Μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη με πολλές ειδήσεις γύρω από τα τεκταινόμενα στον ΟΑΣΑ έδωσε στον Νίκο Καραγιάννη και το ypodomes.com ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης. Ανάμεσα στις απαντήσεις ξεχωρίζει η εξελισσόμενη συγχώνευση των εταιρειών ΟΑΣΑ-ΣΤΑΣΥ-ΟΣΥ, η διεκδίκηση 110εκ.ευρώ από οφειλές του Δημοσίου, η προσπάθεια για εξεύρεση κονδυλίων για την αγορά νέων λεωφορείων, αλλά και την πρόσληψη περίπου 1.000 εργαζομένων στον Οργανισμό που θα βελτιώσει το συγκοινωνιακό έργο. Ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ έδωσε και πολύ χρήσιμες πληροφορίες για την αναμενόμενη είσοδο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις Αθηναϊκές Συγκοινωνίες.
Ν.Κ.Το στοίχημα για τον ΟΑΣΑ είναι μεγάλο. Πρέπει από ελλειμματικός οργανισμός να μεταβληθεί σε πλεονασματικό με παράλληλη βελτίωση των υπηρεσιών. Πως θα το κάνετε;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Έχετε δίκιο. Για να μπορέσει ο όμιλος ΟΑΣΑ να ανταποκριθεί στις ανάγκες των εκατομμυρίων πολιτών της Αθήνας που χρησιμοποιούν τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στις καθημερινές τους μετακινήσεις θα πρέπει να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να είναι πλεονασματικός ή τουλάχιστον να μην είναι ελλειμματικός. Όπως ξέρετε κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών γεμάτο παθογένειες και ελλείμματα που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ. Κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών που βάζιζε ολοταχώς στον κατήφορο της απαξίωσης, με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων και διοικήσεων. Εμείς προσπαθούμε τώρα με όλες μας τις δυνάμεις να αναστρέψουμε αυτήν την κατάσταση.
Καταφέραμε να παραδώσουμε προϋπολογισμό Ομίλου με έλλειμμα μειωμένο κατά 20 εκ. ευρώ. Αναλάβαμε δράσεις εξοικονόμησης, ύψους 8,5 εκ. ευρώ, που αφορούν κόστος προμηθειών μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών, κόστος συμβάσεων παροχής υπηρεσίας μέσω ανάπτυξης συνεργασίας με άλλους δημόσιους φορείς, όπως η Ελληνική Αστυνομία για την φύλαξη των σταθμών. Προχωράμε με γρήγορα βήματα στη δημιουργία ομιλικής λειτουργίας των φορέων των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, έτσι ώστε ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ να έχουν κοινή έδρα, κοινές υπηρεσίες, κοινό λογιστήριο, κοινές προμήθειες και να επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακας, που θα βοηθήσουν στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην πρωτεύουσα. Διεκδικούμε οφειλές των Υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ για την άσκηση κοινωνικών πολιτικών, που μόνο για τη φετινή χρονιά αγγίζουν τα 110 εκατ. ευρώ.
Ν.Κ.Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μπει στη ζωή μας από το 2017. Δώστε 4-5 βασικά στοιχεία της λειτουργίας του και πώς θα το βάλουν οι Αθηναίοι στη ζωή τους.
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Πραγματικά, το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, βρίσκεται στην τελική ευθεία εφαρμογής του. Από την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ, τη γραμμή 1 του μετρό και το τραμ και από τον Ιούνιο του 2017 στις γραμμές 2 και 3 του μετρό της Αθήνας και στον προαστειακό. Το σημερινό χάρτινο εισιτήριο θα αντικατασταθεί σταδιακά από την «έξυπνη κάρτα». Οι επιβάτες θα μετακινούνται μόνο με αυτήν και θα την προσκομίζουν στα μηχανήματα που θα τοποθετηθούν σε σταθμούς και στάσεις για επικύρωση ή επαναφόρτιση ενώ από τα ίδια σημεία θα μπορούν και να την αγοράσουν.
Η κάρτα αυτή θα φορτώνεται με ένα ποσό με πολλούς τρόπους (με πιστωτικές κάρτες, από το διαδίκτυο, στα γκισέ κ.ά.), το οποίο ποσό θα μειώνεται κάθε φορά που θα πραγματοποιεί ο επιβάτης μία διαδρομή. Ειδικότερα θα υπάρχουν δύο τύποι καρτών που θα περνούν χωρίς επαφή στα ειδικά επικυρωτικά των οχημάτων και στις πύλες των σταθμών. Η μία θα είναι πλαστική, θα μοιάζει με πιστωτική κάρτα και θα φέρει επεξεργαστή στον οποίο θα μπορούν να "φορτώνονται" τα μεγάλα κόμιστρα, μηνιαίες και ετήσιες κάρτες και όλες οι περιπτώσεις ελευθέρας ή μειωμένης μετακίνησης που υπάρχουν στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Θα υπάρχει επίσης η χάρτινη κάρτα, που θα είναι ένα πολλαπλό εισιτήριο που δεν θα έχει επεξεργαστή και θα αφορά εκείνους που θέλουν να κάνουν συγκεκριμένες μεμονωμένες διαδρομές.
Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους επιβάτες, όπως: Πρόσβαση σε πολλά σημεία πώλησης για την αγορά και χρήση της έξυπνης κάρτας, δυνατότητα μονού εισιτηρίου για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πιο δίκαιη χρέωση, μέσω της εισαγωγής νέων πολιτικών τιμολόγησης και νέων προϊόντων (π.χ. σύστημα ανά ζώνες, εβδομαδιαίες κάρτες, οικογενειακές κάρτες, κ.λπ.), αυξημένη ευελιξία με πιθανή ενσωμάτωση και πρόσθετων υπηρεσιών, ευκολία για τους μη τακτικούς χρήστες και τους τουρίστες, ασφάλεια σε περίπτωση βλάβης, απώλειας ή κλοπής. Παράλληλα το έργο αυτό θα μειώσει την εισιτηριοαποφυγή. Επίσης θα ενεργοποιήσει νέα συστήματα δίκαιης και έξυπνης τιμολογιακής πολιτικής, θα δώσει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό των μεταφορών στη βάση της πραγματικής ζήτησης και θα βελτιώσει την κατανομή των εσόδων μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης των μεταφορών.
Ν.Κ.Υπάρχει κάποιο σχέδιο για το γερασμένο στόλο λεωφορείων; Γενικά βαδίζουμε προς νέα αναδιάρθρωση των δρομολογίων.
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Πρέπει να τονίσω ότι οι προηγούμενες διοικήσεις είχαν «ξεχάσει», για να το πω κάπως κομψά, μία από τις πιο βασικές προϋποθέσεις και απαραίτητη συνθήκη για την ανάπτυξη των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών. Δεν είχαν κάνει καμία πρόβλεψη για αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων όταν οι πάντες γνωρίζουν πως μετά το 2019 δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν ούτε τα μισά τόσο λόγω παλαιότητας όσο και λόγω περιβαλλοντικών περιορισμών. Καινούργιο λεωφορείο έχει να δρομολογηθεί στην Αθήνα σχεδόν εδώ και δέκα χρόνια. Γεγονός απαράδεκτο. Εμείς από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε βρισκόμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων, από την Ε.Ε., προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε. Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτησή σας, πραγματικά σχεδιάζουμε την αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, με βασικό στόχο τη διασύνδεση ακόμη περισσότερων δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ με σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικό και τραμ).
Ν.Κ. Σχετικά με το Μετρό υπάρχει η ανάγκη προσλήψεων; Αναφέρομαι κυρίως σε μηχανοδηγούς; Με τα λεωφορεία το ίδιο ισχύει; Τι θα κάνετε;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Θίγετε ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που κληρονομήσαμε. Προσλήψεις προσωπικού δεν έχουν γίνει εδώ και χρόνια, με αποτέλεσμα να λείπουν σήμερα εκατοντάδες οδηγοί και τεχνικοί από την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ που δημιουργεί προβλήματα στην εκτέλεση των δρομολογίων. Εμείς, με την αποφασιστική στήριξη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, δρομολογούμε, μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, την πρόσληψη 996 μόνιμων υπαλλήλων στις αστικές συγκοινωνίες σε κρίσιμες ειδικότητες. Πρόκειται για 495 νέους οδηγούς και 201 τεχνίτες στην ΟΣΥ και 130 οδηγούς και 170 τεχνίτες στη ΣΤΑΣΥ.
Ν.Κ. Υπάρχουν άλλα πλάνα για την μελλοντική ανάπτυξη του ΟΑΣΑ;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Νομίζω ότι τόσο η τηλεματική, που άρχισε να εφαρμόζεται με επιτυχία από τον περασμένο Απρίλη, όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι δύο έργα εκσυγχρονισμού και στρατηγικής σημασίας που χαράζουν μια νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Αξίζει να σας αναφέρω ότι και τα δύο αυτά έργα ΣΔΙΤ τα παραλάβαμε με πολλά προβλήματα και καταβλήθηκαν επίπονες προσπάθειες για να ξεμπλοκαριστούν και να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους. Ένα άλλο επίσης μεγάλο στοίχημά μας είναι η ομιλοποίηση των συγκοινωνιακών φορέων που θα δώσει άλλον αέρα στην ανάπτυξη του ΟΑΣΑ.
Ν.Κ.Σας ευχαριστώ πολύ κε Ταστάνη για το χρόνο σας..
Ν.Κ.Το στοίχημα για τον ΟΑΣΑ είναι μεγάλο. Πρέπει από ελλειμματικός οργανισμός να μεταβληθεί σε πλεονασματικό με παράλληλη βελτίωση των υπηρεσιών. Πως θα το κάνετε;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Έχετε δίκιο. Για να μπορέσει ο όμιλος ΟΑΣΑ να ανταποκριθεί στις ανάγκες των εκατομμυρίων πολιτών της Αθήνας που χρησιμοποιούν τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στις καθημερινές τους μετακινήσεις θα πρέπει να βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να είναι πλεονασματικός ή τουλάχιστον να μην είναι ελλειμματικός. Όπως ξέρετε κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών γεμάτο παθογένειες και ελλείμματα που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ. Κληρονομήσαμε ένα σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών που βάζιζε ολοταχώς στον κατήφορο της απαξίωσης, με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων και διοικήσεων. Εμείς προσπαθούμε τώρα με όλες μας τις δυνάμεις να αναστρέψουμε αυτήν την κατάσταση.
Καταφέραμε να παραδώσουμε προϋπολογισμό Ομίλου με έλλειμμα μειωμένο κατά 20 εκ. ευρώ. Αναλάβαμε δράσεις εξοικονόμησης, ύψους 8,5 εκ. ευρώ, που αφορούν κόστος προμηθειών μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών, κόστος συμβάσεων παροχής υπηρεσίας μέσω ανάπτυξης συνεργασίας με άλλους δημόσιους φορείς, όπως η Ελληνική Αστυνομία για την φύλαξη των σταθμών. Προχωράμε με γρήγορα βήματα στη δημιουργία ομιλικής λειτουργίας των φορέων των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, έτσι ώστε ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ να έχουν κοινή έδρα, κοινές υπηρεσίες, κοινό λογιστήριο, κοινές προμήθειες και να επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακας, που θα βοηθήσουν στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην πρωτεύουσα. Διεκδικούμε οφειλές των Υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ για την άσκηση κοινωνικών πολιτικών, που μόνο για τη φετινή χρονιά αγγίζουν τα 110 εκατ. ευρώ.
Ν.Κ.Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μπει στη ζωή μας από το 2017. Δώστε 4-5 βασικά στοιχεία της λειτουργίας του και πώς θα το βάλουν οι Αθηναίοι στη ζωή τους.
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Πραγματικά, το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, βρίσκεται στην τελική ευθεία εφαρμογής του. Από την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ, τη γραμμή 1 του μετρό και το τραμ και από τον Ιούνιο του 2017 στις γραμμές 2 και 3 του μετρό της Αθήνας και στον προαστειακό. Το σημερινό χάρτινο εισιτήριο θα αντικατασταθεί σταδιακά από την «έξυπνη κάρτα». Οι επιβάτες θα μετακινούνται μόνο με αυτήν και θα την προσκομίζουν στα μηχανήματα που θα τοποθετηθούν σε σταθμούς και στάσεις για επικύρωση ή επαναφόρτιση ενώ από τα ίδια σημεία θα μπορούν και να την αγοράσουν.
Η κάρτα αυτή θα φορτώνεται με ένα ποσό με πολλούς τρόπους (με πιστωτικές κάρτες, από το διαδίκτυο, στα γκισέ κ.ά.), το οποίο ποσό θα μειώνεται κάθε φορά που θα πραγματοποιεί ο επιβάτης μία διαδρομή. Ειδικότερα θα υπάρχουν δύο τύποι καρτών που θα περνούν χωρίς επαφή στα ειδικά επικυρωτικά των οχημάτων και στις πύλες των σταθμών. Η μία θα είναι πλαστική, θα μοιάζει με πιστωτική κάρτα και θα φέρει επεξεργαστή στον οποίο θα μπορούν να "φορτώνονται" τα μεγάλα κόμιστρα, μηνιαίες και ετήσιες κάρτες και όλες οι περιπτώσεις ελευθέρας ή μειωμένης μετακίνησης που υπάρχουν στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Θα υπάρχει επίσης η χάρτινη κάρτα, που θα είναι ένα πολλαπλό εισιτήριο που δεν θα έχει επεξεργαστή και θα αφορά εκείνους που θέλουν να κάνουν συγκεκριμένες μεμονωμένες διαδρομές.
Το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους επιβάτες, όπως: Πρόσβαση σε πολλά σημεία πώλησης για την αγορά και χρήση της έξυπνης κάρτας, δυνατότητα μονού εισιτηρίου για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πιο δίκαιη χρέωση, μέσω της εισαγωγής νέων πολιτικών τιμολόγησης και νέων προϊόντων (π.χ. σύστημα ανά ζώνες, εβδομαδιαίες κάρτες, οικογενειακές κάρτες, κ.λπ.), αυξημένη ευελιξία με πιθανή ενσωμάτωση και πρόσθετων υπηρεσιών, ευκολία για τους μη τακτικούς χρήστες και τους τουρίστες, ασφάλεια σε περίπτωση βλάβης, απώλειας ή κλοπής. Παράλληλα το έργο αυτό θα μειώσει την εισιτηριοαποφυγή. Επίσης θα ενεργοποιήσει νέα συστήματα δίκαιης και έξυπνης τιμολογιακής πολιτικής, θα δώσει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό των μεταφορών στη βάση της πραγματικής ζήτησης και θα βελτιώσει την κατανομή των εσόδων μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης των μεταφορών.
Ν.Κ.Υπάρχει κάποιο σχέδιο για το γερασμένο στόλο λεωφορείων; Γενικά βαδίζουμε προς νέα αναδιάρθρωση των δρομολογίων.
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Πρέπει να τονίσω ότι οι προηγούμενες διοικήσεις είχαν «ξεχάσει», για να το πω κάπως κομψά, μία από τις πιο βασικές προϋποθέσεις και απαραίτητη συνθήκη για την ανάπτυξη των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών. Δεν είχαν κάνει καμία πρόβλεψη για αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων όταν οι πάντες γνωρίζουν πως μετά το 2019 δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν ούτε τα μισά τόσο λόγω παλαιότητας όσο και λόγω περιβαλλοντικών περιορισμών. Καινούργιο λεωφορείο έχει να δρομολογηθεί στην Αθήνα σχεδόν εδώ και δέκα χρόνια. Γεγονός απαράδεκτο. Εμείς από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε βρισκόμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων, από την Ε.Ε., προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε. Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτησή σας, πραγματικά σχεδιάζουμε την αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας, με βασικό στόχο τη διασύνδεση ακόμη περισσότερων δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ με σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικό και τραμ).
Ν.Κ. Σχετικά με το Μετρό υπάρχει η ανάγκη προσλήψεων; Αναφέρομαι κυρίως σε μηχανοδηγούς; Με τα λεωφορεία το ίδιο ισχύει; Τι θα κάνετε;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Θίγετε ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που κληρονομήσαμε. Προσλήψεις προσωπικού δεν έχουν γίνει εδώ και χρόνια, με αποτέλεσμα να λείπουν σήμερα εκατοντάδες οδηγοί και τεχνικοί από την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ που δημιουργεί προβλήματα στην εκτέλεση των δρομολογίων. Εμείς, με την αποφασιστική στήριξη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, δρομολογούμε, μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, την πρόσληψη 996 μόνιμων υπαλλήλων στις αστικές συγκοινωνίες σε κρίσιμες ειδικότητες. Πρόκειται για 495 νέους οδηγούς και 201 τεχνίτες στην ΟΣΥ και 130 οδηγούς και 170 τεχνίτες στη ΣΤΑΣΥ.
Ν.Κ. Υπάρχουν άλλα πλάνα για την μελλοντική ανάπτυξη του ΟΑΣΑ;
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ: Νομίζω ότι τόσο η τηλεματική, που άρχισε να εφαρμόζεται με επιτυχία από τον περασμένο Απρίλη, όσο και το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι δύο έργα εκσυγχρονισμού και στρατηγικής σημασίας που χαράζουν μια νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Αξίζει να σας αναφέρω ότι και τα δύο αυτά έργα ΣΔΙΤ τα παραλάβαμε με πολλά προβλήματα και καταβλήθηκαν επίπονες προσπάθειες για να ξεμπλοκαριστούν και να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους. Ένα άλλο επίσης μεγάλο στοίχημά μας είναι η ομιλοποίηση των συγκοινωνιακών φορέων που θα δώσει άλλον αέρα στην ανάπτυξη του ΟΑΣΑ.
Ν.Κ.Σας ευχαριστώ πολύ κε Ταστάνη για το χρόνο σας..