονται να «κουμπώσουν» πάνω στα θετικά οικονομικά αποτελέσματα που εμφανίζουν για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια οι εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών.
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία των ΣΤΑΣΥ που απαλλάχθηκαν το 2013 από την ανάγκη κρατικής επιδότησης, με αποτέλεσμα πλέον να λειτουργούν κερδοφόρα και ανεξάρτητα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι ΣΤΑΣΥ κατέγραψαν πλεόνασμα 5.566.592 ευρώ, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος που προβλεπόταν στον προϋπολογισμό της ήθελε την εταιρεία να εμφανίζει έλλειμμα 18,8 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ το 2012 κατέγραψε έλλειμμα 27,308 εκατ. ευρώ και 32,121 εκατ. ευρώ το 2011. Όπως επισημαίνουν στελέχη των ΣΤΑΣΥ η κρατική επιδότηση αντίστοιχων εταιρειών σε ευρωπαϊκές χώρες ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών τους δαπανών.
Θετικά οικονομικά αποτελέσματα εμφάνισαν για πρώτη φορά και οι ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), στα οποία ωστόσο συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιχορήγηση. Το 2013 έκλεισε για την εταιρεία με θετικό ισοζύγιο της τάξης των 53.512.563 ευρώ. Η κρατική επιχορήγηση μπορεί να είναι μειωμένη κατά 8,37% (13 εκατ. ευρώ), ωστόσο διαμορφώθηκε το 2013 στα 143.217.201 ευρώ, τριπλάσια του πλεονάσματος που κατέγραψε η εταιρεία.
Λιγότερο έργο
Ο περιορισμός του συγκοινωνιακού έργου των ΟΣΥ έχει γίνει αντικείμενο κριτικής επιβατών αλλά και της διοίκησης της εταιρείας. Ωστόσο οι περικοπές του προσωπικού, οι ελλείψεις σε οδηγούς και τα περιορισμένα οικονομικά της εταιρείας οδήγησαν στη συρρίκνωση κατά 30% περίπου του συγκοινωνιακού έργου την τελευταία 4ετία.
Η εταιρεία μετράει σήμερα περίπου 5.851 άτομα, με περίπου τους 4.500 να απασχολούνται στην κίνηση (οδηγοί, σταθμάρχες, επόπτες), τους περίπου 860 να αποτελούν εργατοτεχνικό προσωπικό, περίπου τους 250 διοικητικό προσωπικό και τους υπόλοιπους περίπου 100 να αποτελούν βοηθητικό προσωπικό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 9μηνο του 2012 η εταιρεία αριθμούσε συνολικά 6.249 άτομα. Στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης των ΔΕΚΟ που προέβλεπε το νοικοκύρεμα των οικονομικών και των ΟΣΥ, η εταιρεία περιόρισε το μέσο ετήσιο κόστος μισθοδοσίας της στις 25.294 ευρώ από 31.525 ευρώ ανά εργαζόμενο.
Σε αντίστοιχη προσπάθεια είχε επιδοθεί και η εταιρεία ΣΤΑΣΥ η οποία ωστόσο από τη γέννησή της διατηρούσε χαμηλότερα μισθολόγια από ότι οι ΟΣΥ.
Εκτός από τα διάφορα επιδόματα που απολάμβαναν οι εργαζόμενοι στις ΟΣΥ, τα οποία μετά την εξυγίανση των ΔΕΚΟ μηδενίστηκαν, οι απασχολούμενοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ μετρούσαν στην πλειονότητά τους πολλά χρόνια προϋπηρεσίας, γεγονός που οδήγησε στην εκτόξευση των μισθών τους.
Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ από την πλευρά της προχώρησε σε μείωση του κόστους μισθοδοσίας της το 7μηνο του 2013 κατά 23,38% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
ΠΗΓΗ.