Τον δρόμο για την είσοδο ιδιωτών στον έλεγχο κομίστρου αλλά και στην έκδοση και τη διάθεση εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες ανοίγει πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, το οποίο κατατέθηκε την Τρίτη στη Βουλή.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προβλέπει την μείωση της ποινής στα πρόστιμα που δεν πληρώθηκαν εμπρόθεσμα και θα μεταφέρονται στις Εφορίες καθώς οι παραβάτες θα πληρώνουν το πενταπλάσιο και όχι το δεκαπλάσιο της αξίας. Βάσει του νομοσχεδίου δίνεται η δυνατότητα σε κάθε συγκοινωνιακό φορέα να αναθέτει σε τρίτους τον έλεγχο προκειμένου να μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή.
Από την ρύθμιση που συμπεριλαμβάνει τον ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη και τα ΚΤΕΛ, εξαιρούνται σύμφωνα με το Έθνος σ’ αυτή τη φάση οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας καθώς στον ΟΑΣΑ δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης του ελέγχου μόνο στις συγκοινωνιακές εταιρείες (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), οι οποίες διαθέτουν σώματα ελεγκτών. Ωστόσο και ο ΟΑΣΑ θα μπορεί εφόσον το αποφασίσει να συνάψει συμβάσεις με τρίτους, οι οποίοι θα αναλάβουν την έκδοση ή και τη διάθεση στο επιβατικό κοινό κάθε τύπου καταβολής κομίστρου, όπως αναφέρεται.
Αυτό σημαίνει ότι αν επιτευχθούν συμφωνίες, εισιτήρια ή πλαστικοποιημένες κάρτες διαδρομών θα μπορούν στο μέλλον να διατίθενται σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Όσον αφορά τα πρόστιμα λαθρεπιβατών, παραμένουν στο 60πλάσιο της τιμής του εισιτηρίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ενώ παρόμοιο πρόστιμο θα επιβάλλεται και σε όσους εντοπίζονται χωρίς εισιτήριο στην Θεσσαλονίκη.
Στους διακινούμενους με αστικά συγκοινωνιακά μέσα των λοιπών περιοχών της χώρας, το πρόστιμο θα είναι ίσο με το 20πλάσιο του εισιτηρίου, στους διακινούμενους με υπεραστικά συγκοινωνιακά μέσα ίσο με το διπλάσιο της τιμής του εισιτηρίου και στους διακινούμενους με σιδηροδρομικά οχήματα ίσο με το διπλάσιο του αντιτίμου της διαδρομής την οποία πραγματοποίησε το τρένο, από την αφετηρία αυτού και έως του πρώτου, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, σταθμού.
Στο ίδιο νομοσχέδιο θεσπίζεται η επιβολή ενός νέου τέλους στις αερομεταφορές υπέρ των Ατόμων με Αναπηρία. Το ειδικό τέλος θα επιβάλλεται σε κάθε αναχωρούντα επιβάτη από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια που έχουν ως φορέα διαχείρισης την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το ακριβές ύψος του θα καθοριστεί από υπουργική απόφαση, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δεν αναμένεται να ξεπερνά τα 0,25 ευρώ.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προβλέπει την μείωση της ποινής στα πρόστιμα που δεν πληρώθηκαν εμπρόθεσμα και θα μεταφέρονται στις Εφορίες καθώς οι παραβάτες θα πληρώνουν το πενταπλάσιο και όχι το δεκαπλάσιο της αξίας. Βάσει του νομοσχεδίου δίνεται η δυνατότητα σε κάθε συγκοινωνιακό φορέα να αναθέτει σε τρίτους τον έλεγχο προκειμένου να μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή.
Από την ρύθμιση που συμπεριλαμβάνει τον ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη και τα ΚΤΕΛ, εξαιρούνται σύμφωνα με το Έθνος σ’ αυτή τη φάση οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας καθώς στον ΟΑΣΑ δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης του ελέγχου μόνο στις συγκοινωνιακές εταιρείες (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), οι οποίες διαθέτουν σώματα ελεγκτών. Ωστόσο και ο ΟΑΣΑ θα μπορεί εφόσον το αποφασίσει να συνάψει συμβάσεις με τρίτους, οι οποίοι θα αναλάβουν την έκδοση ή και τη διάθεση στο επιβατικό κοινό κάθε τύπου καταβολής κομίστρου, όπως αναφέρεται.
Αυτό σημαίνει ότι αν επιτευχθούν συμφωνίες, εισιτήρια ή πλαστικοποιημένες κάρτες διαδρομών θα μπορούν στο μέλλον να διατίθενται σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Όσον αφορά τα πρόστιμα λαθρεπιβατών, παραμένουν στο 60πλάσιο της τιμής του εισιτηρίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ενώ παρόμοιο πρόστιμο θα επιβάλλεται και σε όσους εντοπίζονται χωρίς εισιτήριο στην Θεσσαλονίκη.
Στους διακινούμενους με αστικά συγκοινωνιακά μέσα των λοιπών περιοχών της χώρας, το πρόστιμο θα είναι ίσο με το 20πλάσιο του εισιτηρίου, στους διακινούμενους με υπεραστικά συγκοινωνιακά μέσα ίσο με το διπλάσιο της τιμής του εισιτηρίου και στους διακινούμενους με σιδηροδρομικά οχήματα ίσο με το διπλάσιο του αντιτίμου της διαδρομής την οποία πραγματοποίησε το τρένο, από την αφετηρία αυτού και έως του πρώτου, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, σταθμού.
Στο ίδιο νομοσχέδιο θεσπίζεται η επιβολή ενός νέου τέλους στις αερομεταφορές υπέρ των Ατόμων με Αναπηρία. Το ειδικό τέλος θα επιβάλλεται σε κάθε αναχωρούντα επιβάτη από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια που έχουν ως φορέα διαχείρισης την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το ακριβές ύψος του θα καθοριστεί από υπουργική απόφαση, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δεν αναμένεται να ξεπερνά τα 0,25 ευρώ.