Θερμό αναμένεται να είναι το υπόλοιπο του καλοκαιριού για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, για τις οποίες η κυβέρνηση προωθεί μοντέλο ΟΣΕ με ψαλίδισμα αποδοχών και επιδομάτων, καθώς και απολύσεις του πλεονάζοντος προσωπικού που δεν θα καλύπτεται από τις μετατάξεις.
Μέσα στο ερχόμενο δεκαήμερο, οι διοικήσεις των νεοσύστατων εταιρειών ΟΣΥ (για λεωφορεία, τρόλεϊ) και ΣΤΑΣΥ (για Μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ) αναμένεται να ζητήσουν επισήμως από τα σωματεία των εργαζομένων την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων και κανονισμών εργασίας. Στόχος των διοικήσεων είναι στις νέες συμβάσεις να διατηρηθούν μόνο τα οικογενειακά επιδόματα (γάμου και παιδιών), τα χρονοεπιδόματα (ωριμάσεις) και τα επιδόματα θέσης και ανθυγιεινής εργασίας.
Την ίδια στιγμή, ο νέος υπουργός Μεταφορών Γιάννης Ραγκούσης αφήνει πλέον ανοιχτό «παράθυρο» για απολύσεις και εφαρμογή του μέτρου της «μισθωτής εφεδρείας» στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, εφόσον από την εφαρμογή των οργανογραμμάτων των δύο νέων εταιρειών προκύψει πλεονάζον προσωπικό που δεν θα καλύπτεται από τις μετατάξεις. Ειδικά για το ενδεχόμενο των απολύσεων στις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Ραγκούσης σημείωσε την περασμένη Παρασκευή πως «το Μεσοπρόθεσμο και ο εφαρμοστικός νόμος ψηφίστηκαν και επομένως ισχύει ό,τι ακριβώς ψηφίστηκε».
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι βρίσκονται ήδη επί ποδός πολέμου καθώς η υπογραφή των νέων συλλογικών συμβάσεων και των κανονισμών εργασίας αποτελεί γι' αυτούς το μεγαλύτερο αγκάθι. Μάλιστα, διαμηνύουν ότι θα απαντήσουν με νέο γύρο σκληρών κινητοποιήσεων στο ενδεχόμενο πρόσθετων περικοπών.
Ωστόσο και ο κ. Ραγκούσης διαμηνύει από την πλευρά της κυβέρνησης πως «υπέρτερο κριτήριο των επιλογών μας πρέπει να είναι το δημόσιο συμφέρον», επισημαίνοντας πάντως ότι «ποτέ η σύγκρουση δεν είναι αυτοσκοπός» για τον ίδιο.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. Οι προτάσεις των διοικήσεων των εταιρειών ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ που θα τεθούν προς διαπραγμάτευση με τους εργαζομένους δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί, ωστόσο αναμένεται να είναι σκληρές καθώς θα στηρίζονται αποκλειστικά στο μοντέλο που ακολουθήθηκε στον ΟΣΕ. Η διαφορά με τους σιδηροδρομικούς θα είναι ότι στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών τα χρονικά περιθώρια έχουν ήδη στενέψει αρκετά και δεν είναι βέβαιο ότι θα δοθούν οι παρατάσεις που δόθηκαν στην περίπτωση των εταιρειών του ΟΣΕ. Σημειώνεται ότι βάσει του νόμου για την εξυγίανση των συγκοινωνιών, σε περίπτωση που διοικήσεις και εργαζόμενοι δεν συμφωνήσουν, προβλέπεται οι νέες συμβάσεις να επιβληθούν με νομοθετική ρύθμιση.
Σε κάθε περίπτωση οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα αμείβονται βάσει της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, ενώ για τους παλαιότερους εργαζομένους προβλέπεται η περικοπή μιας σειράς επιδομάτων.