Παρεμβάσεις κόντρα στην απαξίωση και την γκετοποίηση του Κέντρου της Αθήνας με στόχο «να ξανασκεφτούμε την πόλη» προβλέπει το σχέδιο, κεντρικός άξονας του οποίου είναι η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Η κεντρική λεωφόρος της πρωτεύουσας και η ευρύτερη περιοχή αλλάζουν όψη έως το 2015 προκειμένου.
Το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση γίνεται μέσω του ευρωπαϊκού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού (Rethink Athens / Ξανασκέψου την Αθήνα), τη χρηματοδότηση του οποίου έχει αναλάβει το Ιδρυμα Ωνάση. Με την ολοκλήρωσή του το Κέντρο της Αθήνας θα αποτελεί ξανά τόπο προορισμού για τους πολίτες, θα δημιουργηθούν οι συνθήκες και προϋποθέσεις για την ενίσχυση των εμπορικών, διοικητικών και οικονομικών λειτουργιών της πόλης, παράλληλα με την ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας.
Σε αυτή τη λογική η Πανεπιστημίου θα διαμορφωθεί έτσι ώστε να γίνει φιλική προς τους πεζούς χωρίς όμως να είναι πεζόδρομος. Κατά μήκος της θα περνά η γραμμή του τραμ από τη Λ. Αμαλίας προς τα Πατήσια, ενώ τα αυτοκίνητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα τη διασχίζουν κάθετα σε τέσσερα σημεία - θα επιτρέπεται η παρόδια εξυπηρέτηση. Σε έναν πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό δακτύλιο που θα συνδέει ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία της Αθήνας με τα μεγάλα αρχαιολογικά μουσεία της πόλης αλλά και τις αγορές της θα ενταχθεί η Πανεπιστημίου.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα και τα ταξί θα εξυπηρετούνται μεν όταν κατευθύνονται προς το Κέντρο, αλλά θα αποτρέπεται η διαμπερής διέλευσή τους από αυτό. Η κυκλοφορία που κατέρχεται προς το Κέντρο από τη Βασιλίσσης Σοφίας θα διοχετευτεί στην οδό Ακαδημίας, η οποία αλλάζει κατεύθυνση. Η άνοδος από την οδό Πειραιώς θα συνεχίσει όπως είναι σήμερα, από τη Σταδίου προς τη Φιλελλήνων.
«Τα περισσότερα προβλήματα τού Κέντρου είναι δομικά, έχουν βάθος χρόνου και απαιτούν για την αντιμετώπιση τους κεντρικό και πολύπλευρο σχεδιασμό, στον οποίο πρέπει να περιλαμβάνονται στρατηγικά ελεγχόμενες ρυθμιστικές ενέργειες και μεγάλες πολεοδομικές παρεμβάσεις», επισήμανε μεταξύ των άλλων ο επιστημονικός υπεύθυνος της ερευνητικής ομάδας που έκανε τον σχεδιασμό, καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο Παναγιώτης Τουρνικιώτης.
Παράλληλα, η Αγίου Κωνσταντίνου θα αντιστραφεί συνδέοντας τη δυτική είσοδο της Αθήνας με τη 3ης Σεπτεμβρίου. Η πρόσβαση από τη Λεωφόρο Συγγρού προς το Κολωνάκι θα γίνεται από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου και τη Βασιλίσσης Σοφίας, ενώ μόνο η κίνηση προς το εμπορικό τρίγωνο (Αθηνάς - Ερμού και Σταδίου), τη Βουλή και την Πλάκα θα ακολουθεί τη Λεωφόρο Αμαλίας. Προβλέπονται επίσης εσωτερικός δακτύλιος εξυπηρέτησης και αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου στο Κέντρο.
Σύμφωνα με τους μελετητές, η μεγάλη έκταση που θα αποδοθεί κατά προτεραιότητα στους πεζούς από τη Λεωφόρο Αμαλίας μέχρι την Πατησίων - με έμφαση στην Πανεπιστημίου και την Πλατεία Ομονοίας - θα υποστηρίξει πολλές χρήσεις που θα είναι συμβατές με το εμπόριο, τις υπηρεσίες, την αναψυχή και τον πολιτισμό. Στις χρήσεις θα περιλαμβάνονται και οροθετημένες εκτάσεις για τραπεζοκαθίσματα.
Το τραμ που θα συνδέει την οδό Πατησίων με την Πανεπιστημίου και την Αμαλίας προβλέπεται να λειτουργεί και τη νύχτα σε αραιά δρομολόγια, ενώ εξετάζεται η δυνατότητα να επιτρέπεται μόνο τις νυχτερινές ώρες και η κυκλοφορία των ταξί στις λωρίδες του τραμ. Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα εξελιχθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο θα κατατεθούν οι ιδέες και θα επιλεγεί μικρός αριθμός μελετητών που θα διαγωνιστούν μεταξύ τους στο επόμενο στάδιο, από το οποίο θα προκύψει ο μελετητής του έργου.
Το Ιδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει τις δαπάνες για τον διαγωνισμό και για όλες τις μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν μέχρι τη δημοπράτηση του έργου. Σε πρώτη φάση, έχει εγκριθεί ένα ποσό γύρω στα τρία εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού θα διενεργηθεί μέσω της ιστοσελίδας www.rethinkathens.org, που έχει διαμορφωθεί ειδικά γι' αυτό τον σκοπό. Η εγγραφή των ενδιαφερομένων και η αξιολόγησή τους από την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού θα γίνουν μέσω της ιστοσελίδας. Οι προτάσεις που θα επιλεγούν για τη δεύτερη φάση θα ζητηθούν σε έντυπη μορφή.
Η κατασκευή προβλέπεται να διαρκέσει ενάμιση - δύο χρόνια μετά τη δημοπράτηση. Ηδη για την προετοιμασία του έργου συνεργάζονται τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, η Αττικό Μετρό, η Περιφέρεια Αττικής και ο Δήμος Αθηναίων. Οπως έγινε γνωστό, η αρχιτεκτονική διαμόρφωση του δημόσιου χώρου είναι επιφανειακό έργο χαμηλού κόστους, περίπου 25 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερη είναι η δαπάνη για το συγκοινωνιακό έργο του τραμ.