Του Φ. ΦΩΤΕΙΝΟΣ
Ακόμα και η Alpha Bank διαπιστώνει σωρεία παθογενειών στην «εξυγίανση» των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.Η τράπεζα, σε έκθεσή της, σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στην οικονομία, επέκρινε το υπουργείο Μεταφορών για το γεγονός ότι ο όμιλος ΟΑΣΑ, αντί να κερδίζει νέους επιβάτες, χάνει.
Ακόμα και η Alpha Bank διαπιστώνει σωρεία παθογενειών στην «εξυγίανση» των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.Η τράπεζα, σε έκθεσή της, σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στην οικονομία, επέκρινε το υπουργείο Μεταφορών για το γεγονός ότι ο όμιλος ΟΑΣΑ, αντί να κερδίζει νέους επιβάτες, χάνει.
Στην περίπτωση του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με την Alpha Bank και ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για τη λειτουργική εξυγίανση των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, η προσέγγιση όσον αφορά στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αύξηση των εσόδων των οργανισμών αυτών παραμένει δέσμια των ιδιότυπων κρατικών αγκυλώσεων.
Οπως αναφέρει στην ανάλυσή της η τράπεζα, ο ΟΑΣΑ έχει το απόλυτο μονοπώλιο παροχής συγκοινωνιακού έργου στην περιοχή της Αθήνας. Με βάση τις οικονομικές του καταστάσεις την 31η Δεκεμβρίου 2013, το μετοχικό του κεφάλαιο ανέρχεται στα 2,35 δισ., το οποίο, μετά τις συσσωρευμένες ζημιές και αυξήσεις κεφαλαίων το 2012, είχε περιοριστεί την 31η.12.2013 σε καθαρά ίδια κεφάλαια ύψους 1,2 δισ. Αντίστοιχα, το σύνολο του προσωπικού ανερχόταν στα 8.474 άτομα την 31η.12.2013, έναντι 8.943 ατόμων την 31η.12.2012, σημειώνοντας σημαντική πτώση κατά 469 άτομα εντός του 2013.
Ως αποτέλεσμα, οι δαπάνες προσωπικού του οργανισμού μειώθηκαν κατά 26,7% το 2013 και συνέβαλαν στη μείωση του συνολικού λειτουργικού κόστους του κατά 17,2%. Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν την τεράστια προσπάθεια που έχει γίνει για τη δραστική μείωση -σε σημαντικό βαθμό εκλογίκευση- του κόστους λειτουργίας του ΟΑΣΑ.
Δείχνουν, επίσης, ότι η προσπάθεια αυτή έχει πράγματι συντελέσει σε αξιοσημείωτη εξοικονόμηση πόρων, αφού η επιχορήγηση του ΟΑΣΑ, από τον προϋπολογισμό, μειώθηκε στα 158 εκατ. το 2013, από 197,7 εκατ. το 2012 και από πολύ υψηλότερα ποσά τα προηγούμενα έτη.
Μείωση μεριδίου
Ωστόσο, εδώ τελειώνουν οι ευνοϊκές εξελίξεις, όσον αφορά τον ΟΑΣΑ, σημειώνει η Alpha Bank. Δυσμενή εξέλιξη αποτελεί το ότι, σε μια περίοδο μεγάλης κρίσης για την οικονομία που θα έπρεπε να αναμένεται σημαντική αύξηση του μεριδίου αγοράς του ΟΑΣΑ στις αστικές μεταφορές (αφού το κόστος χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου και του ταξί έχει πλέον καταστεί εξαιρετικά μεγάλο σε σχέση με το διαθέσιμο εισόδημα των επιβατών), στην πραγματικότητα αυτό το μερίδιο μειώνεται.
Ελάχιστη προσοχή δόθηκε, σημειώνεται, στην αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΑ:
α) με προσέλκυση πελατών στις αστικές συγκοινωνίες μέσω της προσφοράς ικανοποιητικών υπηρεσιών μεταφοράς,
β) με σωστή τιμολόγηση των προσφερόμενων υπηρεσιών για είσπραξη τουλάχιστον του λειτουργικού κόστους αυτών των υπηρεσιών και
γ) με πραγματική είσπραξη του αντιτίμου του εισιτηρίου από όλους τους επιβάτες και όχι μόνο από αυτούς που... έχουν την ευχαρίστηση να αγοράσουν το σχετικό εισιτήριο ή κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η «Ελευθεροτυπία», οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, δηλαδή Μετρό, Ηλεκτρικός, Τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ, έχουν απολέσει 210 εκατομμύρια επιβιβάσεις, σε σχέση με το 2009. Το 2013, ο όμιλος ΟΑΣΑ διακίνησε 644,6 εκατ. επιβάτες - επιβιβάσεις, έναντι 854,6 εκατ. το 2009, ήτοι μείωση 24,6%.
Με άλλα λόγια, 1 στους 4 επιβάτες εγκατέλειψε τις αστικές συγκοινωνίες. Σαν να μην έφτανε αυτό, σε ορισμένα μέσα, αντί να βελτιώνονται οι υπηρεσίες, χειροτερεύουν. Τρανταχτή απόδειξη, τα λεωφορεία και ο Ηλεκτρικός.