Να καλύψει τις απώλειες από τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων, σε επίπεδο εσόδων, μέσω της διαφημιστικής εκμετάλλευσης των συρμών, επιχειρεί η εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), ώστε να διατηρήσει και το 2015 τη λειτουργική κερδοφορία με την οποία αναμένεται να κλείσει και το οικονομικό έτος 2014, σύμφωνα με την «Καθημερινή».
Παρά το γεγονός ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2014, τα έσοδα της εταιρείας «πετούσαν» με ρυθμό αύξησης 17%, σε σχέση με το 2013, το τελευταίο τετράμηνο του έτους τα έσοδα εμφάνισαν σημαντική υποχώρηση.
Ο περιορισμός των εσόδων αποδίδεται κυρίως στη μείωση της τιμής των εισιτηρίων και στηνανακατανομή των εσόδων από πωλήσεις, που οδήγησε μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων στην εταιρεία οδικών μέσων (ΟΣΥ).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι, σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, η λειτουργική κερδοφορία του 2014 θα «κλείσει» περίπου στα 130 εκατ. ευρώ (δεν έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση των οριστικών οικονομικών αποτελεσμάτων του 2014), έναντι 126 εκατ. ευρώ το 2013.
Μπορεί μεν τα αποτελέσματα να είναι θετικά και να εμφανίζει και πάλι λειτουργική κερδοφορία, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τον ηλεκτρικό και το τραμ, ωστόσο στόχος είναι αυτή να ενισχυθεί περαιτέρω, καθώς η μείωση στην τιμή των εισιτηρίων δεν θα αφήσει ανεπηρέαστα τα συνολικά έσοδα.
Παράλληλα, το 2015 προβλέπεται μείωση της κρατικής επιδότησης, η οποία μπορεί μεν να κατευθύνεται μόνο στην ΟΣΥ, αλλά όσο περιορίζονται τα έσοδα των οδικών μέσων, τόσο αυξάνεται η ανάγκη έμμεσης ενίσχυσής της από τη ΣΤΑΣΥ. Το 2014, η κρατική επιδότηση έκλεισε (ύστερα από προσθήκη επιπλέον 5 εκατ. ευρώ) στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 αυτή δεν θα ξεπεράσει τα 85 εκατ. ευρώ.
Διαγωνισμός για διαφημίσεις
Στο μεταξύ, μετατέθηκε η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού για τις 16 Φεβρουαρίου που αρχικώς είχε οριστεί για τις 29 Ιανουαρίου, ενώ υπήρχαν κάποιες σκέψεις που ήθελαν την ολοκλήρωσή του στις 17 Ιανουαρίου, πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών. Ωστόσο, η επίσπευση της διαγωνιστικής διαδικασίας δεν κατέστη εφικτή.
Ο ανάδοχος πρόκειται να αναλάβει τη διαφημιστική εκμετάλλευση των συρμών του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ για τέσσερα χρόνια με μίσθωμα 1,5 εκατ. ευρώ ετησίως για τους συρμούς και 500.000 ευρώ για τα διαφημιστικά πάνελ.
Ο ανάδοχος θα κριθεί με βάση τη διαδικασία της πλειοδοσίας με ελάχιστη αύξηση ετησίως ποσοστού 5%. Η ΣΤΑΣΥ εκτιμά ότι θα αυξήσει με αυτόν τον τρόπο τα διαφημιστικά της έσοδακατά περίπου 35%.
Αξίζει μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι χωρίς την κατ’ ελάχιστον αύξηση του 5% η εταιρεία πρόκειται να εισπράξει σε βάθος τετραετίας τουλάχιστον 6 εκατ. ευρώ μόνο από τη διαφημιστική εκμετάλλευση των συρμών. Αντιστοίχως, αναμένεται εισροή τουλάχιστον 2 εκατ. ευρώ στα ταμεία της ΣΤΑΣΥ από την εκμετάλλευση των διαφημιστικών πάνελ, σε βάθος τετραετίας.
Η σύμβαση που θα υπογραφεί μεταξύ ΣΤΑΣΥ και αναδόχου προβλέπει μεν την εκμετάλλευση των συρμών για τέσσερα χρόνια, παρέχει ωστόσο τη δυνατότητα παράτασης για δύο επιπλέον έτη, κατόπιν επαναδιαπραγμάτευσης του τιμήματος. Ο ανάδοχος θα έχει στη διάθεσή του συνολικά 60 συρμούς, εκ των οποίων οι 30 του μετρό, οι 10 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και 20 οχήματα τραμ.
Δέλεαρ οι πολλοί επιβάτες
Η αυξημένη επιβατική κίνηση των μέσων σταθερής τροχιάς αποτελεί το μεγαλύτερο δέλεαρ για τον υποψήφιο ανάδοχο. Οι γραμμές 2 και 3 του μετρό (μπλε και κόκκινη γραμμή) μεταφέρουν καθημερινά περίπου 560.000 επιβάτες, έχουν μήκος περίπου 35,8 χλμ. και 36 υπόγειους σταθμούς.
Η γραμμή 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) μετρά περίπου 25,5 χλμ., 24 σταθμούς και εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση 220.000 επιβάτες. Στα οχήματα του τραμ, που εκτελούν 450 δρομολόγια ημερησίως, επιβιβάζονται περίπου 52.000 επιβάτες καθημερινά.
Την ίδια στιγμή «τρέχει» ακόμη ένας, μικρότερος, διαγωνισμός για τη φύλαξη στη ΣΤΑΣΥ.Συγκεκριμένα ο πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός, που διεξάγεται αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των αποβαθρών, του κέντρου ελέγχου λειτουργίας, τη διενέργεια περιπόλων εποπτείας και νυχτερινής φύλαξης της γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ) για 20 ημέρες, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 60.000 ευρώ.
Παρά το γεγονός ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2014, τα έσοδα της εταιρείας «πετούσαν» με ρυθμό αύξησης 17%, σε σχέση με το 2013, το τελευταίο τετράμηνο του έτους τα έσοδα εμφάνισαν σημαντική υποχώρηση.
Ο περιορισμός των εσόδων αποδίδεται κυρίως στη μείωση της τιμής των εισιτηρίων και στηνανακατανομή των εσόδων από πωλήσεις, που οδήγησε μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων στην εταιρεία οδικών μέσων (ΟΣΥ).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι, σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, η λειτουργική κερδοφορία του 2014 θα «κλείσει» περίπου στα 130 εκατ. ευρώ (δεν έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση των οριστικών οικονομικών αποτελεσμάτων του 2014), έναντι 126 εκατ. ευρώ το 2013.
Μπορεί μεν τα αποτελέσματα να είναι θετικά και να εμφανίζει και πάλι λειτουργική κερδοφορία, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τον ηλεκτρικό και το τραμ, ωστόσο στόχος είναι αυτή να ενισχυθεί περαιτέρω, καθώς η μείωση στην τιμή των εισιτηρίων δεν θα αφήσει ανεπηρέαστα τα συνολικά έσοδα.
Παράλληλα, το 2015 προβλέπεται μείωση της κρατικής επιδότησης, η οποία μπορεί μεν να κατευθύνεται μόνο στην ΟΣΥ, αλλά όσο περιορίζονται τα έσοδα των οδικών μέσων, τόσο αυξάνεται η ανάγκη έμμεσης ενίσχυσής της από τη ΣΤΑΣΥ. Το 2014, η κρατική επιδότηση έκλεισε (ύστερα από προσθήκη επιπλέον 5 εκατ. ευρώ) στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 αυτή δεν θα ξεπεράσει τα 85 εκατ. ευρώ.
Διαγωνισμός για διαφημίσεις
Στο μεταξύ, μετατέθηκε η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού για τις 16 Φεβρουαρίου που αρχικώς είχε οριστεί για τις 29 Ιανουαρίου, ενώ υπήρχαν κάποιες σκέψεις που ήθελαν την ολοκλήρωσή του στις 17 Ιανουαρίου, πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών. Ωστόσο, η επίσπευση της διαγωνιστικής διαδικασίας δεν κατέστη εφικτή.
Ο ανάδοχος πρόκειται να αναλάβει τη διαφημιστική εκμετάλλευση των συρμών του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ για τέσσερα χρόνια με μίσθωμα 1,5 εκατ. ευρώ ετησίως για τους συρμούς και 500.000 ευρώ για τα διαφημιστικά πάνελ.
Ο ανάδοχος θα κριθεί με βάση τη διαδικασία της πλειοδοσίας με ελάχιστη αύξηση ετησίως ποσοστού 5%. Η ΣΤΑΣΥ εκτιμά ότι θα αυξήσει με αυτόν τον τρόπο τα διαφημιστικά της έσοδακατά περίπου 35%.
Αξίζει μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι χωρίς την κατ’ ελάχιστον αύξηση του 5% η εταιρεία πρόκειται να εισπράξει σε βάθος τετραετίας τουλάχιστον 6 εκατ. ευρώ μόνο από τη διαφημιστική εκμετάλλευση των συρμών. Αντιστοίχως, αναμένεται εισροή τουλάχιστον 2 εκατ. ευρώ στα ταμεία της ΣΤΑΣΥ από την εκμετάλλευση των διαφημιστικών πάνελ, σε βάθος τετραετίας.
Η σύμβαση που θα υπογραφεί μεταξύ ΣΤΑΣΥ και αναδόχου προβλέπει μεν την εκμετάλλευση των συρμών για τέσσερα χρόνια, παρέχει ωστόσο τη δυνατότητα παράτασης για δύο επιπλέον έτη, κατόπιν επαναδιαπραγμάτευσης του τιμήματος. Ο ανάδοχος θα έχει στη διάθεσή του συνολικά 60 συρμούς, εκ των οποίων οι 30 του μετρό, οι 10 του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και 20 οχήματα τραμ.
Δέλεαρ οι πολλοί επιβάτες
Η αυξημένη επιβατική κίνηση των μέσων σταθερής τροχιάς αποτελεί το μεγαλύτερο δέλεαρ για τον υποψήφιο ανάδοχο. Οι γραμμές 2 και 3 του μετρό (μπλε και κόκκινη γραμμή) μεταφέρουν καθημερινά περίπου 560.000 επιβάτες, έχουν μήκος περίπου 35,8 χλμ. και 36 υπόγειους σταθμούς.
Η γραμμή 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) μετρά περίπου 25,5 χλμ., 24 σταθμούς και εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση 220.000 επιβάτες. Στα οχήματα του τραμ, που εκτελούν 450 δρομολόγια ημερησίως, επιβιβάζονται περίπου 52.000 επιβάτες καθημερινά.
Την ίδια στιγμή «τρέχει» ακόμη ένας, μικρότερος, διαγωνισμός για τη φύλαξη στη ΣΤΑΣΥ.Συγκεκριμένα ο πρόχειρος μειοδοτικός διαγωνισμός, που διεξάγεται αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των αποβαθρών, του κέντρου ελέγχου λειτουργίας, τη διενέργεια περιπόλων εποπτείας και νυχτερινής φύλαξης της γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ) για 20 ημέρες, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 60.000 ευρώ.