Στα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να παρουσιαστούν οι προτάσεις της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος για την πετρελαιοκίνηση στα Ι.Χ. και τα ελαφρά φορτηγά στα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οι...
πρώτες πληροφορίες, όμως, αναφέρουν ότι ο Γ. Παπακωνσταντίνου, σε πλήρη αντιδιαστολή με την προκάτοχό του Τίνα Μπιρμπίλη, ετοιμάζεται να ανάψει το «πράσινο φως» και να επιτρέψει τη χρήση του συγκεκριμένου καύσιμου.Μάλιστα εξετάζει το ενδεχόμενο να δοθούν και κίνητρα απόσυρσης, αλλά μόνο για τα επαγγελματικά οχήματα με χαμηλό ωφέλιμο φορτίο, που σε μεγάλο ποσοστό είναι «γερασμένα», με μέση κυκλοφορία άνω των 15 χρόνων.Στη χώρα μας τα πετρελαιοκίνητα αντιπροσωπέυουν το 4% των κυκλοφορούντων οχημάτων. Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2010 τα επιβατικά οχήματα έφταναν τα 5,26 εκατ., από τα οποία 61.000 είναι πετρελαιοκίνητα. Διαφορετική είναι η εικόνα στα ελαφρά επαγγελματικά, όπου σε σύνολο 787.000 τα 365.000 χρησιμοποιούν πετρέλαιο.Στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι το πετρέλαιο χρησιμοποιείται κατά μέσο όρο από το 51% των Ι.Χ. και ελαφρών φορτηγών. Σε ορισμένες χώρες, όπως το Βέλγιο, φτάνει έως το 79%, ενώ υψηλά ποσοστά παρουσιάζουν η Γαλλία, η Αυστρία και η Πορτογαλία.Η πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχει απαγορευτεί από το 1985, γιατί το πετρέλαιο που διατίθεται στην αγορά χαρακτηρίζεται καύσιμο με μεγάλη συμβολή στην «παραγωγή» αιωρούμενων σωματιδίων, τα οποία μαζί με το όζον αποτελούν τους πιο σημαντικούς ρύπους, με τάσεις συνεχούς ανόδου.Εξαιρούνται ωστόσο τα ταξί, τα βαρέα οχήματα αλλά και τα φορτηγά κάτω των 4 ωφέλιμων τόνων, εφόσον όμως χρησιμοποιούνται από παραγωγούς και εμπόρους των λαϊκών αγορών. Οι εκπομπές σωματιδίων, ιδιαίτερα αυτών με μικρή διάμετρο (ΡΜ 10), που είναι εύκολα εισπνεύσιμα, από τα πετρελαιοκίνητα είναι 0,118 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.Από τα μέσα του 2010 τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός και τα οχήματα με προδιαγραφές Euro 5 έχουν εκπομπές της τάξης των 0,005 γραμμαρίων. Βεβαίως στη χώρα μας υπάρχει θέμα εκσυγχρονισμού των διυλιστηρίων, που θα βελτιώσει την ποιότητα του πετρελαίου στην αγορά.Η άρση της απαγόρευσης αποτελεί πάγιο αίτημα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), που εκτιμούν ότι θα τονωθεί η αγορά οχημάτων, η οποία παρουσιάζει συνεχή καθίζηση για αρκετούς μήνες.Υποστηρίζουν ότι οι τιμές αγοράς για τα πετρελαιοκίνητα είναι «τσιμπημένες» περίπου κατά 10% και κυμαίνονται από 14.000 έως και 53.000 ευρώ, όταν στα βενζινοκίνητα διαμορφώνονται από 12.000 έως και 41.000 ευρώ.Το μεγάλο όφελος όμως για τα πετρελαιοκίνητα είναι το χαμηλότερο κόστος συντήρησης, οι καλύτερες τιμές καυσίμου και η μειωμένη κατανάλωση, ενώ έχουν υψηλή τιμή μεταπώλησης. Οσο για την οικολογική διάσταση, επισημαίνουν ότι η νέα γενιά πετρελαιοκίνητων παρουσιάζουν καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, επιπλέον εκπέμπουν 20-25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.Διαφορετική άποψη έχουν οι οικολογικές οργανώσεις της χώρας. Επικαλούνται μελέτη του Τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, σύμφωνα με την οποία αν το μέσο επίπεδο των μικροσωματιδίων στην Αττική μειωθεί κάτω από τα 30 μικρογραμμάρια, από 52,12 που είναι σήμερα, θα έχουμε 5.066 λιγότερους θανάτους το χρόνο, ενώ το προσδόκιμο ζωής για κάθε κάτοικο θα αυξηθεί κατά ένα χρόνο.
Ρεπορτάζ : Χαρά Τζαναβάρα
(από την Ελευθεροτυπία)
πρώτες πληροφορίες, όμως, αναφέρουν ότι ο Γ. Παπακωνσταντίνου, σε πλήρη αντιδιαστολή με την προκάτοχό του Τίνα Μπιρμπίλη, ετοιμάζεται να ανάψει το «πράσινο φως» και να επιτρέψει τη χρήση του συγκεκριμένου καύσιμου.Μάλιστα εξετάζει το ενδεχόμενο να δοθούν και κίνητρα απόσυρσης, αλλά μόνο για τα επαγγελματικά οχήματα με χαμηλό ωφέλιμο φορτίο, που σε μεγάλο ποσοστό είναι «γερασμένα», με μέση κυκλοφορία άνω των 15 χρόνων.Στη χώρα μας τα πετρελαιοκίνητα αντιπροσωπέυουν το 4% των κυκλοφορούντων οχημάτων. Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2010 τα επιβατικά οχήματα έφταναν τα 5,26 εκατ., από τα οποία 61.000 είναι πετρελαιοκίνητα. Διαφορετική είναι η εικόνα στα ελαφρά επαγγελματικά, όπου σε σύνολο 787.000 τα 365.000 χρησιμοποιούν πετρέλαιο.Στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι το πετρέλαιο χρησιμοποιείται κατά μέσο όρο από το 51% των Ι.Χ. και ελαφρών φορτηγών. Σε ορισμένες χώρες, όπως το Βέλγιο, φτάνει έως το 79%, ενώ υψηλά ποσοστά παρουσιάζουν η Γαλλία, η Αυστρία και η Πορτογαλία.Η πετρελαιοκίνηση στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έχει απαγορευτεί από το 1985, γιατί το πετρέλαιο που διατίθεται στην αγορά χαρακτηρίζεται καύσιμο με μεγάλη συμβολή στην «παραγωγή» αιωρούμενων σωματιδίων, τα οποία μαζί με το όζον αποτελούν τους πιο σημαντικούς ρύπους, με τάσεις συνεχούς ανόδου.Εξαιρούνται ωστόσο τα ταξί, τα βαρέα οχήματα αλλά και τα φορτηγά κάτω των 4 ωφέλιμων τόνων, εφόσον όμως χρησιμοποιούνται από παραγωγούς και εμπόρους των λαϊκών αγορών. Οι εκπομπές σωματιδίων, ιδιαίτερα αυτών με μικρή διάμετρο (ΡΜ 10), που είναι εύκολα εισπνεύσιμα, από τα πετρελαιοκίνητα είναι 0,118 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.Από τα μέσα του 2010 τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός και τα οχήματα με προδιαγραφές Euro 5 έχουν εκπομπές της τάξης των 0,005 γραμμαρίων. Βεβαίως στη χώρα μας υπάρχει θέμα εκσυγχρονισμού των διυλιστηρίων, που θα βελτιώσει την ποιότητα του πετρελαίου στην αγορά.Η άρση της απαγόρευσης αποτελεί πάγιο αίτημα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), που εκτιμούν ότι θα τονωθεί η αγορά οχημάτων, η οποία παρουσιάζει συνεχή καθίζηση για αρκετούς μήνες.Υποστηρίζουν ότι οι τιμές αγοράς για τα πετρελαιοκίνητα είναι «τσιμπημένες» περίπου κατά 10% και κυμαίνονται από 14.000 έως και 53.000 ευρώ, όταν στα βενζινοκίνητα διαμορφώνονται από 12.000 έως και 41.000 ευρώ.Το μεγάλο όφελος όμως για τα πετρελαιοκίνητα είναι το χαμηλότερο κόστος συντήρησης, οι καλύτερες τιμές καυσίμου και η μειωμένη κατανάλωση, ενώ έχουν υψηλή τιμή μεταπώλησης. Οσο για την οικολογική διάσταση, επισημαίνουν ότι η νέα γενιά πετρελαιοκίνητων παρουσιάζουν καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με τα βενζινοκίνητα, επιπλέον εκπέμπουν 20-25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.Διαφορετική άποψη έχουν οι οικολογικές οργανώσεις της χώρας. Επικαλούνται μελέτη του Τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, σύμφωνα με την οποία αν το μέσο επίπεδο των μικροσωματιδίων στην Αττική μειωθεί κάτω από τα 30 μικρογραμμάρια, από 52,12 που είναι σήμερα, θα έχουμε 5.066 λιγότερους θανάτους το χρόνο, ενώ το προσδόκιμο ζωής για κάθε κάτοικο θα αυξηθεί κατά ένα χρόνο.
Ρεπορτάζ : Χαρά Τζαναβάρα
(από την Ελευθεροτυπία)