Αποτελέσματα, και μάλιστα σημαντικά, έχει αρχίσει να δείχνει το πρόγραμμα εξυγίανσης που υλοποιείται τον τελευταίο χρόνο στις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ, όπου καταγράφεται σημαντική βελτίωση των επιδόσεων τόσο της μητρικής όσο και των θυγατρικών, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία ότι οι αστικές συγκοινωνίες μπορούν, με την κατάλληλη διαχείριση, να εξελιχθούν σε υγιείς δημόσιες επιχειρήσεις.
Ειδικότερα, το 11μηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου στη μητρική ΟΑΣΑ καταγράφηκε πλεόνασμα 3 εκατ. ευρώ και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην Ιστορία της εταιρείας. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι είχε εμφανίσει έλλειμμα της τάξεως του 1,5 εκατ. ευρώ.
Η θετική επίδοση, που είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση κατά σχεδόν 350% των οικονομικών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οφείλεται σε δύο παραμέτρους: αφενός στην αύξηση των λειτουργικών εσόδων κατά 1,5% και αφετέρου στη μείωση, σε σχέση με το 2010, κατά 36,5% των δαπανών λειτουργίας, που διαμορφώθηκαν στα 7,1 εκατομμύρια ευρώ έναντι 11,3 εκατ.
Μέσα Σταθερής Τροχιάς: Πλεόνασμα 3 εκατ. ευρώ το 2011
Σε θετικό έδαφος κινούνται και οι επιδόσεις της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), η οποία ενσωματώνει όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας.
Ειδικότερα, το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2011 στα μέσα σταθερής τροχιάς καταγράφηκε μείωση 104% του λειτουργικού ελλείμματος, το οποίο από τα -47,4 εκατ. ευρώ στο 11μηνο του 2010 διαμορφώθηκε στο +1,9 εκατ. ευρώ.
Το ίδιο διάστημα, τα λειτουργικά έσοδα ενισχύθηκαν 2,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και από τα 130,5 εκατ. πέρυσι, φέτος έφτασαν τα 159,1 εκατ., χωρίς στο συγκεκριμένο ποσό να περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση. Αισθητή ήταν και η μείωση των δαπανών λειτουργίας, που υποχώρησαν κατά 24,1% και διαμορφώθηκαν στα 157,7 εκατ. ευρώ το 2011 έναντι 206,5 εκατ. στο εντεκάμηνο του 2010.
Μάλιστα, από τα αποτελέσματα του εντεκαμήνου εκτιμάται ότι για το σύνολο του 2011 η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. θα καταγράψει πλεόνασμα 3 εκατ. ευρώ.
Λεωφορεία και τρόλεϊ: Βελτίωση, αλλά οι μεγάλες αποκλίσεις παραμένουν
Βελτίωση των επιδόσεών της καταγράφει και η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (λεωφορεία και τρόλεϊ), η οποία πάντως εξακολουθεί να εμφανίζει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στα έσοδα και τα έξοδα.
Ειδικότερα, η εταιρεία, στην οποία έχουν ενσωματωθεί τα μπλε λεωφορεία και τα τρόλεϊ, το διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου κατέγραψε μείωση του ελλείμματός της 65,2%, από 189,8 εκατ. ευρώ το 2010 στα 66 εκατ. ευρώ το 2011.
Την ίδια ώρα, αυξημένα κατά 5,96% ήταν τα έσοδα λειτουργίας, που από 122,2 εκατ. στο εντεκάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν στα 129,5 εκατ. ευρώ το 2011. Οι λειτουργικές δαπάνες υποχώρησαν κατά 20,6% και από τα 398,1 εκατ. το 2010 διαμορφώθηκαν στα 316,1 εκατομμύρια ευρώ το 2011.
Αυξημένα τα έσοδα από εισιτήρια και κάρτες
Σε ό,τι αφορά τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, στο εντεκάμηνο του 2011 καταγράφηκε αύξηση 9,4%. Η μεγαλύτερη ενίσχυση σημειώθηκε την άνοιξη και το καλοκαίρι, ενώ εντύπωση προκαλεί ότι σχεδόν οριακή ήταν η διαφορά που υπήρξε τους μήνες του φθινοπώρου. Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο που καταγράφει επηρεασμό των εσόδων από τη μεγάλη μείωση των μετακινήσεων του επιβατικού κοινού με σκοπό την αναψυχή και τις αγορές στο σύνολο του Λεκανοπεδίου λόγω της οικονομικής κρίσης.
Τζάμπα κοινωνική πολιτική
Πάντως, σοβαρό πρόβλημα για τις αστικές συγκοινωνίες εξακολουθεί να παραμένει η μη καταβολή οφειλών από την πλευρά πολλών κρατικών φορέων. Πρόκειται για χρόνιο πρόβλημα, στο οποίο δεν έχει δοθεί λύση ακόμη. Ενδεικτικό είναι ότι για το 2011 οι οφειλές τρίτων προς τις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ ανέρχονται σε 61,6 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αν τα εν λόγω ποσά είχαν αποδοθεί στις αστικές συγκοινωνίες, η διαφορά εσόδων - δαπανών λειτουργίας θα ήταν της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ και οι συγκοινωνιακοί φορείς δεν θα παρουσίαζαν οικονομικό έλλειμμα το 2011.
Οι μεγαλύτεροι οφειλέτες είναι τα υπουργεία Υγείας, Παιδείας και Απασχόλησης, που χρωστούν 25, 24 και 23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα στους συγκοινωνιακούς φορείς από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.