Η υποχρηματοδότηση και η πενιχρή εισροή ανταλλακτικών είναι οι κύριες αιτίες που τέσσερα λεωφορεία του ΟΑΣΑ έχουν πιάσει φωτιά το τελευταίο τρίμηνο, ενώ στα τρία εξ αυτών επέβαιναν πολίτες.
«To πρώτο συμβάν συνέβη αρχές Μαρτίου στο ύψος του Κηφισού στη γέφυρα της Μεταμόρφωσης και ευτυχώς ήταν λεωφορείο που είχε "σχολάσει" και επέστρεφε από το αεροδρόμιο, με το όχημα να καταστρέφεται ολοσχερώς» αναφέρει στο in.gr το μέλος του ΔΣ του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑΑπόστολος Κασιμέρης.
«Το δεύτερο περιστατικό έγινε στα Σπάτα. Το δρομολόγιο κατέληγε στη Λούτσα και είχε επιβάτες. Έσπασε ο κινητήρας, αλλά πρόλαβε ο οδηγός και έσβησε τη φωτιά» περιγράφει ο κ. Κασιμέρης. Για το τρίτο επεισόδιο, αναφέρει πως σημειώθηκε στη Βάρκιζα, με το λεωφορείο να μεταφέρει πολύ κόσμο. Το όχημα καταστράφηκε ολοσχερώς, αφού έσπασε το καπάκι του κινητήρα και πετάχτηκαν όλα τα λάδια έξω, πιάνοντας φωτιά.
«Το τελευταίο συνέβη στην Αχιλλέως στο Μεταξουργείο την προηγούμενη Πέμπτη, με το λεωφορείο να πιάνει φωτιά στο χώρο του κινητήρα μάλλον από καλωδίωση. Η πυροσβεστική έσπευσε γρήγορα στο σημείο, γιατί έκανε κλήση η τροχαία, βλέποντας τη φωτιά από κάμερα που υπάρχει στο δρόμο».
Για καλή τύχη του επιβατικού κοινού οι οδηγοί αντέδρασαν ταχύτατα, με αποτέλεσμα να αποφευχθούν τα χειρότερα, σύμφωνα με τον εργαζόμενο και συνδικαλιστή του ΟΑΣΑ, ο οποίος υπογραμμίζει ότι οι αιτίες για αυτήν την κατάσταση είναι τόσο η παλαιότητα του στόλου όσο και η θλιβερή συντήρησή του, λόγω υποχρηματοδότησης της εταιρείας και μειωμένη εισροή ανταλλακτικών.
«Επίσης, αυτό οφείλεται και στις μετατάξεις του τεχνικού προσωπικού, με συνέπεια να έχει μειωθεί πάρα πολύ. Στην ουσία οι εναπομείναντες μηχανικοί δίνουν αγώνα για να συντηρούν τα λεωφορεία, αλλά με πατέντες δεν μπορούν να συντηρηθούν οχήματα έργου, που εκτελούν δημόσια μεταφορά. Χρειάζεται να δοθούν λεφτά για την ασφάλεια της δημόσιας συγκοινωνίας, αφού η κοινωφέλεια πρέπει να είναι προτεραιότητα για το κράτος» τονίζει.
Σχετικά με τον ενεργό στόλο των λεωφορείων στην Αττική αναφέρει πως αυτός είναι πλέον 1.200 οχήματα, από τα 2.155 που είναι επισήμως καταγεγραμμένα στη λίστα της ΟΣΥ. «Τα 955 λεωφορεία είναι παροπλισμένα, με τα 505 εξ αυτών να έχουν μόνιμες βλάβες, ενώ τα υπόλοιπα 450 οχήματα θα μπορούσαν να διορθωθούν, αλλά υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών. Τα αμαξοστάσια θυμίζουν πλέον νεκροταφεία λεωφορείων» προσθέτει.
Επιπλέον, για τη μείωση των δρομολογίων τα τελευταία χρόνια παραθέτει ότι από τις 3.700 βάρδιες που έβγαιναν σε καθημερινή βάση από την ΕΘΕΛ, σήμερα αυτές έχουν φτάσει στις 2.200.
Επιπρόσθετα, με περαιτέρω συρρίκνωση απειλείται το πρόγραμμα των δρομολογίων της ΟΣΥ, αφού μέχρι το 2016, περίπου 500 λεωφορεία και τρόλεϊ υπολογίζεται ότι θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία, λόγω παλαιότητας αλλά και υποχρεωτικής συμμόρφωσης με την περιβαλλοντική νομοθεσία, με τον κ. Κασιμέρη να σχολιάζει το γεγονός ως κατάρρευση για τη δημόσια συγκοινωνία.
Σχετικά με το επιχείρημα που πολλοί χρησιμοποιούν σχετικά με τη διεύρυνση των γραμμών του μετρό για την αποσυμφόρηση των δρομολογίων των αστικών λεωφορείων, ο κ. Κασιμέρης απαντάει: «Το 70% του συγκοινωνιακού έργου πραγματοποιείται από τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, αφού είναι το βαρύ πυροβολικό της δημόσιας συγκοινωνίας. Το δίκτυο του μετρό είναι πολύ μικρό και δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στην απουσία λεωφορείων και τρόλεϊ. Εξάλλου, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ λειτουργούν τροφοδοτικά πλέον προς τους σταθμούς του μετρό. Φανταστείτε τί κυκλοφοριακό χάος θα δημιουργούσε, αν εκατοντάδες ΙΧ στάθμευαν γύρω από τις στάσεις του μετρό;»
«Να ξανανοίξει η ΕΛΒΟ»
«Εμείς, ζητάμε άμεσα να προχωρήσει η συντήρηση των υπαρχόντων οχημάτων, που είναι καθηλωμένα στα αμαξοστάσια για να μην αντιμετωπίσουμε πρόβλημα του χρόνου με την απόσυρση 200 λεωφορείων τύπου Mercedes, που είχαν αγοραστεί το 1993», ενώ συμπληρώνει πως «πρότασή μας είναι να ξανανοίξει η ΕΛΒΟ και από εκεί να γίνει οποιαδήποτε προμήθεια λεωφορείων για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Είναι κρίμα τα λεωφορεία που κυκλοφορούν, να προέρχονται από μία επιδότηση της Ευρώπης, η οποία επιστρέφει πάλι στην Ευρώπη».
Καταλήγει, λέγοντας σχετικά με τη διοίκηση της ΟΣΥ πως «θα προτιμούσαμε οι εταιρείες κοινωφέλειας να έχουν συνέχεια και να διοικούνται από το προσωπικό τους, αφού αυτό γνωρίζει τις συγκοινωνίες όσο κανένα άλλο. Στα τελευταία πέντε χρόνια έχουν περάσει τρεις πρόεδροι -πρώην κομματικά στελέχη της ΝΔ- από τους οποίους ο ένας ήταν οδοντίατρος και ο άλλος γεωπόνος. Τι σχέση είχαν με τις συγκοινωνίες;»
Άγγελος Προβολισιάνος
«To πρώτο συμβάν συνέβη αρχές Μαρτίου στο ύψος του Κηφισού στη γέφυρα της Μεταμόρφωσης και ευτυχώς ήταν λεωφορείο που είχε "σχολάσει" και επέστρεφε από το αεροδρόμιο, με το όχημα να καταστρέφεται ολοσχερώς» αναφέρει στο in.gr το μέλος του ΔΣ του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑΑπόστολος Κασιμέρης.
«Το δεύτερο περιστατικό έγινε στα Σπάτα. Το δρομολόγιο κατέληγε στη Λούτσα και είχε επιβάτες. Έσπασε ο κινητήρας, αλλά πρόλαβε ο οδηγός και έσβησε τη φωτιά» περιγράφει ο κ. Κασιμέρης. Για το τρίτο επεισόδιο, αναφέρει πως σημειώθηκε στη Βάρκιζα, με το λεωφορείο να μεταφέρει πολύ κόσμο. Το όχημα καταστράφηκε ολοσχερώς, αφού έσπασε το καπάκι του κινητήρα και πετάχτηκαν όλα τα λάδια έξω, πιάνοντας φωτιά.
«Το τελευταίο συνέβη στην Αχιλλέως στο Μεταξουργείο την προηγούμενη Πέμπτη, με το λεωφορείο να πιάνει φωτιά στο χώρο του κινητήρα μάλλον από καλωδίωση. Η πυροσβεστική έσπευσε γρήγορα στο σημείο, γιατί έκανε κλήση η τροχαία, βλέποντας τη φωτιά από κάμερα που υπάρχει στο δρόμο».
Για καλή τύχη του επιβατικού κοινού οι οδηγοί αντέδρασαν ταχύτατα, με αποτέλεσμα να αποφευχθούν τα χειρότερα, σύμφωνα με τον εργαζόμενο και συνδικαλιστή του ΟΑΣΑ, ο οποίος υπογραμμίζει ότι οι αιτίες για αυτήν την κατάσταση είναι τόσο η παλαιότητα του στόλου όσο και η θλιβερή συντήρησή του, λόγω υποχρηματοδότησης της εταιρείας και μειωμένη εισροή ανταλλακτικών.
«Επίσης, αυτό οφείλεται και στις μετατάξεις του τεχνικού προσωπικού, με συνέπεια να έχει μειωθεί πάρα πολύ. Στην ουσία οι εναπομείναντες μηχανικοί δίνουν αγώνα για να συντηρούν τα λεωφορεία, αλλά με πατέντες δεν μπορούν να συντηρηθούν οχήματα έργου, που εκτελούν δημόσια μεταφορά. Χρειάζεται να δοθούν λεφτά για την ασφάλεια της δημόσιας συγκοινωνίας, αφού η κοινωφέλεια πρέπει να είναι προτεραιότητα για το κράτος» τονίζει.
Σχετικά με τον ενεργό στόλο των λεωφορείων στην Αττική αναφέρει πως αυτός είναι πλέον 1.200 οχήματα, από τα 2.155 που είναι επισήμως καταγεγραμμένα στη λίστα της ΟΣΥ. «Τα 955 λεωφορεία είναι παροπλισμένα, με τα 505 εξ αυτών να έχουν μόνιμες βλάβες, ενώ τα υπόλοιπα 450 οχήματα θα μπορούσαν να διορθωθούν, αλλά υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών. Τα αμαξοστάσια θυμίζουν πλέον νεκροταφεία λεωφορείων» προσθέτει.
Επιπλέον, για τη μείωση των δρομολογίων τα τελευταία χρόνια παραθέτει ότι από τις 3.700 βάρδιες που έβγαιναν σε καθημερινή βάση από την ΕΘΕΛ, σήμερα αυτές έχουν φτάσει στις 2.200.
Επιπρόσθετα, με περαιτέρω συρρίκνωση απειλείται το πρόγραμμα των δρομολογίων της ΟΣΥ, αφού μέχρι το 2016, περίπου 500 λεωφορεία και τρόλεϊ υπολογίζεται ότι θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία, λόγω παλαιότητας αλλά και υποχρεωτικής συμμόρφωσης με την περιβαλλοντική νομοθεσία, με τον κ. Κασιμέρη να σχολιάζει το γεγονός ως κατάρρευση για τη δημόσια συγκοινωνία.
Σχετικά με το επιχείρημα που πολλοί χρησιμοποιούν σχετικά με τη διεύρυνση των γραμμών του μετρό για την αποσυμφόρηση των δρομολογίων των αστικών λεωφορείων, ο κ. Κασιμέρης απαντάει: «Το 70% του συγκοινωνιακού έργου πραγματοποιείται από τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, αφού είναι το βαρύ πυροβολικό της δημόσιας συγκοινωνίας. Το δίκτυο του μετρό είναι πολύ μικρό και δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στην απουσία λεωφορείων και τρόλεϊ. Εξάλλου, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ λειτουργούν τροφοδοτικά πλέον προς τους σταθμούς του μετρό. Φανταστείτε τί κυκλοφοριακό χάος θα δημιουργούσε, αν εκατοντάδες ΙΧ στάθμευαν γύρω από τις στάσεις του μετρό;»
«Να ξανανοίξει η ΕΛΒΟ»
«Εμείς, ζητάμε άμεσα να προχωρήσει η συντήρηση των υπαρχόντων οχημάτων, που είναι καθηλωμένα στα αμαξοστάσια για να μην αντιμετωπίσουμε πρόβλημα του χρόνου με την απόσυρση 200 λεωφορείων τύπου Mercedes, που είχαν αγοραστεί το 1993», ενώ συμπληρώνει πως «πρότασή μας είναι να ξανανοίξει η ΕΛΒΟ και από εκεί να γίνει οποιαδήποτε προμήθεια λεωφορείων για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Είναι κρίμα τα λεωφορεία που κυκλοφορούν, να προέρχονται από μία επιδότηση της Ευρώπης, η οποία επιστρέφει πάλι στην Ευρώπη».
Καταλήγει, λέγοντας σχετικά με τη διοίκηση της ΟΣΥ πως «θα προτιμούσαμε οι εταιρείες κοινωφέλειας να έχουν συνέχεια και να διοικούνται από το προσωπικό τους, αφού αυτό γνωρίζει τις συγκοινωνίες όσο κανένα άλλο. Στα τελευταία πέντε χρόνια έχουν περάσει τρεις πρόεδροι -πρώην κομματικά στελέχη της ΝΔ- από τους οποίους ο ένας ήταν οδοντίατρος και ο άλλος γεωπόνος. Τι σχέση είχαν με τις συγκοινωνίες;»
Άγγελος Προβολισιάνος