Με ερώτησή του στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, ο βουλευτής της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός αλλά και στις καταγγελίες των συνδικαλιστών για τη σύμβουλο επί θεμάτων μουσικής.
Με έναντι οι ασφαλιστικές εισφορές
Οι εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας βρίσκονται στο πλέον κρίσιμο σημείο αντιμετωπίζοντας έντονα ταμειακά προβλήματα και έχοντας ανάγκη έκτακτης κρατικής επιχορήγησης προκειμένου να μην καταρρεύσουν. Ειδικότερα, η ΟΣΥ αδυνατεί να πληρώσει τις εισφορές της στο ΙΚΑ και τις οφειλές της προς τους προμηθευτές (καταβάλλει μόνο έναντι), ενώ με δυσκολία πληρώνονται πλέον οι μισθοί των περίπου 6.000 εργαζομένων της.
Την ίδια στιγμή, αναβρασμός επικρατεί και μεταξύ των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες. Τα οικονομικά των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών έχουν περιέλθει σε δραματική κατάσταση σε σημείο που να διακυβεύεται ακόμη και η ασφαλής κυκλοφορία των μέσων από τη συνεχή απώλεια εσόδων των συγκοινωνιακών εταιρειών.
Χωρίς ανταλλακτικά
Μάλιστα, αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν ακόμη και την αγορά ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος των οχημάτων να βρίσκεται ακινητοποιημένο στα αμαξοστάσιο, που σε συνδυασμό με τις ελλείψεις οδηγών, έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των δρομολογίων.
Η μείωση της κρατικής επιδότησης κατά 14 εκατ. ευρώ έχει κοστίσει ακριβά στις εταιρείες του ΟΑΣΑ και κινδυνεύει η λειτουργία των συγκοινωνιών. Η δωρεάν μετακίνηση των πολιτών κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες των capital controls κόστισαν στον ΟΑΣΑ συνολικά 9,5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, διογκώθηκε το πρόβλημα της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον Οργανισμό, που υπολογίζονται σε 140 εκ. ευρώ.
Βουτιά στα έσοδα από τα εισιτήρια
Ουσιαστικά, οι αστικές συγκοινωνίες έχουν αφεθεί στο έλεος της τύχης τους με την απουσία ελέγχων εισιτηρίων, τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά και τα συνεχώς αυξανόμενα οικονομικά βάρη να συνθέτουν την εικόνα της παρακμής των μέσων που εξυπηρετούν καθημερινά σχεδόν δύο εκατ. μετακινήσεις.
Τα συχνά περιστατικά επιθέσεων κατά ελεγκτών του μετρό, οι βανδαλισμοί λεωφορείων και τρόλεϊ και τα προβλήματα στον συγκοινωνιακό σχεδιασμό οδηγούν σε πολύωρες αναμονές στις στάσεις των λεωφορείων και αναδεικνύουν την αδράνεια που επιδεικνύει το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εργαζομένων, οι πωλήσεις των εισιτηρίων πέφτουν συνεχώς, γεγονός το οποίο ερμηνεύεται ως μείωση των επιβιβάσεων ή σημαντική αύξηση της λαθρεπιβίβασης. Τα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών έχουν σημειώσει «βουτιά» 40% το α΄ δίμηνο του έτους, η μείωση του συγκοινωνιακού έργου είναι στο 24%, ενώ εκτιμάται ότι 60 εκ. ευρώ χάθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2016 λόγω εκτεταμένης εισιτηροδιαφυγής και 40 εκ. επιβάτες λιγότεροι χρησιμοποίησαν το μετρό το 2015. Στις αρχές του 2016 πουλήθηκαν 68.000 κάρτες έναντι 109.000 καρτών την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Ανυπαρξία ελέγχων
Περαιτέρω, η δημοσιοποίηση των ονομάτων των ελεγκτών των ΣΤΑΣΥ σε ιστοσελίδα, που συνοδευόταν από έμμεση προτροπή άσκησης βίας εναντίον τους και η αναγραφή απειλητικών μηνυμάτων έξω από τα σπίτια δύο γυναικών ελεγκτών οδήγησαν σε ατονία τους ελέγχους στα ΜΜΜ λόγω δυσλειτουργιών στο σώμα ελεγκτών, ενώ η κατάργηση των εθελοντών – ελεγκτών, χωρίς αντικατάστασή τους, άφησε τους συγκοινωνιακούς φορείς εκτεθειμένους στην εισιτηριοδιαφυγή.
Οπως αναφέρεται στην ερώτηση «σε μια κρίσιμη περίοδο για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, αντί σχεδιασμού για την στήριξη αυτών με βασικό στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών, η Κυβέρνηση συνεχίζει να οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες στην καταστροφή. Η μόνη μέριμνα της Κυβέρνησης είναι η τακτοποίηση ημετέρων. Το Υπουργείο οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες στην καταστροφή, αλλά φροντίζει να γίνει με την επιμέλεια του … μουσικού επιμελητή που προσέλαβε!».