Της Αλεξανδρας Κασσίμη
Ενισχυμένα έσοδα κατά 10% παρουσιάζει το σύνολο των συγκοινωνιακών εταιρειών, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2011. Οι πωλήσεις καταγράφουν μείωση κατά 11% το 2011, σε όλες οι εταιρείες που παράγουν συγκοινωνιακό έργο (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) και τα έξοδα αύξηση κατά 7%, παρά το γεγονός ότι ένας από τους βασικούς στόχους που είχαν τεθεί για τις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ ήταν η περιστολή των δαπανών.
Από την άλλη, το κόστος μισθοδοσίας περιορίστηκε σε όλες τις εταιρείες συνολικά κατά 29% το 2011 σε σχέση με το 2010 με τον αριθμό των εργαζομένων να μειώνεται κατά 3.552 άτομα (22%). Εκτός από τις αποχωρήσεις μέσω μετατάξεων και το κύμα συνταξιοδοτήσεων που παρατηρήθηκε τον περασμένο χρόνο, η μείωση στις αποδοχές των εργαζομένων του Δημοσίου και των ΔΕΚΟ συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στον περιορισμό του μισθολογικού κόστους.
Η μεγαλύτερη -αναλογικά- μείωση προσωπικού παρατηρήθηκε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από όπου αποχώρησαν 629 άτομα (μετατάξεις και συνταξιοδοτήσεις) από τα συνολικά 1.536 που απασχολούνταν στην εταιρεία το 2010 (μείωση 41%). Ακολουθεί με γενναίες μειώσεις ο ΟΑΣΑ, ο οποίος απασχολούσε 203 άτομα το 2010 έναντι 123 το 2011 (μείωση 39%). Συνολικά το 32% των εργαζομένων του ΟΣΕ απομακρύνθηκε από την εταιρεία η οποία τον Δεκέμβριο 2011 μετρούσε 2.646 άτομα. Από τη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) αποχώρησε το 18% των εργαζομένων και από την ΟΣΥ συνολικά 1.020 άτομα που μεταφράζονται μόλις στο 14%, λόγω του μεγάλου αριθμού εργαζομένων που μετρά η εταιρεία.
Κακή καταγράφεται η εικόνα των εσόδων στον ΟΣΕ τα οποία μειώθηκαν κατά 17%, έναντι αύξησης κατά 29% που εμφάνισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρά το γεγονός ότι το 2011 λειτουργούσε με σημαντικά περιορισμένο δίκτυο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, προχώρησε σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Οι αυξήσεις ωστόσο δεν κατάφεραν να αποτυπωθούν στα έσοδα από πωλήσεις, που διαμορφώθηκαν με αρνητικό πρόσημο, στο -18%. Αποθαρρυντική η εικόνα των πωλήσεων του ΟΣΕ οι οποίες μειώθηκαν κατά 52%, με τα συνολικά έξοδα της εταιρείας ωστόσο να περιορίζονται κατά 36% καθώς διαμορφώθηκαν στα 950,377 εκατ. ευρώ. Περιστολή δαπανών (43%) παρατηρήθηκε και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου τα έσοδα της εταιρείας εμφάνισαν αύξηση 29%.
Οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών παρουσίασαν αύξηση στις πωλήσεις (ΟΣΥ 8%, ΣΤΑΣΥ 17%, ΟΑΣΑ 5%) γεγονός που αποδίδεται στην αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Ωστόσο η αύξηση του κομίστρου κυμαινόταν μεταξύ 20% και 40%. Ενίσχυση εσόδων εμφάνισαν και οι τρεις εταιρείες (ΟΣΥ 30%, ΣΤΑΣΥ 24%, ΟΑΣΑ 12%), ενώ με εξαίρεση την ΟΣΥ, οι ΣΤΑΣΥ και ΟΑΣΑ παρουσίασαν σημαντική μείωση εξόδων κατά 34% και 38% αντίστοιχα.
Το σύνολο των μεταφορικών εταιρειών κατέβαλε μειωμένους τόκους κατά 17% (90,289 εκατ. ευρώ λιγότερα). Αναλυτικά η ΟΣΥ περιόρισε την εν λόγω δαπάνη κατά 74%, η ΣΤΑΣΥ κατά 67%, ο ΟΑΣΑ κατά 82%, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά 19% και ο ΟΣΕ που διατηρεί και το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο κατά μόλις 1%.
ΠΗΓΗ