AΠO τα τουριστικά λεωφορεία ξεκίνησε η ολοκληρωτική απελευθέρωση στον τομέα των οδικών μεταφορών, ενώ μέχρι τέλους του έτους θα έχει πραγματοποιηθεί η όποιας μορφής απελευθέρωση στα ταξί και η ολοκληρωτική απελευθέρωση στα ΦΔΧ.
Hδη, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 2537, Τεύχος Β΄ 7/11/11) δημοσιεύθηκε η απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου, με την οποία επέρχεται πλήρης απελευθέρωση των αδειών κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων. Το καθεστώς μέχρι πρότινος λειτουργούσε περιοριστικά για όποιον ενδιαφερόταν να αποκτήσει άδεια τουριστικού λεωφορείου, αφού αυτές χορηγούνταν σε μακρά χρονικά διαστήματα και σε επιλεγμένες επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τελευταίες άδειες είχαν χορηγηθεί το 2004 ενόψει των Ολυμπιακών Aγώνων και έκτοτε δεν χορηγήθηκε καμία νέα. Το δικαίωμα χορήγησης είχε ο περιφερειάρχης, αλλά λόγω των πιέσεων των ιδιοκτητών λεωφορείων, ελάχιστα έκανε χρήση αυτής της δυνατότητας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι άδειες να πωλούνται στην ελεύθερη αγορά και μάλιστα κάποια στιγμή το κόστος τους είχε φθάσει τα 90.000 ευρώ, ενώ λίγο πριν την απελευθέρωση είχαν πέσει ακόμα και στα 15.000 ευρώ.
Τώρα πλέον ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί με 300 ευρώ να προμηθευτεί άδεια λεωφορείου, που θα χορηγείται από την οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, αφού πληροί ορισμένες βασικές προϋποθέσεις. Ειδικότερα, θα πρέπει να διαθέτει άδεια οδικού μεταφορέα επιβατών, ειδικό σήμα λειτουργίας ΤΕΟΜ ή τουριστικού γραφείου, ενώ θα καταθέτει και ορισμένα παράβολα υπέρ του ΕΟΤ, του Ελληνικού Δημοσίου του Ταμείου των Ξενοδοχοϋπαλλήλων κ.λπ. Παράλληλα θα καταθέτει και εγγυητική επιστολή ύψους 1.000 ευρώ για το κάθε λεωφορείο, αλλά το ποσό της εγγυητικής δεν θα ξεπερνά τα 6.000 ευρώ σε περίπτωση που ο αριθμός των ζητούμενων αδειών είναι μεγαλύτερος των έξι.
Το εντυπωσιακό είναι ότι η άδεια λεωφορείου θα χορηγείται μέσα σε δέκα ήμερες ενώ ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να θέσει σε κυκλοφορία το όχημα για το οποίο προορίζεται η άδεια μέσα σε 30 ημέρες. Με απλά λόγια –και καλώς εχόντων των πραγμάτων–οι ενδιαφερόμενοι που πληρούν τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις θα μπορούν να κυκλοφορήσουν τουριστικό λεωφορείο μέσα σε 40 ημέρες.
Πάντως, η εν λόγω Υ.Α. δεν αναφέρει κάτι ως προς τις προδιαγραφές των οχημάτων, που θα τίθενται σε κυκλοφορία. Αυτό σημαίνει ότι οι νέες άδειες θα μπορούν να συνοδεύουν όλα τα οχήματα που σήμερα κυκλοφορούν, εκτός εάν τεθούν περιορισμοί ως προς τα EURO με νέα Υπουργική Απόφαση.
Ενδιαφέρον για
νέα λεωφορεία
Το ενδιαφέρον για απόκτηση νέων αδειών λεωφορείων είναι μεγάλο τόσο από όσους δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο του τουρισμού όσο και από νέους που θέλουν να δοκιμάσουν την τύχη τους στον τομέα αυτό, που σε κάθε περίπτωση, ακόμα και στη δύσκολη συγκυρία που διανύουμε, εμφανίζει ευκαιρίες. Εκτιμάται ότι θα κυκλοφορήσουν νέα τουριστικά λεωφορεία, τα οποία θα συμβάλουν στην αναβάθμιση του κλάδου της τουριστικής μεταφοράς. Η χορήγηση, πάντως, άδειας τουριστικού λεωφορείου αφορά τόσο τα φυσικά πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις όσο και τα νομικά πρόσωπα, κάθε μορφής.
Είναι εντυπωσιακό ότι οι αντιδράσεις για την απελευθέρωση των αδειών ήταν μηδαμινές, γιατί ο κλάδος ήταν προετοιμασμένος και πεπεισμένος για την ανάγκη να υπάρξει απελευθέρωση.
Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων ζητούν να δρομολογηθεί και η απελευθέρωση στις τακτικές γραμμές, δηλαδή στα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ.
Το ζήτημα έχει ανοίξει και για τον κλάδο των ΚΤΕΛ, παρά το γεγονός ότι υπάρχει νομοθετική πρόβλεψη που δίνει τη δυνατότητα στα ΚΤΕΛ να εκτελούν το έργο που έχουν αναλάβει μέχρι το 2019. Οι πιέσεις από πλευράς Ε.Ε. είναι πιθανόν να δρομολογήσουν εξελίξεις πολύ νωρίτερα. Ωστόσο, τα ΚΤΕΛ πολύ δύσκολα θα χάσουν το έργο τους και αυτό θα συμβεί μόνο σε περίπτωση λανθασμένων χειρισμών από την πλευρά των διοικήσεων των ΚΤΕΛ, που αδυνατούν, σε ορισμένες περιπτώσεις, να αντιληφθούν τις εξελίξεις που έχουν διαμορφωθεί, ή διαμορφώνονται στον χώρο των μεταφορών στην Ε.Ε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι καθυστερούν να μεταμορφωθούν σε αμιγώς ανώνυμες εταιρίες, κάτι που ζητά επειγόντως η Ε.Ε. και αυτό μπορεί να αποτελέσει μοιραίο λάθος για τον κλάδο.