Έξι χρόνια και 15.000 τ.μ. ανασκαφών, 60 εκατομμύρια ευρώ (ο προϋπολογισμός ήταν αρχικά 15, ανέβηκε στα 90 και έχουν μέχρι στιγμής διατεθεί τα 60 εκατομμύρια), τρύπες σε βάθος μιας πολυκατοικίας (30 μέτρων από τα 7-9 που υπολογιζόταν αρχικά) και περισσότερα από 20.000 αντικείμενα - οι πολλοί μάρτυρες της 2.300 χρόνων ιστορίας της πόλης συνθέτουν τη μέχρι στιγμής σοδειά των επίπονων αρχαιολογικών ερευνών στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη.
Και παρότι το «χρυσάφι» των ευρημάτων (οκτώ συνολικά στεφάνια που εντοπίστηκαν προ τετραετίας στον σταθμό της Διασταύρωσης Πανεπιστημίου, σειρά χρυσών νομισμάτων και λιγότερων κτερισμάτων σε γυναικείους τάφους των ελληνιστικών χρόνων) φαίνεται να εκλείπει, τα ευρήματα (κυρίως νεότερα από τη βυζαντινή περίοδο και μετά) πολλαπλασιάζονται και δίνουν εντυπωσιακά στοιχεία για τη συνεχή κατοίκηση και ανάπτυξη της πόλης.
Με δεδομένο μάλιστα τον ανέλπιστα μεγάλο αριθμό των ευρημάτων από τις ανασκαφές και παρά την τελική απόφαση για καταγραφή και τελικά κατάχωση της τρίκλιτης βασιλικής του 5ου αιώνα που εντοπίστηκε στον σταθμό Σιντριβανίου (σε αντίθεση με την αρχική πρόταση για αποκόλληση και μεταφορά της πάνω σε ράγες στον αύλειο χώρο του Πανεπιστημίου έξω από τη Θεολογική Σχολή) και την αρχική απόφαση για ίδρυση και λειτουργία μουσείου των ευρημάτων του Μετρό στο Αλκαζάρ (στο ύψος της οδού Βενιζέλου), σε κάθε σταθμό ετοιμάζονται και μίνι μουσεία (υπόγειοι στεγασμένοι χώροι και όχι απλές προθήκες) όπου θα εκτίθενται τα αντίστοιχα ευρήματα και θα παρουσιάζεται η ιστορία τής κάθε περιοχής.
Ειδικά μάλιστα για τον σταθμό Αγίας Σοφίας όπου πρόσφατα αποκαλύφθηκε μεγάλο τμήμα της μαρμαροστρωμένης μνημειακού χαρακτήρα ρωμαϊκής οδού του 3ου αιώνα μ.Χ. με συνεχή λειτουργία - και η οποία δεν είναι δυνατό να αποκολληθεί - αποφασίστηκε να δοθεί ολόκληρος ο τέταρτος όροφος του σταθμού (στο ύψος όπου βρίσκεται το τμήμα της οδού) για τη λειτουργία δεύτερου μουσείου.
«Αν η χάραξη μεταφερόταν εξαρχής λίγες δεκάδες μέτρα νοτιότερα - ίσως στο ύψος της σημερινής οδού Βασ. Ηρακλείου -, οι εκπλήξεις θα ήταν σαφώς λιγότερες όπως και οι καθυστερήσεις. Εγκληματική ήταν επίσης η επιλογή για τη δημιουργία αλλεπάλληλων σταθμών σε απόσταση πολύ μικρότερη από ένα χιλιόμετρο μεταξύ τους. Ο συρμός δεν θα προλαβαίνει να αναπτύξει ταχύτητα και
θα πρέπει να κόψει μεταξύ των σταθμών Βενιζέλου - Αγίας Σοφίας - Σιντριβανίου λ.χ. Έτσι όμως εξασφαλίσαμε αλλεπάλληλες τρύπες, ορύγματα, ευρήματα, θέσεις εργασίας και τελικά προβλήματα», σχολίαζε στα «ΝΕΑ» έμπειρος αρχαιολόγος της πόλης.
Παρ' όλα αυτά, από τα 13 ορύγματα-σταθμούς του Μετρό (ΝΣ Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Σιντριβανίου, Πανεπιστημίου, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμινγκ, Αναλήψεως, Πατρικίου, Βούλγαρη και Ν. Ελβετίας) οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί στους δέκα, στους δύο (Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας) αναμένεται μέχρι το τέλος του χρόνου η ολοκλήρωση, και μόνο στον σταθμό Βενιζέλου προβλέπεται παράταση των εργασιών λόγω των αλλεπάλληλων σημαντικών ευρημάτων στο ύψος του αρχαιότερου οδικού άξονα της πόλης.