Το αμαξοστάσιο στο Ελληνικό, που εξυπηρετεί το 25% των λεωφορειακών γραμμών της πρωτεύουσας, είναι υπό... έξωση | ΕΦ.ΣΥΝ./ ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Συντάκτης:
Χαρά Τζαναβάρα
Αλαλούμ, ταλαιπωρία και χαμένο χρόνο φέρνουν για τους επιβάτες οι αναδιαρθρώσεις στις λεωφορειακές γραμμές που είχε αναγγείλει από το καλοκαίρι το υπουργείο Μεταφορών. Το πρώτο βήμα, κάτι σαν «πρόβα τζενεράλε», έγινε στις αρχές Νοεμβρίου από τα νότια προάστια της Αττικής και περιλάμβανε την αναδιάρθρωση 25 λεωφορειακών γραμμών με σημεία αναφοράς τους σταθμούς του μετρό στο Ελληνικό, τον Αγιο Δημήτριο και τη Δάφνη, καθώς και κατάργηση άλλης μιας (Α4) που κατέληγε στο κέντρο της Αθήνας.
Στα μέσα Δεκεμβρίου θα ακολουθήσουν αλλαγές που θα επηρεάσουν το Γαλάτσι, το Νέο Ηράκλειο, τη Φιλαδέλφεια και τη Μεταμόρφωση. Στις αρχές της νέας χρονιάς έρχεται η σειρά άλλων δήμων, όπως Φυλή, Αγιοι Ανάργυροι, Καματερό και Λιόσια.
Η «φιλοσοφία« του ανασχεδιασμού βασίζεται στο «κούμπωμα» λεωφορειακών γραμμών με επιλεγμένες στάσεις στο δίκτυο του μετρό και ο επιβάτης με διαδοχικές μετεπιβιβάσεις θα φτάνει στον προορισμό του με το ίδιο εισιτήριο ή τη μηναία κάρτα. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική, όπως την κατέγραψε το οδοιπορικό της «Εφ.Συν.» στο Ελληνικό, όπου εφαρμόζεται το νέο μοντέλο για τις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Σκηνή πρώτη: Δεκάδες επιβάτες αποβιβάζονται από τον τερματικό σταθμό του μετρό και περιμένουν στη μικρή εσοχή το λεωφορείο. Ανάμεσά τους βρίσκονται ηλικιωμένοι, μαμάδες με τα παιδιά τους στο καροτσάκι που έχουν ήδη ταλαιπωρηθεί από το ανέβα-κατέβα. Είναι λίγο μετά τις 9 π.μ. και στο πεζοδρόμιο στέκονται όρθια μέσα στο κρύο πάνω από 100 άτομα. «Περιμένω πάνω από ένα τέταρτο εδώ», μας λέει μια κυρία από τη Γλυφάδα δείχνοντας τον κόσμο που όλο και πληθαίνει. Σε λίγο φτάνει το Α3, που σχεδόν γεμίζει από την αφετηρία...
«Πρέπει να πάρουν μέτρα για τους επιβάτες. Υπάρχουν κίνδυνοι για ατυχήματα με την αφετηρία να βρίσκεται επάνω στη λεωφόρο Βουλιαγμένης» προειδοποιεί ο Αποστόλης Κασιμέρης, μέλος της διοίκησης του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ, που είναι ο «ξεναγός« μας. Μας ενημερώνει ότι τα νέα μέτρα έφεραν την κατάργηση τριών λεωφορειακών γραμμών και αλλαγές σε άλλες 25. Μεταφέρθηκαν αφετηρίες σε άλλους σταθμούς του μετρό, τροποποιήθηκαν δρομολόγια και έμειναν ακάλυπτες πολλές γειτονιές της Αργυρούπολης, της Ευρυάλης και της Γλυφάδας. Ηδη αναμένεται να γίνει τροποποίηση στη διαδρομή του Α3 για να εξυπηρετηθεί ευρύτερα η περιοχή της Γλυφάδας λόγω κατάργησης του Β3 (Καραχάλιου).
Μικρότερα κύματα επιβατών έρχονται από το τέρμα των πέντε τοπικών λεωφορειακών γραμμών, που λειτουργεί δίπλα στο ΕΠΑΛ Ελληνικού. Ο οδηγός μας λέει τα δικά του παράπονα, καθώς η αριστερή στροφή στο φανάρι μπλοκάρει τα λεωφορεία και επιπλέον δημιουργεί προβλήματα στην υπόλοιπη κυκλοφορία επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης. «Μπορεί να περιμένω να ανάψει το φανάρι δύο φορές. Δίπλα οι οδηγοί κορνάρουν γιατί τους μπλοκάρουμε τη λωρίδα κυκλοφορίας», επισημαίνει.
Η μόνη οργανωμένη παρουσία είναι αυτή των... ταξιτζήδων. Πριν από δύο χρόνια, όταν άνοιξε ο σταθμός του μετρό, έκαναν ουρές πάνω στην ανεπαρκή εσοχή της στάσης και υπήρχε μεγάλος κίνδυνος για ατυχήματα. Με παρέμβαση του τότε δημάρχου Χρήστου Κορτζίδη, το ΣΑΤΑ συμφώνησε και δημιουργήθηκε πιάτσα στη διπλανή πλατεία. Το συνδικάτο δεν έμεινε σε αυτό, όρισε έναν εκπρόσωπό του που κάνει βάρδια δίπλα στην αφετηρία ώστε να μην «ψαρεύουν» πελάτες τα διερχόμενα ταξί. «Πρέπει να σεβαστούμε τους συναδέλφους μας που περιμένουν στην πιάτσα», μας εξήγησε ο εκπρόσωπος του ΣΑΤΑ και πρόσθεσε ότι σε εποχές οικονομικής κρίσης ο χρόνος αναμονής είναι μεγάλος. Στη συγκεκριμένη πιάτσα και παρ’ όλο που εξυπηρετεί περιοχές υψηλών εισοδημάτων, υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο κάθε 50 λεπτά «φορτώνουν» περίπου 20 ταξί.
Συντάκτης:
Χαρά Τζαναβάρα
Αλαλούμ, ταλαιπωρία και χαμένο χρόνο φέρνουν για τους επιβάτες οι αναδιαρθρώσεις στις λεωφορειακές γραμμές που είχε αναγγείλει από το καλοκαίρι το υπουργείο Μεταφορών. Το πρώτο βήμα, κάτι σαν «πρόβα τζενεράλε», έγινε στις αρχές Νοεμβρίου από τα νότια προάστια της Αττικής και περιλάμβανε την αναδιάρθρωση 25 λεωφορειακών γραμμών με σημεία αναφοράς τους σταθμούς του μετρό στο Ελληνικό, τον Αγιο Δημήτριο και τη Δάφνη, καθώς και κατάργηση άλλης μιας (Α4) που κατέληγε στο κέντρο της Αθήνας.
Στα μέσα Δεκεμβρίου θα ακολουθήσουν αλλαγές που θα επηρεάσουν το Γαλάτσι, το Νέο Ηράκλειο, τη Φιλαδέλφεια και τη Μεταμόρφωση. Στις αρχές της νέας χρονιάς έρχεται η σειρά άλλων δήμων, όπως Φυλή, Αγιοι Ανάργυροι, Καματερό και Λιόσια.
Η «φιλοσοφία« του ανασχεδιασμού βασίζεται στο «κούμπωμα» λεωφορειακών γραμμών με επιλεγμένες στάσεις στο δίκτυο του μετρό και ο επιβάτης με διαδοχικές μετεπιβιβάσεις θα φτάνει στον προορισμό του με το ίδιο εισιτήριο ή τη μηναία κάρτα. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική, όπως την κατέγραψε το οδοιπορικό της «Εφ.Συν.» στο Ελληνικό, όπου εφαρμόζεται το νέο μοντέλο για τις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Σκηνή πρώτη: Δεκάδες επιβάτες αποβιβάζονται από τον τερματικό σταθμό του μετρό και περιμένουν στη μικρή εσοχή το λεωφορείο. Ανάμεσά τους βρίσκονται ηλικιωμένοι, μαμάδες με τα παιδιά τους στο καροτσάκι που έχουν ήδη ταλαιπωρηθεί από το ανέβα-κατέβα. Είναι λίγο μετά τις 9 π.μ. και στο πεζοδρόμιο στέκονται όρθια μέσα στο κρύο πάνω από 100 άτομα. «Περιμένω πάνω από ένα τέταρτο εδώ», μας λέει μια κυρία από τη Γλυφάδα δείχνοντας τον κόσμο που όλο και πληθαίνει. Σε λίγο φτάνει το Α3, που σχεδόν γεμίζει από την αφετηρία...
«Πρέπει να πάρουν μέτρα για τους επιβάτες. Υπάρχουν κίνδυνοι για ατυχήματα με την αφετηρία να βρίσκεται επάνω στη λεωφόρο Βουλιαγμένης» προειδοποιεί ο Αποστόλης Κασιμέρης, μέλος της διοίκησης του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ, που είναι ο «ξεναγός« μας. Μας ενημερώνει ότι τα νέα μέτρα έφεραν την κατάργηση τριών λεωφορειακών γραμμών και αλλαγές σε άλλες 25. Μεταφέρθηκαν αφετηρίες σε άλλους σταθμούς του μετρό, τροποποιήθηκαν δρομολόγια και έμειναν ακάλυπτες πολλές γειτονιές της Αργυρούπολης, της Ευρυάλης και της Γλυφάδας. Ηδη αναμένεται να γίνει τροποποίηση στη διαδρομή του Α3 για να εξυπηρετηθεί ευρύτερα η περιοχή της Γλυφάδας λόγω κατάργησης του Β3 (Καραχάλιου).
Μικρότερα κύματα επιβατών έρχονται από το τέρμα των πέντε τοπικών λεωφορειακών γραμμών, που λειτουργεί δίπλα στο ΕΠΑΛ Ελληνικού. Ο οδηγός μας λέει τα δικά του παράπονα, καθώς η αριστερή στροφή στο φανάρι μπλοκάρει τα λεωφορεία και επιπλέον δημιουργεί προβλήματα στην υπόλοιπη κυκλοφορία επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης. «Μπορεί να περιμένω να ανάψει το φανάρι δύο φορές. Δίπλα οι οδηγοί κορνάρουν γιατί τους μπλοκάρουμε τη λωρίδα κυκλοφορίας», επισημαίνει.
Η μόνη οργανωμένη παρουσία είναι αυτή των... ταξιτζήδων. Πριν από δύο χρόνια, όταν άνοιξε ο σταθμός του μετρό, έκαναν ουρές πάνω στην ανεπαρκή εσοχή της στάσης και υπήρχε μεγάλος κίνδυνος για ατυχήματα. Με παρέμβαση του τότε δημάρχου Χρήστου Κορτζίδη, το ΣΑΤΑ συμφώνησε και δημιουργήθηκε πιάτσα στη διπλανή πλατεία. Το συνδικάτο δεν έμεινε σε αυτό, όρισε έναν εκπρόσωπό του που κάνει βάρδια δίπλα στην αφετηρία ώστε να μην «ψαρεύουν» πελάτες τα διερχόμενα ταξί. «Πρέπει να σεβαστούμε τους συναδέλφους μας που περιμένουν στην πιάτσα», μας εξήγησε ο εκπρόσωπος του ΣΑΤΑ και πρόσθεσε ότι σε εποχές οικονομικής κρίσης ο χρόνος αναμονής είναι μεγάλος. Στη συγκεκριμένη πιάτσα και παρ’ όλο που εξυπηρετεί περιοχές υψηλών εισοδημάτων, υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο κάθε 50 λεπτά «φορτώνουν» περίπου 20 ταξί.
Η πιάτσα ταξί δίπλα στον σταθμό μετρό του Ελληνικού λειτουργεί με καλύτερη οργάνωση |
Σκηνή δεύτερη: Βρισκόμαστε στην «καρδιά» του Ελληνικού. Δίπλα στις εγκαταστάσεις του FIR Αθηνών βρίσκεται μια έκταση περίπου 85 στρεμμάτων, η οποία από τις αρχές της δεκαετίας του ᾽80 έχει μετατραπεί σε αμαξοστάσιο για τα λεωφορεία της ΟΣΥ που εξυπηρετούν τα νότια προάστια. Δεκάδες λεωφορεία είναι παροπλισμένα για καιρό, καθώς υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών και τεχνικού προσωπικού. Ορισμένα είναι «ξεκοιλιασμένα» καθώς χρησιμοποιούνται για να καλύψουν τις ανάγκες όσων εκτελούν δρομολόγια. Το αμαξοστάσιο που εξυπηρετεί το 25% των λεωφορειακών γραμμών της πρωτεύουσας είναι υπό... έξωση. Μετά την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στο ξεπούλημα του Ελληνικού, η διοίκηση της ΟΣΥ προκήρυξε μελέτη για την εξεύρεση νέου χώρου, με προϋπολογισμό 130.000 ευρώ. Πολλαπλάσιο θα είναι το κόστος των νέων εγκαταστάσεων.
Το «πηγαδάκι» στήθηκε δίπλα στο αμαξοστάσιο, στις αποθήκες της ΥΠΑ στο πρώην Ανατολικό Αεροδρόμιο, όπου όρισε ο ΟΑΣΑ να ξεκινούν για δρομολόγιο οι γραμμές που εξυπηρετούν τα νότια προάστια. Οι οδηγοί μας δείχνουν τα αυτοσχέδια σημάδια που βάζουν για να καλύψουν τις μεγάλες λακκούβες. Μας μιλούν για την έλλειψη φωτισμού που κάνει δυσκολότερες τις βραδινές βάρδιες. «Το 2006 είχαμε 2.150 λεωφορεία ικανά να τεθούν σε κυκλοφορία, τα τελευταία χρόνια έχουν μείνει περίπου 1.250», μας εξηγεί ο οδηγός Παναγιώτης Σ.
Σκηνή δεύτερη: Βρισκόμαστε στην «καρδιά» του Ελληνικού. Δίπλα στις εγκαταστάσεις του FIR Αθηνών βρίσκεται μια έκταση περίπου 85 στρεμμάτων, η οποία από τις αρχές της δεκαετίας του ᾽80 έχει μετατραπεί σε αμαξοστάσιο για τα λεωφορεία της ΟΣΥ που εξυπηρετούν τα νότια προάστια. Δεκάδες λεωφορεία είναι παροπλισμένα για καιρό, καθώς υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών και τεχνικού προσωπικού. Ορισμένα είναι «ξεκοιλιασμένα» καθώς χρησιμοποιούνται για να καλύψουν τις ανάγκες όσων εκτελούν δρομολόγια. Το αμαξοστάσιο που εξυπηρετεί το 25% των λεωφορειακών γραμμών της πρωτεύουσας είναι υπό... έξωση. Μετά την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στο ξεπούλημα του Ελληνικού, η διοίκηση της ΟΣΥ προκήρυξε μελέτη για την εξεύρεση νέου χώρου, με προϋπολογισμό 130.000 ευρώ. Πολλαπλάσιο θα είναι το κόστος των νέων εγκαταστάσεων.
Το «πηγαδάκι» στήθηκε δίπλα στο αμαξοστάσιο, στις αποθήκες της ΥΠΑ στο πρώην Ανατολικό Αεροδρόμιο, όπου όρισε ο ΟΑΣΑ να ξεκινούν για δρομολόγιο οι γραμμές που εξυπηρετούν τα νότια προάστια. Οι οδηγοί μας δείχνουν τα αυτοσχέδια σημάδια που βάζουν για να καλύψουν τις μεγάλες λακκούβες. Μας μιλούν για την έλλειψη φωτισμού που κάνει δυσκολότερες τις βραδινές βάρδιες. «Το 2006 είχαμε 2.150 λεωφορεία ικανά να τεθούν σε κυκλοφορία, τα τελευταία χρόνια έχουν μείνει περίπου 1.250», μας εξηγεί ο οδηγός Παναγιώτης Σ.
Στο γκαράζ του Ελληνικού πριν από δύο χρόνια υπήρχαν σε ετοιμότητα 360-370 λεωφορεία από τα 440 που ανήκουν «στα χαρτιά» στη δύναμή του, τώρα έχουν απομείνει 220 και καθημερινά οδηγοί περιμένουν να επισκευαστούν οχήματα για να βγουν για βάρδια. «Σε μια εποχή που περικόπτονται μισθοί και συντάξεις από τα χαμηλά εισοδήματα, τα λεωφορεία είναι λίγα και επιπλέον κάνουν και νεκρά χιλιόμετρα, ξοδεύοντας σε καύσιμα», προσθέτει ο Απ. Κασιμέρης και αναφέρεται στον κύκλο 2,5 χιλιομέτρων που αναγκαστικά κάνουν τα λεωφορεία από τον χώρο-αλάνα της ΥΠΑ του παλιού ανατολικού αεροδρομίου για να πάνε προς τον σταθμό μετρό Ελληνικού.
Γνώστης των προβλημάτων των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, μας ενημερώνει ότι τα λεωφορεία της ΟΣΥ διανύουν κάθε ημέρα 250.000 οχηματοχιλιόμετρα, από τα οποία 16.000 καλύπτουν έξτρα διαδρομές λόγω του κακού σχεδιασμού σε ό,τι αφορά το «μοίρασμα» γραμμών ανά αμαξοστάσιο και την ανυπαρξία υποδομών για λειτουργία σταθμού λεωφορείων, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση των εγκαταστάσεων στο Ελληνικό. Γι’ αυτά τα «νεκρά» χιλιόμετρα τα καύσιμα κοστίζουν περίπου 10.000 ευρώ τη μέρα!
Τρίτη στάση: Δίπλα στον σταθμό του μετρό Ελληνικού υπάρχει μια περιφραγμένη έκταση 5-6 στρεμμάτων που θα μπορούσε να διαμορφωθεί ώστε να λειτουργήσουν σε ενιαίο χώρο οι αφετηρίες και το τέρμα των γραμμών, χωρίς ταλαιπωρία για τους επιβάτες αλλά και με μείωση του λειτουργικού κόστους. Υπάρχει όμως ένα μικρό εμπόδιο: ανήκει στο... «κράτος» ΤΑΙΠΕΔ και πρόκειται να παραχωρηθεί στον όμιλο Λάτση. Υπό έξωση βρίσκονται, άλλωστε, οι εγκαταστάσεις των πασχόντων από χρόνια νοσήματα αλλά και η Τροχαία Ελληνικού!