Έντεκα ευρωπαϊκές χώρες, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, υπέγραψαν κοινή δήλωση με την οποία προτείνουν στην νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή την δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών, που θα αναλάβει τον έλεγχο του αθέμιτου ανταγωνισμού στις εμπορευματικές μεταφορές της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, έπειτα από πρωτοβουλία της Γαλλίας, η Ελλάδα, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Πορτογαλία και η Ισπανία ζητούν την ίδρυση μίας αρχής οδικών μεταφορών, κατ' αναλογία των πρακτικών που ισχύουν στο σιδηροδρομικό και εναέριο χώρο της ΕΕ, με αντικείμενο την θεσμοθέτηση και την εφαρμογή κοινών κανόνων για τον έλεγχο των βαρέων οχημάτων, καθώς και την ενιαία εφαρμογή των κανόνων ασφαλούς οδήγησης που πρέπει να τηρούνται για τους οδηγούς αυτών.
Το θέμα εντάχθηκε προς συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, έπειτα από την συνάντηση του υφυπουργού Υποδομών, κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου και του Γάλλου υπουργού Μεταφορών, κ. Φρεντερίκ Σιβιγιέ, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2014, με θέμα με τον έλεγχο των οδικών βαρέων οχημάτων. Μάλιστα, μετά από συνεννόηση των δύο υπουργών, η συνάντηση των Οδικών Μεταφορών θα αποκτήσει θεσμικό χαρακτήρα και θα επαναλαμβάνεται ετησίως στις πρωτεύουσες των υπογραφουσών χωρών.
Έτσι, οι «11» επίσημα θα ζητήσουν από την νέα Κομισιόν την ίδρυση Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα διαρκή φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, που εμφανίστηκαν στην Ευρώπη, λόγω της άρσης του καμποτάζ στις εμπορευματικές, οδικές μεταφορές.
«Κατορθώσαμε και αναδείξαμε το θέμα της αναγκαιότητας εφαρμογής κοινών συνθηκών κατά τη διενέργεια των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη, προκειμένου να καταπολεμηθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός, ο οποίος δημιουργείται σε βάρος των Ελλήνων μεταφορέων με συνέπεια τη μείωση του μεταφορικού έργου, την αύξηση του κόστους μεταφοράς και τη μείωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών προϊόντων» δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών.
Τι λέει η διακήρυξη των 11
Σύμφωνα με το κείμενο, που εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», οι 11 υπουργοί Μεταφορών σημειώνουν ότι η εμπορευματική αγορά έχει επηρεαστεί από την έλλειψη σαφήνειας στους ευρωπαϊκούς κανόνες, που εφαρμόζονται στην εμπορευματική μεταφορά, με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Οι 11 υπουργοί κάνουν έκκληση για καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας, με στόχο την ανάπτυξη μίας ισχυρής και βιώσιμης αγοράς εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη, που θα συνεισφέρει στην κοινωνική και οικονομική ευημερία της ΕΕ. Οι «11» υποστηρίζουν τον εναρμονισμό των πρακτικών σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και την βελτίωση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών.
Έτσι, ζητούν να γίνει μία εκτίμηση και αξιολόγηση του επιπέδου των παράνομων πρακτικών που παρεμβαίνουν σε νόμιμες υποχρεώσεις, να ξεκαθαρίσουν οι υπάρχοντες κανόνες για την ενίσχυσή τους και την αποτροπή του αθέμιτου ανταγωνισμού και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της «εταιρίας - σφραγίδας», που λειτουργεί ανεξέλεγκτα και τα νομιμοποιητικά της έγγραφα (πινακίδες κυκλοφορίας, τεχνικός έλεγχος κτλ) έρχονται...με το ταχυδρομείο.
Επίσης, καλούν την Κομισιόν να εξετάσει τον εναρμονισμό και την εφαρμογή των νόμων στην ΕΕ για να αντιμετωπίσει φαινόμενα απάτης, να δει σοβαρά το θέμα των ελαφρών φορτηγών που δρουν ανεξέλεγκτα στην Ευρώπη, ακόμη και το καμποτάζ, και να αποφύγει κάθε νέο άνοιγμα στην αγορά μέχρι να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες στον ανταγωνισμό. Παράλληλα, κάνουν έκκληση για εφαρμογή ορθών και αμοιβαίων κανόνων στα εργασιακά.
Στους «11» αντιτίθενται σφόδρα η αποκαλούμενη ομάδα του Βίζεγκραντ, δηλαδή η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Σλοβακία, καθώς και η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Ρουμανία.
ΠΗΓΗ.
Συγκεκριμένα, έπειτα από πρωτοβουλία της Γαλλίας, η Ελλάδα, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Πορτογαλία και η Ισπανία ζητούν την ίδρυση μίας αρχής οδικών μεταφορών, κατ' αναλογία των πρακτικών που ισχύουν στο σιδηροδρομικό και εναέριο χώρο της ΕΕ, με αντικείμενο την θεσμοθέτηση και την εφαρμογή κοινών κανόνων για τον έλεγχο των βαρέων οχημάτων, καθώς και την ενιαία εφαρμογή των κανόνων ασφαλούς οδήγησης που πρέπει να τηρούνται για τους οδηγούς αυτών.
Το θέμα εντάχθηκε προς συζήτηση στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, έπειτα από την συνάντηση του υφυπουργού Υποδομών, κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου και του Γάλλου υπουργού Μεταφορών, κ. Φρεντερίκ Σιβιγιέ, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2014, με θέμα με τον έλεγχο των οδικών βαρέων οχημάτων. Μάλιστα, μετά από συνεννόηση των δύο υπουργών, η συνάντηση των Οδικών Μεταφορών θα αποκτήσει θεσμικό χαρακτήρα και θα επαναλαμβάνεται ετησίως στις πρωτεύουσες των υπογραφουσών χωρών.
Έτσι, οι «11» επίσημα θα ζητήσουν από την νέα Κομισιόν την ίδρυση Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών, προκειμένου να αντιμετωπίσει τα διαρκή φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, που εμφανίστηκαν στην Ευρώπη, λόγω της άρσης του καμποτάζ στις εμπορευματικές, οδικές μεταφορές.
«Κατορθώσαμε και αναδείξαμε το θέμα της αναγκαιότητας εφαρμογής κοινών συνθηκών κατά τη διενέργεια των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη, προκειμένου να καταπολεμηθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός, ο οποίος δημιουργείται σε βάρος των Ελλήνων μεταφορέων με συνέπεια τη μείωση του μεταφορικού έργου, την αύξηση του κόστους μεταφοράς και τη μείωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών προϊόντων» δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών.
Τι λέει η διακήρυξη των 11
Σύμφωνα με το κείμενο, που εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», οι 11 υπουργοί Μεταφορών σημειώνουν ότι η εμπορευματική αγορά έχει επηρεαστεί από την έλλειψη σαφήνειας στους ευρωπαϊκούς κανόνες, που εφαρμόζονται στην εμπορευματική μεταφορά, με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Οι 11 υπουργοί κάνουν έκκληση για καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας, με στόχο την ανάπτυξη μίας ισχυρής και βιώσιμης αγοράς εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη, που θα συνεισφέρει στην κοινωνική και οικονομική ευημερία της ΕΕ. Οι «11» υποστηρίζουν τον εναρμονισμό των πρακτικών σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και την βελτίωση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών.
Έτσι, ζητούν να γίνει μία εκτίμηση και αξιολόγηση του επιπέδου των παράνομων πρακτικών που παρεμβαίνουν σε νόμιμες υποχρεώσεις, να ξεκαθαρίσουν οι υπάρχοντες κανόνες για την ενίσχυσή τους και την αποτροπή του αθέμιτου ανταγωνισμού και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της «εταιρίας - σφραγίδας», που λειτουργεί ανεξέλεγκτα και τα νομιμοποιητικά της έγγραφα (πινακίδες κυκλοφορίας, τεχνικός έλεγχος κτλ) έρχονται...με το ταχυδρομείο.
Επίσης, καλούν την Κομισιόν να εξετάσει τον εναρμονισμό και την εφαρμογή των νόμων στην ΕΕ για να αντιμετωπίσει φαινόμενα απάτης, να δει σοβαρά το θέμα των ελαφρών φορτηγών που δρουν ανεξέλεγκτα στην Ευρώπη, ακόμη και το καμποτάζ, και να αποφύγει κάθε νέο άνοιγμα στην αγορά μέχρι να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες στον ανταγωνισμό. Παράλληλα, κάνουν έκκληση για εφαρμογή ορθών και αμοιβαίων κανόνων στα εργασιακά.
Στους «11» αντιτίθενται σφόδρα η αποκαλούμενη ομάδα του Βίζεγκραντ, δηλαδή η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Σλοβακία, καθώς και η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Ρουμανία.
ΠΗΓΗ.