Θέσεις μάχης για τη διεκδίκηση των «φιλέτων» από τις ΔΕΚΟ λαμβάνουν εγχώριοι όμιλοι καθώς και ευρωπαϊκές και αμερικανικές επιχειρήσεις. Παρά τον προβληματισμό για τις συνεχείς καθυστερήσεις και τη δυσκολία διαχείρισης οργανισμών τους οποίους συνδιοικούν συνδικαλιστές, αρκετές ΔΕΚΟ θεωρούνται ελκυστικές, με δεδομένο το λογικό τίμημα που θα επιτύχουν οι ιδιώτες εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη του Δημοσίου για ρευστό.
Π ριν ακόμα οριστικοποιηθεί ο κατάλογος, πληθαίνουν οι φήμες για τους υποψήφιους μνηστήρες τραπεζών (όπως το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο), λιμανιών (ΟΛΠ, ΟΛΘ), τυχερών παιχνιδιών (ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία). Οι συγκεκριμένοι οργανισμοί, μαζί με τον ΟΤΕ, το αεροδρόμιο Ελευθ. Βενιζέλος και την Ελλ. Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) επιδιώκεται να ιδιωτικοποιηθούν (ή να πουληθούν ποσοστά) μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Στον ΟΤΕ και στο «Ελευθ. Βενιζέλος» θα πουληθούν επιπλέον ποσοστά στους Γερμανούς των DeutscheTelekom και Hochtief. Στην ΕΑΣ υπάρχουν ενδιαφερόμενοι από ΗΠΑ, όπως λένε στο ΥΠΟΙΚ. Στον ΟΠΑΠ και στα Κρατικά Λαχεία η επιλογή επενδυτή θα είναι πιο σύνθετη, καθώς ήδη διαγκωνίζονται ισχυρά συμφέροντα από την Ελλάδα και την Ευρώπη (αλλά και Αμερικανοί).
Στόχος είναι τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ έως το 2013 και τα 50 δισ. ευρώ έως το 2015. Από αυτά 10-15 δισ. ευρώ θα προέλθουν από εταιρείες και υποδομές, ενώ 20-25 δισ. ευρώ από την αξιοποίηση δικαιωμάτων και ακινήτων. Για τη διάθεση του 32% της ΔΕΠΑ το οικονομικό επιτελείο έχει κλείσει συμφωνία με τη διοίκηση των ΕΛΠΕ που διατηρούν το 35% στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ. Κινήσεις γίνονται και για τα ΕΛΠΕ. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την αγορά περαιτέρω ποσοστού από τον Όμιλο Λάτση που σήμερα συνδιοικεί τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων.
ΟΤΕ: Προτεραιότητα στην DeutscheTelekom
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ σκοπεύει να αξιοποιήσει τη συμφωνία που συνήψε το 2008 το Δημόσιο με την DeutscheTelekom. Βάσει αυτής μπορεί έως τον Δεκέμβριο του 2011 να διαθέσει στους Γερμανούς το 10% των μετοχών σε τιμή που θα διαμορφωθεί από το μέσο όρο της τιμής κλεισίματος της μετοχής τον τελευταίο μήνα συν ένα υπερτίμημα 15%. Το Μεσοπρόθεσμο κάνει λόγο για πλήρη αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ, με το Δημόσιο να παραχωρεί το συνολικό πακέτο των μετοχών (16%) που διατηρεί στον Οργανισμό. Οι Γερμανοί της DT φαίνεται ότι διατηρούν ενστάσεις για την αγορά όχι του 10%, αλλά του επιπλέον 6%. Ζητούν να αρθεί η μονιμότητα στον ΟΤΕ, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν το κόστος μισθοδοσίας. Να σημειωθεί ότι από την πώληση του 10% του ΟΤΕ, τα έσοδα για το Δημόσιο φτάνουν τα 400 εκατ. ευρώ.
ΔΕΗ: Στο μάτι της γερμανικής RWEΓ
ΕΡΜΑΝΟΙ έχουν βάλει στο μάτι και την ΔΕΗ. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές η γερμανική RWE, με την οποία η ΔΕΗ ήδη συνεργάζεται στην Αλβανία, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του 17% της κρατικής εταιρείας. Επίσης ενδιαφέρεται και η Enel, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κοινής ωφελείας στον κόσμο. Η Enel παράγει, διανέμει και εμπορεύεται ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο σε 22 χώρες στην Ευρώπη, στη Βόρειο και στη Λατινική Αμερική. «Προίκα» για τους αγοραστές θα είναι και το δικαίωμα προαίρεσης που διαθέτει η Επιχείρηση για το 30% της ΔΕΠΑ, το οποίο θα αποτιμηθεί σε ένα αντίτιμο το οποίο θα καταβληθεί στην εταιρεία. Με βάση τους πιο πρόχειρους υπολογισμούς το δικαίωμα αυτό υπολογίζεται από την εταιρεία στα 450-500 εκατ. ευρώ.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ενδιαφέρον από Γερμανούς και Αυστριακούς
Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ αναμένεται να πουληθεί σε ποσοστό 49% ως και 100%. Στον τομέα των εμπορευμάτων, οι μεγάλοι πελάτες και πιθανοί στρατηγικοί εταίροι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η Πρόοδος της KuehneNagel, η Schenker (μέλος του ομίλου της DBSchenker) και η αυστριακή ExpressInterfracht. Στο Θριάσιο Πεδίο, η ΓΑΙΑΟΣΕ ίσως καταφέρει να συνεργαστεί με την κινεζική Cosco.
ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ: Στους... γνώριμους Suez και Veolia
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥΣ επενδυτές αναζητά εδώ και πολύ καιρό για τις δύο εταιρείες υδάτων η ελληνική κυβέρνηση. Ενδιαφέρον ήδη έχουν εκδηλώσει για το 40% της ΕΥΑΘ ΑΕ οι γνωστοί σε όλους γαλλικοί κολοσσοί Suez και Veolia. Ο πρώτος μάλιστα όμιλος ζητούσε να αγοράσει ποσοστό μεγαλύτερο από το 23%.
ΟΔΙΕ: Στην κούρσα η ParisMutuelUrbain
Η ΓΑΛΛΙΚΗ εταιρεία ιπποδρομιών ParisMutuelUrbain, που συμμετέχει ήδη στο ελληνικό ιπποδρομιακό στοίχημα, εκδήλωσε ενδιαφέρον για τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ). Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει την πλήρη αποκρατικοποίηση του ΟΔΙΕ μέσα στην ερχόμενη χρονιά, αφού προηγηθεί η αναδιοργάνωσή του.
ΔΕΠΑ: Μονομαχία γαλλικών και ιταλικών εταιρειών
Η ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ της Δημόσιας Επιχείρησης Φυσικού Αερίου είναι ένα από τα παλιά σχέδια του Υπουργείου Οικονομικών, αφού χρονολογείται από το 2002. Εδώ το ενδιαφέρον είναι γαλλοϊταλικό και κρατάει πολλά χρόνια. Από γαλλικής πλευράς παρούσες δηλώνουν οι δύο μεγαλύτερες ενεργειακές εταιρείες της Ευρώπης, η GasDeFrance και η ElectriciteDeFrance, οι οποίες έχουν στόχο τις υπεραξίες της ελληνικής εταιρείας. Από κοντά και η ιταλική ΕΝΙ, η οποία ήδη συνεργάζεται με την ΔΕΠΑ στον ελληνοϊταλικό αγωγό. Για τη διάθεση του 32% της ΔΕΠΑ το οικονομικό επιτελείο έχει συμφωνήσει με τη διοίκηση των ΕΛΠΕ που διατηρούν το 35% στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο: Βαρύ φορτίο τα ομόλογα
ΕΜΠΟΔΙΑ συναντά η προσπάθεια να πουληθεί το 34% του άλλοτε «μήλου της Έριδας» του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Το γεγονός και μόνο ότι πριν από τρία χρόνια έλαβαν θέσεις μάχης για την απόκτησή του η Εθνική και η Eurobank, αμφότερες με πσοοστό 6% και η MarfinPopularBank με 4%, είναι ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που υπήρχε για το ίδρυμα των λαϊκών καταθέσεων, το οποίο ακόμα και σήμερα διαθέτει αποταμιεύσεις 12 δισ. ευρώ. Από την εποχή που μαχόταν για την απόκτησή του το μισό τραπεζικό σύστημα μέχρι σήμερα, έχουν αλλάξει πολλά, ως προς τους ενδιαφερομένους και ως προς το ίδιο το Τ.Τ. Χωρίς καμία αμφιβολία πρόκειται για μια υγιή και σταθερή τράπεζα, η οποία ωστόσο διαθέτει 5,37 δισ. ευρώ ελληνικά ομόλογα
ΕΑΒ: Κρούσεις από την αμερικανική Lockheed ΕΤΑΙΡΕΙΑ αμερικανικών συμφερόντων λέγεται ότι ενδιαφέρεται για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία ΑΕ (ΕΑΒ), η οποία επίσης «απουσιάζει» από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για την Lockheed η οποία κατά πληροφορίες έχει κάνει ήδη μία κρούση στην κυβέρνηση. Αμερικανικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης και για την ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα).
ΚΑΖΙΝΟ ΠΑΡΝΗΘΑΣ: Βαρύ το πλήγμα από την οικονομική κρίση ΣΕ ΤΑΞΙΔΙ στο άγνωστο παραπέμπει η προσπάθεια της κυβέρνησης να πουλήσει το 49% του καζίνο της Πάρνηθας. Ο βασικός υποψήφιος για να το αποκτήσει (και κάτοχος του 51% του καζίνο) AthensResortCasino πρόσφατα άλλαξε βασικό μέτοχο: από το επενδυτικό κεφάλαιο BCPartners πέρασε στα χέρια των δανειστριών του fund τραπεζών. Συντονιστές της αναδιάρθρωσης ανέλαβαν η DeutscheBank και η ParkSquareCapital, ενώ το σχέδιο έχει τη στήριξη πιστωτών όπως τα fundsAvenueCapital, CarlyleGroup και CastleHill. Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε αμηχανία στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς υπολόγιζε στο ενδιαφέρον του επενδυτικού κεφαλαίου για την αποκρατικοποίηση του υπολοίπου 49% του καζίνο Πάρνηθας, από το οποίο περίμενε να εισπράξει περί τα 200 εκατ. ευρώ. Τις εκτιμήσεις για το τίμημα δυσχεραίνει το κλίμα στην αγορά καζίνο, καθώς είναι η χειρότερη χρονιά ως προς τις απώλειες τζίρου.ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ:
Η μάχη ξεκινάει από το Καστέλι Κρήτης
ΓΙΑ ΤΑ 29 περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η διάθεση, ως και του 49% του μετοχικού τους κεφαλαίου, τη διετία 2012-2013. Το σπουδαιότερο περιφερειακό αεροδρόμιο είναι στο Καστέλι Κρήτης. Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών γι’ αυτό έχει οριστεί για τις 7 Ιουνίου. Το Καστέλι έχει προκαλέσει το πρώιμο ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, όπως του γαλλικού Vinci (μετέχει στο Ρίο - Αντίρριο), του γερμανικού Hochtief (διαχειρίζεται το «Ελ. Βενιζέλος»), αλλά και των τριών μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της Ελλάδας (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα). Ωστόσο, απτό ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό έχει εκδηλώσει η γαλλική Bouygues και ο όμιλος ArchirodonGroup. Μεγάλες πιθανότητες συγκεντρώνει η συμμετοχή και της Intrakat ή της ΑΕΓΕΚ σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα, όπως και του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος κατέχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος».
ΕΛΠΕ: Διαπραγματεύσεις με τον Όμιλο Λάτση ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Πετρέλαια μπορεί να απουσίαζαν από την «χάρτα» των αποκρατικοποιήσεων, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν γίνονται κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, έχουν ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την αγορά περαιτέρω ποσοστού από τον Όμιλο Λάτση που σήμερα συνδιοικεί τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Το ποσοστό του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΠΕ φτάνει το 34%.
Κινητή: Ανανεώσεις των αδειών στη ζώνη 900 MhZ
COSMOTE, Vodafone και Wind λαμβάνουν θέσεις μάχης για την ανανέωση των αδειών κινητής τηλεφωνίας στη ζώνη των 900 Mhz. To ΥΠΟΙΚ όρισε την προκήρυξη του διαγωνισμού για το τελευταίο τρίμηνο του 2011. Το Υπουργείο περιμένει να αντλήσει περί τα 250 εκατ. ευρώ, στόχος ο οποίος χαρακτηρίζεται ανέφικτος από τις εταιρείες κινητής. Πρόβλημα έχει εντοπιστεί με το φάσμα που διαθέτει το υπουργείο Άμυνας.
Εγνατία Οδός: Σύμβαση στις αρχές του 2012
ΤΟ ΠΡΩΤΟ τρίμηνο του 2012 είναι διατεθειμένο το ΥΠΟΙΚ να παραχωρήσει το σύνολο της Εγνατίας Οδού. Το Υπουργείο Υποδομών φαίνεται ότι προκρίνει μια σύμβαση παραχώρησης για τον αυτοκινητόδρομο των 670 χιλιομέτρων, προκειμένου να καλυφθούν ταχύτερα οι δανειακές υποχρεώσεις. Οι άμεσες υποχρεώσεις της Εγνατίας προς τις τράπεζες ανέρχονται σε 255 εκατ., ενώ τα ομολογιακά σε 500 εκατ
ΕΛΤΑ: Συζητήσεις με Βέλγους και Ολλανδούς
ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ ποσοστού ως και 40% των ΕΛΤΑ, έναντι 90% που κατέχει σήμερα, προσανατολίζεται η κυβέρνηση. Η διάθεση του ανωτέρω ποσοστού θα γίνει το πρώτο τρίμηνο του 2012. Η κυβέρνηση συζητά τόσο με τα βελγικά (DePost - LaPoste), όσο και με τα ολλανδικά ταχυδρομεία (TNTPost). Τα βελγικά ταχυδρομεία αποτελούν παλαιό γνώριμο.