Της : ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Την πρόθεση της διοίκησης του υπουργείου Μεταφορών για προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών στις αστικές συγκοινωνίες ώστε μεταξύ άλλων να μειωθεί και το κόστος των μεταφερόμενων ρεπό εξαιτίας των οργανικών κενών που αποτιμάται σε περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ χωρίς να έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, επανέλαβε και χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της ΝΔ κ. Κωστή Χατζηδάκη.
Επίσης στους στόχους του υπουργείου είναι η γενικότερη αναδιάρθρωση του κόστους του ΟΑΣΑ μέσω της ψηφιοποίησης της λειτουργίας του και των υπηρεσιών του, της συνένωσης συναφών τμημάτων και της βέλτιστης διαχείρισης στόλου και δρομολογίων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, το στρατηγικό σχέδιο για τις δημόσιες συγκοινωνίες στηρίζεται και στην αύξηση των εσόδων μέσω της διεύρυνσης των χρηστών τους, κάτι στο οποίο θα συντελέσουν η βελτίωση της συνέπειας των δρομολογίων με την εφαρμογή της τηλεματικής, η στοχευμένη πύκνωση των δρομολογίων, η σύνδεση με τα μέσα σταθερής τροχιάς και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Παράλληλα θα ενταχθούν δράσεις διαχείρισης στόλου και παρακολούθησης στόχων εξοικονόμησης ενέργειας και θα διερευνηθεί η δυνατότητα ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων με νέα οικολογικής τεχνολογίας, ενώ θα αξιοποιηθούν όλες οι υποδομές του ΟΑΣΑ (στάσεις και μέσα) ώστε να συνδεθούν με δράσεις πολιτισμού ανοιχτές προς τους πολίτες.
Νωρίτερα ο υπουργός είχε επαναλάβει τις καταγγελίες που είχε κάνει πρόσφατα για τα προβλήματα στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών ρωτώντας εαν θεωρείται εξυγίανση ότι:
1. Δεν υπήρχε κεντρικός έλεγχος όσον αφορά στις προμήθειες, τις ασφάλειες, το πληροφοριακό σύστημα, τα λογιστικά, τα διαφημιστικά έσοδα και τις στρατηγικές, τον προγραμματισμό του συγκοινωνιακού έργου, κτλ. Με αποτέλεσμα να συναντώνται διαφορετικοί διαγωνισμοί για ίδιες προμήθειες και διαφορετικοί όροι ασφάλισης σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
2. Ο Όμιλος θα υποδεχτεί στο τέλος του 2016 το ηλεκτρονικό εισιτήριο χωρίς να λειτουργεί ομιλικά σε επιχειρησιακό, διοικητικό και στρατηγικό επίπεδο με μεγάλο κίνδυνο να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου και χωρίς να έχει κεντρικό management και στοιχειώδη συνεργατική λειτουργία των τριών εταιρειών.
3. Η εφαρμογή τον Οκτώβρη του 2014 της μειωμένης τιμολογιακής πολιτικής, όταν η διοίκηση του ΟΑΣΑ μειώνει μεσοσταθμικά 15% τα προγραμματισμένα δρομολόγια για έτη 2013 και 2014.
4. Μειώθηκαν τα τουριστικά δρομολόγια, όπως το 060 – Αρχαιολογικό Μουσείο-Ακαδημία-Λυκαβηττός, ενώ αγοράστηκαν τέσσερα 2όροφα τουριστικά λεωφορεία από την ΟΣΥ τα οποία ασφαλίζονται και δεν χρησιμοποιούνται.
5. Μειώθηκαν κατά 19% οι βάρδιες για τα έτη 2013 και 2014 και την ίδια στιγμή χρειάζονται 10.000 και πλέον μεταφερόμενα ρεπό, τα οποία αποτιμώνται σε 1 εκ. ευρώ και δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό. Επιπλέον 550 οδηγοί έχουν αλλάξει ειδικότητα και 140 βρίσκονται στα αμαξοστάσια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για «κακοδιαχείριση πόρων και περιουσιακών στοιχείων καθώς και η σπατάλη κεφαλαίων σε εξωτερικούς συμβούλους όταν ο Όμιλος συνολικά διαθέτει το δυναμικό για να ανταποκριθεί στις λειτουργικές και επιχειρησιακές του ανάγκες. Mόνο οι εξωτερικοί νομικοί σύμβουλοι κόστισαν 297.000 ευρώ (το 2014) στον Όμιλο, όταν διαθέτει δεκατρείς υπηρεσιακούς συμβούλους.
Επίσης ο υπουργός αναρωτήθηκε εάν είναι εξυγίανση η διαγραφή χρέους 8 εκ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΑΣΑ και η παραχώρηση των εσόδων κεντρικών σταθμών (Δουκίσσης Πλακεντίας, Λαρίσης και Πειραιά) στην προς αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Μίλησε για 3.3 εκ. ευρώ λειτουργικές ζημίες και 14.9 εκ. ευρώ ζημίες προ φόρων του Ομίλου για το 2014 τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση ήταν 100.29 εκ. ευρώ, ήτοι κατά 16.29 εκ. ευρώ μεγαλύτερη από το 2015, ενώ ανέφερε ότι η μείωση των πωλήσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2015 ήταν για τον ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ κατά 10.5%, 11.7% και 21.3% για το πρώτο τρίμηνο του 2015,.
«Αποτελεί δείγμα υπευθυνότητας και ιδιαίτερης ευαισθησίας για τη βιωσιμότητα του Ομίλου ΟΑΣΑ, εφάμιλλο με αυτό που δείχνει ο κ. Χατζηδάκης, τα 113.992.640,56 ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΟΑΣΑ μόνο για τα έτη 2011, 2012, 2013 και 2014; Κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ τότε;» τόνισε ο κ. Σπίρτζης προσθέτοντας ότι «η «εξυγίανση» στην οποία επιγραμματικά αναφέρεται ο κ. Χατζηδάκης είναι η απάντηση στην εγνωσμένη αδυναμία του ΟΑΣΑ να αναπτύξει ένα βιώσιμο, κοινωνικό, δημοκρατικό, σύγχρονο και περιβαλλοντικό μοντέλο λειτουργίας».
Την πρόθεση της διοίκησης του υπουργείου Μεταφορών για προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών στις αστικές συγκοινωνίες ώστε μεταξύ άλλων να μειωθεί και το κόστος των μεταφερόμενων ρεπό εξαιτίας των οργανικών κενών που αποτιμάται σε περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ χωρίς να έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, επανέλαβε και χθες από το βήμα της Βουλής ο υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της ΝΔ κ. Κωστή Χατζηδάκη.
Επίσης στους στόχους του υπουργείου είναι η γενικότερη αναδιάρθρωση του κόστους του ΟΑΣΑ μέσω της ψηφιοποίησης της λειτουργίας του και των υπηρεσιών του, της συνένωσης συναφών τμημάτων και της βέλτιστης διαχείρισης στόλου και δρομολογίων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, το στρατηγικό σχέδιο για τις δημόσιες συγκοινωνίες στηρίζεται και στην αύξηση των εσόδων μέσω της διεύρυνσης των χρηστών τους, κάτι στο οποίο θα συντελέσουν η βελτίωση της συνέπειας των δρομολογίων με την εφαρμογή της τηλεματικής, η στοχευμένη πύκνωση των δρομολογίων, η σύνδεση με τα μέσα σταθερής τροχιάς και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Παράλληλα θα ενταχθούν δράσεις διαχείρισης στόλου και παρακολούθησης στόχων εξοικονόμησης ενέργειας και θα διερευνηθεί η δυνατότητα ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων με νέα οικολογικής τεχνολογίας, ενώ θα αξιοποιηθούν όλες οι υποδομές του ΟΑΣΑ (στάσεις και μέσα) ώστε να συνδεθούν με δράσεις πολιτισμού ανοιχτές προς τους πολίτες.
Νωρίτερα ο υπουργός είχε επαναλάβει τις καταγγελίες που είχε κάνει πρόσφατα για τα προβλήματα στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών ρωτώντας εαν θεωρείται εξυγίανση ότι:
1. Δεν υπήρχε κεντρικός έλεγχος όσον αφορά στις προμήθειες, τις ασφάλειες, το πληροφοριακό σύστημα, τα λογιστικά, τα διαφημιστικά έσοδα και τις στρατηγικές, τον προγραμματισμό του συγκοινωνιακού έργου, κτλ. Με αποτέλεσμα να συναντώνται διαφορετικοί διαγωνισμοί για ίδιες προμήθειες και διαφορετικοί όροι ασφάλισης σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
2. Ο Όμιλος θα υποδεχτεί στο τέλος του 2016 το ηλεκτρονικό εισιτήριο χωρίς να λειτουργεί ομιλικά σε επιχειρησιακό, διοικητικό και στρατηγικό επίπεδο με μεγάλο κίνδυνο να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου και χωρίς να έχει κεντρικό management και στοιχειώδη συνεργατική λειτουργία των τριών εταιρειών.
3. Η εφαρμογή τον Οκτώβρη του 2014 της μειωμένης τιμολογιακής πολιτικής, όταν η διοίκηση του ΟΑΣΑ μειώνει μεσοσταθμικά 15% τα προγραμματισμένα δρομολόγια για έτη 2013 και 2014.
4. Μειώθηκαν τα τουριστικά δρομολόγια, όπως το 060 – Αρχαιολογικό Μουσείο-Ακαδημία-Λυκαβηττός, ενώ αγοράστηκαν τέσσερα 2όροφα τουριστικά λεωφορεία από την ΟΣΥ τα οποία ασφαλίζονται και δεν χρησιμοποιούνται.
5. Μειώθηκαν κατά 19% οι βάρδιες για τα έτη 2013 και 2014 και την ίδια στιγμή χρειάζονται 10.000 και πλέον μεταφερόμενα ρεπό, τα οποία αποτιμώνται σε 1 εκ. ευρώ και δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό. Επιπλέον 550 οδηγοί έχουν αλλάξει ειδικότητα και 140 βρίσκονται στα αμαξοστάσια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για «κακοδιαχείριση πόρων και περιουσιακών στοιχείων καθώς και η σπατάλη κεφαλαίων σε εξωτερικούς συμβούλους όταν ο Όμιλος συνολικά διαθέτει το δυναμικό για να ανταποκριθεί στις λειτουργικές και επιχειρησιακές του ανάγκες. Mόνο οι εξωτερικοί νομικοί σύμβουλοι κόστισαν 297.000 ευρώ (το 2014) στον Όμιλο, όταν διαθέτει δεκατρείς υπηρεσιακούς συμβούλους.
Επίσης ο υπουργός αναρωτήθηκε εάν είναι εξυγίανση η διαγραφή χρέους 8 εκ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΑΣΑ και η παραχώρηση των εσόδων κεντρικών σταθμών (Δουκίσσης Πλακεντίας, Λαρίσης και Πειραιά) στην προς αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Μίλησε για 3.3 εκ. ευρώ λειτουργικές ζημίες και 14.9 εκ. ευρώ ζημίες προ φόρων του Ομίλου για το 2014 τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση ήταν 100.29 εκ. ευρώ, ήτοι κατά 16.29 εκ. ευρώ μεγαλύτερη από το 2015, ενώ ανέφερε ότι η μείωση των πωλήσεων στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2015 ήταν για τον ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ κατά 10.5%, 11.7% και 21.3% για το πρώτο τρίμηνο του 2015,.
«Αποτελεί δείγμα υπευθυνότητας και ιδιαίτερης ευαισθησίας για τη βιωσιμότητα του Ομίλου ΟΑΣΑ, εφάμιλλο με αυτό που δείχνει ο κ. Χατζηδάκης, τα 113.992.640,56 ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΟΑΣΑ μόνο για τα έτη 2011, 2012, 2013 και 2014; Κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ τότε;» τόνισε ο κ. Σπίρτζης προσθέτοντας ότι «η «εξυγίανση» στην οποία επιγραμματικά αναφέρεται ο κ. Χατζηδάκης είναι η απάντηση στην εγνωσμένη αδυναμία του ΟΑΣΑ να αναπτύξει ένα βιώσιμο, κοινωνικό, δημοκρατικό, σύγχρονο και περιβαλλοντικό μοντέλο λειτουργίας».